Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

ProRail stopt gedeeltelijk met spoorstenen die kankerverwekkend kwartsstof bevatten

26-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1187 keer bekeken
  •  
Storten ballast

ProRail heeft bekend gemaakt dat ze gedeeltelijk gaan stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend respirabel kwartsstof bevatten. In april onthulde Zembla dat spoorwerkers, die werken met de stenen op het spoor (ballast), al zeker tien jaar lang blootgesteld worden aan te hoge concentraties van de gevaarlijke stof.

Ook bleek uit onderzoek van Zembla dat de spoorbranche de Arbowet overtreedt, omdat er niet voor een kwartsvrije steen wordt gekozen, terwijl die wel beschikbaar is. Nu besluit ProRail alsnog om bij tunnels en overkappingen alleen nog met kwartsloze ballast te werken.  

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) startte naar aanleiding van de onthullingen in de Zembla-uitzending ‘Het stofspoor’ een onderzoek en kwam ook tot de conclusie dat de spooraannemers de Arbowet overtreden door ‘het toepassen van kwartshoudende ballast waarvan bekend is dat het hierin aanwezige respirabele kwartsstof kankerverwekkend is, terwijl er andere typen kwartsloos ballast beschikbaar zijn’.

'Kwartsloze ballast schaars'

De Inspectie SZW maakte daarom afgelopen september bekend te gaan eisen dat ProRail en de spooraannemers tijdens de werkzaamheden in tunnels en de directe omgeving van treinstations, per direct geen stenen meer gebruiken die het kankerverwekkende kwartsstof bevatten. Binnen een jaar moet de ingrijpende eis ook gaan gelden voor alle andere spoorwerkzaamheden.

ProRail stelt nu dus per 1 januari in ieder geval geen gebruik meer te maken van de kwartshoudende ballast bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen. “Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwartshoudende stenen, omdat er volgens ProRail nu veel schaarste is aan kwartsloze ballast. Een woordvoerder laat weten dat ze ‘de markt stimuleren om sneller stappen te kunnen zetten’.

Kijk hier 'Het stofspoor'

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.