Logo Zembla

Zembla Jaaroverzicht 2021

17-12-2021
jaaroverzicht 2021 -2

Eindelijk kwam er het afgelopen jaar meer duidelijkheid over de koning en de subsidieregeling die hij gebruikt voor beheer van het Kroondomein. We onthulden dat spoorwerkers al jarenlang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof en we doken in een netwerk van rechtsextremisten. Dit is het Zembla jaaroverzicht van 2021.

Veel beroepen zijn niet zonder risico’s. Werkgevers hebben een plicht om te zorgen voor de veiligheid van hun personeelsleden. Maar gebeurt dat wel altijd even goed? Zembla deed daar afgelopen jaar onderzoek naar.

Ziek van Schiphol

In de laatste uitzending van het jaar onthulden we dat Schiphol en KLM vijftien jaar geleden al door hun eigen arbodiensten gewaarschuwd zijn voor een “verhoogd risico” op hartproblemen en longkanker bij hun medewerkers. Maar deskundigen vertellen in Zembla dat adviezen van arbo-experts om de situatie te verbeteren, niet zijn opgevolgd. Het gaat om de twintigduizend medewerkers op het platform van Schiphol die dagelijks in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen werken. Kamerleden van SP, PvdD, GroenLinks, PvdA en VVD stelden vragen aan de minister over de kwestie.

Kijk 'Ziek van Schiphol':

Spoorwerkers

In de uitzending ‘Het stofspoor’ blijkt dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Het kwartsstof komt vrij bij het werken met ballast, de stenen op het spoor. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) startte naar aanleiding van de uitzending een onderzoek en kwam ook tot de conclusie dat de spooraannemers de Arbowet overtreden. Eind november, bijna acht maanden na de uitzending, maakte ProRail bekend dat ze gedeeltelijk gaan stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend respirabel kwartsstof bevatten. De uitzending sleepte een nominatie in de wacht voor de Prix Europa: het grootste Europese prijzenfestival voor de beste televisie-, radio- en onlineproducties.

Luister de podcast over 'Het stofspoor':

Kijk 'Het stofspoor':

Uitgeputte bodem

Het boerenland is er slecht aan toe. De bodem raakt uitgeput door overmatig gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. De veestapel is verantwoordelijk voor een gigantische uitstoot van broeikasgassen, fijnstof en stikstof, wat volgens tal van onderzoeken leidt tot opwarming van de aarde en een alarmerende afname van de biodiversiteit. Vrijwel iedereen is het erover eens dat het radicaal anders moet. Maar waarom gebeurt dat niet? Zembla onderzoekt in de serie 'De uitgeputte bodem' al langere tijd welke belangen er mee spelen. Het afgelopen jaar bekeken we de rol van supermarkten, banken, zuivelcoöperaties en producenten van bestrijdingsmiddelen.

Luister de podcast over 'De uitgeputte bodem: supermarktmacht':

Kijk 'Uitgeputte bodem: supermarktmacht':

Wantoestanden binnen transgenderzorg

Het bedrijf Stepwork groeide binnen een paar jaar tijd uit tot een van de grootste particuliere ggz-aanbieders voor transgenderzorg in Nederland. Stepwork leek de redder in nood voor transgender personen die door lange wachtlijsten nergens anders terecht konden. Maar we hoorden veel zorgelijke geluiden over dit bedrijf en gingen op onderzoek uit. Het bleek achter de schermen één grote puinhoop: een deel van het personeel werd niet betaald, de boekhouding is schimmig, medische dossiers zijn niet op orde en de kwaliteit van zorg staat onder druk. Nog geen drie weken na onze onthullingen is Stepwork Transgenderzorg failliet verklaard.

Luister de podcast over het onderzoek naar Stepwork:

hoofdafbeelding_stepwork