© Warner Bros. Pictures
We zetten een aantal recent op Netflix verschenen films op een rij. Met deze week: een vermiste moeder, een zachtaardig beertje en de liefde tussen twee schrijfsters.
Missing (2023)
Acteurs: Storm Reid, Nia Long, Ken Leung
Regie: Will Merrick en Nick Johnson
© Sony Pictures
Het klinkt misschien als niet veel meer dan een door het found-footage-genre geïnspireerde gimmick: een verhaal dat wordt verteld aan de hand van (computer)schermen, videobeelden en tekstberichten. Maar een thriller als Searching bewees in 2018 al dat het wel degelijk kan werken en afgelopen jaar bouwden de debuterende regisseurs Will Merrick en Nick Johnson - die als editors aan Searching werkten en daardoor al de nodige ervaring hadden - in de soort van sequel Missing het concept vakkundig verder uit. We zien we hoe de 18-jarige June (Storm Reid, de BFF van Ellie in The Last of Us) haar vermiste moeder (Nia Long) probeert terug te vinden, waarbij ze gebruikmaakt van de talloze digitale hulpmiddelen die ze tot haar beschikking heeft en ontdekt dat ze haar familieleden minder goed kent dan ze aanvankelijk dacht. Missing stapelt krankzinnige twist op krankzinnige twist en is mede daardoor niet altijd even logisch en geloofwaardig, maar het levert een erg vermakelijke (digitale) achtbaanrit op.
Paddington 2 (2017)
Acteurs: Ben Whishaw, Hugh Bonneville, Hugh Grant
Regie: Paul King
© Warner Bros. Pictures
De eerste Paddington was een zeer charmante familiefilm waar de makers van Peter Rabbit ongetwijfeld nog weleens met jaloezie naar zullen kijken en ook de vervolgfilm kon rekenen op een warm onthaal door zowel kinderen als volwassenen. Hoewel het verhaal niet al te veel om het lijf heeft - Paddington belandt ten onrechte in de gevangenis en dus moet zijn onschuld bewezen worden - is aan alles te voelen en te zien dat regisseur Paul King (The Mighty Boosh) en zijn coscenarist Simon Farnaby (Ghosts) ook deze film maakten uit liefde voor het door auteur Michael Bond bedachte beertje en niet vanuit een commerciële verplichting. De naïeve Paddington (stem van Ben Whishaw uit This Is Going to Hurt) is vrij van cynisme (denk aan Ted Lasso) en zal met zijn positiviteit menig hart (zoals dat van Nicolas Cage) doen smelten, maar ook de menselijke personages zijn leuk om naar te kijken: vooral Hugh Grant, die inmiddels volop geniet van zijn renaissance, steelt de show als narcistische toneelacteur.
Vita & Virginia (2018)
Acteurs: Gemma Arterton, Elizabeth Debicki, Isabella Rossellini
Regie: Chanya Button
© IFC Films
Op feit gebaseerde dramafilm over de vriendschap en tien jaar durende affaire tussen schrijfsters Vita Sackville-West (Gemma Arterton uit Funny Woman) en Virginia Woolf (Elizabeth Debicki uit The Crown). Hun relatie zou uiteindelijk ook van invloed zijn op hun literaire werken: zo diende Sackville-West als de inspiratie voor de protagonist in het door Woolf geschreven Orlando, dat begin jaren negentig verfilmd werd met Tilda Swinton in de titelrol. Vita & Virginia, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk dat op zijn beurt weer inspiratie haalde uit brieven die de twee geliefden destijds aan elkaar stuurden, was een passieproject voor de tevens als producent bij de film betrokken Arterton. Het drama kende echter een vrij lastige totstandkoming: Arterton was vanaf het begin gecast, maar zag daarna zowel Eva Green als Andrea Riseborough wegvallen in de rol van Woolf. Vervolgens had de op het laatste moment gecaste Debicki slechts een maandje de tijd om zich op het project voor te bereiden.
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief