Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Jaaroverzicht | Top 10: dit zijn de meest gelezen Kassa-artikelen van 2021

23-12-2021
Foto3

Traditiegetrouw blikken we elk jaar terug op de meest gelezen artikelen. We zetten de top 10 van 2021 voor je op een rij!

1. Honderden euro’s minder door verandering van AOW-pensioen

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) stuurt je een brief waarin staat dat je misschien een hoger AOW-pensioen kunt krijgen, omdat je partner wordt opgenomen in een verpleeghuis. Uiteindelijk kies je voor een ‘AOW-pensioen voor ongehuwden’. Na maanden blijkt dat dit geen voordeel is maar dat je er zelfs honderden euro’s op achteruit bent gegaan. Lees hier het volledige artikel.

2. Pantoprazol en omeprazol: dit is wat je erover moet weten

Wie veel last heeft van brandend maagzuur, is ongetwijfeld bekend met pantoprazol of omeprazol. Het zijn maagzuurremmers die voor minder maagzuur zorgen. Maar de medicijnen hebben ook negatieve bijwerkingen. Lees hier het volledige artikel.

3. Wat moet je weten over WD-40?

Wie kent nou het wondermiddel WD-40 niet? Het verdrijft vocht en verwijdert verf, vet en loszittend roest. Ook stopt het piepen en kraken. Het is dan ook niet zo gek dat het product technisch gezien als een olie gezien kan worden. Maar wat zit er in WD-40? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? En waar kun je het precies voor gebruiken? In dit artikel leer je alles over het middel. Lees hier het volledige artikel.

4. Kan je het AstraZeneca-vaccin weigeren en een ander vaccin krijgen?

Donderdag maakte het ministerie van Volksgezondheid bekend dat het alleen nog mensen boven de zestig vaccineert met het AstraZeneca-vaccin. Maar is dit middel dan minder gevaarlijk voor ouderen? En wat als je het AstraZeneca-vaccin weigert en liever een ander vaccin wil? We zochten het voor je uit. Lees hier het volledige artikel.

5. Natuurazijn en schoonmaakazijn: dit is wat je moeten weten

Tegenwoordig bestaan er ontzettend veel soorten azijn. Natuurazijn, schoonmaakazijn, wijnazijn, kruidenazijn, appelazijn… Zo gaat de lijst nog wel even door. Forumgebruiker Corsturm stelde op Kassa’s forum Vraag & Beantwoord de vraag wat precies het verschil is tussen schoonmaakazijn en natuurazijn en of het gebruikt kan worden voor hetzelfde doeleinde. Kassa licht het toe! Lees hier het volledige artikel.

6. Kunnen we deze zomer op vakantie naar het buitenland?

Kunnen we deze zomer wel op vakantie naar het buitenland? En moet dat dan met of zonder mondkapje, testbewijs, vaccinatie en/of quarantaineplicht? In Kassa vertelt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond waar je allemaal rekening mee moet houden. Lees hier het volledige artikel.

7. Wachtwoordmanagers: wat is het en welke moet je hebben?

Iedere Nederlander heeft wel tientallen online accounts. Eigenlijk zou je voor elk account een uniek wachtwoord moeten hebben. Maar dat is niet te onthouden, dus gebruiken we vaak hetzelfde wachtwoord of een variatie erop. Lees hier het volledige artikel.

8. Aflossingsvrije hypotheek: wat moet je erover weten?

Wie een aflossingsvrije hypotheek heeft, heeft een lening om de aankoop van een woning of bouwgrond te financieren zónder aflossingsschema. Je bouwt dus geen kapitaal op en lost niets af. Hierdoor is dit de duurste hypotheekvorm met de laagste maandlasten. Waar moet je dan op letten en wat zijn de risico’s? Lees hier het volledige artikel.

9. Smerige boel, ouwe meuk en wachtrijen bij Oostappen parken

Het regent klachten van gasten die verbleven op de vakantieparken van de Oostappen Groep. De stacaravans, huisjes en tenten zijn vies, er is vaak wat stuk en de faciliteiten zijn gesloten of hebben lange wachtrijen. Eigenaar van de parken is Peter Gillis, bekend van de realityshow Massa is Kassa op SBS6. In het televisieprogramma wordt weleens aandacht besteed aan de problemen, maar die blijken in werkelijkheid veel groter. Lees hier het volledige artikel.

10. Televisie kijken zonder traditioneel abonnement? Dit zijn de opties

Anno 2021 zijn er allerlei alternatieven voor een ‘ouderwets’ zenderpakket. Hoe kun je nog meer tv-kijken? We zetten een aantal opties voor je op een rij! Lees hier het volledige artikel.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!