© Peacock / MRC Television
Series zoals Only Murders in the Building, The Afterparty en Poker Face brengen ons klassieke moordmysteries, in een modern jasje.
In het huidige on-demand aanbod hebben liefhebbers van moordmysteries weinig te klagen. Er zijn de stemmige Scandinavische crimi’s zoals The Bridge, The Killing en Kastanjemanden (allemaal te zien bij Netflix) en de duistere high-end detectivedrama’s zoals Top of the Lake op Netflix en Mare of Easttown en True Detective bij HBO Max – van True Detective staat volgend jaar het vierde seizoen gepland, met Jodie Foster in de hoofdrol. Fans van meer traditionele detectives kunnen onder andere bij NPO Start terecht voor Endeavour (over de avonturen van een jonge inspecteur Morse), of – vanaf 24 september - bij BBC First voor Miss Fisher’s Modern Murder Mysteries (waarbij ‘modern’ staat voor de jaren zestig).
© DR1
Ook A Haunting in Venice (vanaf donderdag in de Nederlandse bioscopen) valt in dit rijtje; een helaas wat krampachtige poging van regisseur Kenneth Branagh (die, na Murder on the Orient Express en Death on the Nile, voor de derde keer de rol van Belgische privédetective Hercule Poirot speelt) om een verhaal van Agatha Christie in een horrorformat te persen.
© Walt Disney Company
Maar de laatste tijd lijkt er ook een kentering gaande, met films en series die zowel lekker ouderwets speurwerk brengen, waarin (amateur)detectives zaken oplossen door veel te vragen en goed te luisteren, maar dan met een moderne toets. Zo bracht regisseur Rian Johnson ons met Knives Out en Glass Onion (te zien bij Netflix) twee heerlijke, Agatha Christie-waardige moordmysteries maar dan wel, in tegenstelling tot de films van Branagh, toegepast op deze tijd.
© John Wilson / Netflix
Ook sterk is het derde seizoen van de luchtige detectiveserie Only Murders in the Building (Disney+), waarin drie amateurdetectives – gespeeld door Steve Martin, Martin Short en Selena Gomez – zich ditmaal richten op de moord op de populaire acteur en notoire blaaskaak Ben Glenroy (Paul Rudd). Met als kers op de taart Meryl Streep als worstelende actrice (die vrouw kan ook echt alles!).
© Hulu
Het vaantje voor meest creatieve invulling gaat – voor nu – naar het tweede seizoen van The Afterparty (te zien bij Apple tv+) van showrunner Chris Miller (21 Jump Street, The LEGO Movie), hoewel de serie Bodies (vanaf 19 oktober bij Netflix), waarin vier detectives in vier verschillende tijdsperiodes dezelfde moord op moeten lossen, er wellicht nog met de hoofdprijs vandoor gaat. The Afterparty is een moordmysterie geïnspireerd door de Japanse filmklassieker Rashomon, waarin dezelfde gebeurtenis – de moord op kersverse echtgenoot Edgar (Zach Woods, Silicon Valley) - vanuit verschillende perspectieven wordt getoond. Rashomon is niet de enige film- of tv-referentie. Ieder perspectief heeft een andere sfeer: die van jonge bruid – en kersverse weduwe – Grace (Poppy Liu, Hacks, Dead Ringers) ontvouwt zich als een aflevering uit Bridgerton; die van haar schoonzus Hannah (Anna Konkle, PEN15), als een Wes Anderson-film.
© Peacock / MRC Television
Komende vrijdag gaat bij SkyShowtime de tv-serie Poker Face van Rian Johnson (Knives Out) van start; een fijne mix van Columbo en Murder She Wrote, waarin cocktailserveerster en levende leugendetector Charlie (Natasha Lyonne, Russian Doll) toevallig steeds iedere keer in de buurt is wanneer er zich een nieuwe moord aandient. En maakt het kijken van Poker Face je nostalgisch naar Columbo en Murder She Wrote? Geen nood: van beide series is nu ook een selectie bij SkyShowtime te zien.
Bregtje Schudel en Omar Larabi schrijven per toerbeurt wekelijks over wat hen opvalt op het gebied van series en/of films.
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief