Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Influencers | Messenverbod | MijnVerklaring.nl

24-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: influencers, messenverbod in Zaanstad en update over het bedrijf MijnVerklaring.

Influencers

In september hadden we het in Kassa over online reclameregels en het gegeven dat influencers zich daar niet altijd aan houden. Marketingdeskundige Max Kohnstamm besprak toen twee video’s van Monica Geuze en Anna Nooshin, waarin de influeners minutenlang reclame maakten voor bepaalde merken zonder te vermelden dat ze ervoor betaald werden.
Kohnstamm heeft daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie en deze heeft nu bepaald dat Monica Geuze inderdaad de regels heeft geschonden. Een uitspraak in de zaak van Anna Nooshin volgt nog.

Messenverbod in Zaanstad

In dezelfde uitzending lieten we ook zien dat dumpshops de wet overtreden door gevaarlijke wapens, zoals machetes, zwaarden en kruisbogen te verkopen aan minderjarige jongeren.
En dat is zorgelijk gezien het hoge aantal steekincidenten waar jongeren bij betrokken zijn. De gemeente Zaanstad heeft gisteren besloten dat daar per direct een verbod is om gevaarlijke voorwerpen als messen en slagwapens bij je te hebben. En heb je toch zo’n wapen bij je, dan kan de politie een bestuurlijke dwangsom opleggen van 2500 euro. Daarnaast is de burgemeester van Zaanstad in gesprek met de ministers Dekker en Grapperhaus om ook de verkoop van messen aan minderjarigen aan banden te leggen.

Nieuwe klachten over MijnVerklaring.nl

In november 2019 en februari 2020 hebben we in Kassa aandacht besteed aan het bedrijf MijnVerklaring, een commerciële tussenpartij waarbij je een Verklaring Omtrent Gedrag kunt aanvragen. Op de website van het bedrijf stond niet duidelijk vermeld dat je eerst hen en vervolgens de overheid moet betalen.
En ondanks dat het bedrijf twee keer beterschap beloofde, lijken de kosten nog steeds weggestopt te zijn in de veelgestelde vragen. Want niet alleen wij, maar ook de redactie van BOOS ontvangt de afgelopen tijd weer tientallen klachten.
In Kassa wilde het bedrijf tot twee keer toe niet op beeld verschijnen, en dus trok het team van Tim Hofman erop uit om opheldering te vragen.
Inmiddels is er op de homepage een aanpassing gedaan wat betreft de bijkomende kosten. Op de bestelpagina ontbreekt deze essentiële informatie echter nog steeds ten tijde van onze uitzending.

Reviews

In de uitzending van zaterdag 24 oktober staan we uitgebreid stil bij de betrouwbaarheid van online reviews. Online redacteur Eva is op pad gegaan om aan den lijve te ondervinden hoe je brein reageert als je dit soort reviews bekijkt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!