Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Klachten over misleiding bij VOG-aanvraag via Mijnverklaring.nl

30 nov 2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1181 keer bekeken
Voor bepaalde beroepen of vrijwilligerswerk is het nodig om een Verklaring Omtrent het Gedrag, kortweg VOG, aan te vragen. Grote kans dat als je googelt, je dan niet bij de gemeente of screeningsautoriteit Justis uitkomt, maar bij een commerciële tussenpartij als Mijnverklaring.nl. En dan is het goed opletten hoeveel je dat gaat kosten én wat er met je gegevens gebeurt.

Verklaring Omtrent het Gedrag

Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat je gedrag in het verleden géén bezwaar vormt voor het uitvoeren van een specifieke taak of functie in de maatschappij. Aanvragen kan digitaal (voor € 33,85) bij Dienst Justis of via de gemeente (voor € 41,35), maar er verschijnen steeds meer commerciële tussenpartijen die de aanvraag ook voor je kunnen opstarten. Zij zetten dan (tegen betaling) de aanvraag klaar bij Justis, waarna je daar alsnog € 33,85 betaalt voor de afhandeling van de aanvraag. Justis, dat valt onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid, is namelijk als enige instantie bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven.
Eén van die commerciële partijen is ‘digitaal loket’ Mijnverklaring.nl. Door ingekochte advertenties verschijnt deze helemaal bovenaan bij het gebruik van een zoekmachine.

Klachten

De website is sinds augustus 2019 in de lucht. Kassa ontvangt afgelopen week opeens mails met klachten over de dienstverlening van Mijnverklaring.nl, waaruit blijkt dat consumenten zich misleid voelen door niet-duidelijke communicatie over de totaalprijs. Ze ontdekken namelijk pas ná de betaling dat ze eerst € 41,35 hebben betaald aan Mijnverklaring.nl (overigens exact hetzelfde bedrag als een aanvraag via de gemeente) en daarna ook Justis nog ruim dertig euro moeten betalen om de aanvraag af te kunnen ronden. Op de homepage en in het aanvraagproces staat dit namelijk nergens vermeld, alleen consumenten die de FAQ volledig doorspitten, zouden dit theoretisch van tevoren kunnen weten.
Het gevoel te worden misleid, wordt onderschreven door advocaat Els Doorhein van De Vos & Partners. “Informatie over wat de dienst in totaal kost, is echt essentieel voor consumenten. Als deze informatie wordt weggelaten, of zoals hier wordt het weggestopt in de Frequently Asked Questions, dan is dat een misleidende handelspraktijk.” Bovendien zet ze haar vraagtekens bij het privacyreglement op de site. “Ze zeggen daarin dat de gegevens ook aan andere entiteiten kunnen worden verstrekt en ze kunnen worden ingezet voor direct marketing.”

Reviews

Toch heeft de website binnen drie maanden al ruim 1600 reviews op Trustpilot, waarvan het merendeel positief. Dit valt mogelijk te verklaren doordat mensen na afloop een mail krijgen waarin specifiek wordt opgeroepen tot het plaatsen van een positieve review op Trustpilot, in ruil voor ruim 20 euro.
Daar is de Autoriteit Consument & Markt duidelijk over: “Het financieel belonen van consumenten om een positieve review te schrijven is niet toegestaan.” Bedrijven dienen zich namelijk te houden aan de richtlijnen die in 2017 zijn opgesteld. Ook Trustpilot heeft heldere regels waarin staat dat dit niet is toegestaan. Zij zijn inmiddels een onderzoek gestart naar Mijnverklaring.nl en hebben een ‘alert’ op hun profiel geplaatst.

Reactie MijnVerklaring.nl

Kassa heeft meerdere malen uitvoerig contact met Fehrat, directeur van de firma waar MijnVerklaring.nl onder valt. Bij hoge uitzondering gaan we mee in zijn verzoek om ons live tijdens de uitzending te woord te staan, maar vrijdagmiddag komt hij opeens met een zeer korte schriftelijke reactie. Hij zegt zich “niet te herkennen hetgeen in uw programma is besproken” en dat “aanvragen die niet goed verlopen, bijna altijd komen doordat een gebruiker de FAQ-pagina gewoon niet goed leest”. Tot slot laat hij weten te bekijken hoe de site nog duidelijker kan.
Op onze andere inhoudelijke vragen gaat het bedrijf niet in. In een eerder gesprek heeft Fehrat aangegeven wel te kunnen begrijpen dat mensen zich misleid voelen.

ACM, Trustpilot en Ministerie van Justitie en Veiligheid

De volledige reactie van MijnVerklaring.nl, de ACM, Trustpilot en het Ministerie van Justitie en Veiligheid, lees je hier. Laatstgenoemde laat onder meer weten dat Justis een toename ziet van VOG-aanvragen via commerciële partijen en daar in toenemende mate vragen over ontvangt van burgers en bedrijven.
Minister Dekker beantwoordde eind september Kamervragen over het aanvragen van een VOG.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

fsm
fsm21 mrt 2021 - 21:14

Oplichterij: De site mijnverklaring.nl is inmiddels uit de lucht gehaald maar de malafide activiteiten gaan door onder de naam mijnverklaring.info.
Oplichterij. Ik wil graag mijn betaalde geld terug.

Pi3t
Pi3t11 nov 2020 - 21:13

Er heeft er iemand weer een soort gelijke site opgezet:
https://www.hetvogbureau.nl
Kan iedereen hier gewoon meeweg komen? kun je het geld terug boeken?

Marco J
Marco J27 okt 2020 - 6:15

Hetzelfde verhaal vindt t wel nijpend dat je een vog aanvraag doet bij ministerie van justitie weliswaar via mijn verklaring.nl maar uiteindelijk leggen hun hem neer bij het ministerie.... en wordt je opgelicht
Vindt het ook een taak van het ministerie dit op te lossen met mijn verklaring .nl dit kan natuurlijk echt niet

RalfSchuurmans
RalfSchuurmans19 okt 2020 - 13:53

We kunnen natuurlijk hem ook buitenspel zetten.
Elke keer als je op de google-advertentie klikt kost dat de ondernemer (oplichter) geld. Als we dat allemaal doen is hij zo klaar met deze oplichtingspraktijken.

Mohammed92
Mohammed9210 okt 2020 - 10:44

Ik ben ook opgelicht door hun!
Heb ze dagen lang proberen te bellen krijg telkens te horen we bellen je wel terug en naar drie dagen krijg ik een e-mail met we storten je geld terug.
En wat denk je...?
Heb nooit mijn geld terug gekregen en alsnog moet ik €33,85 betalen anders word het gestuurd naar de incassobureau!

Dit is puur misleidend oplichting praktijken!

ncc
ncc8 sep 2020 - 20:31

Helaas is ook mijn dochter misleid door deze website. Het 2e bedrag wat blijkbaar betaald moet worden komt pas na de bevestiging via de mail. We hebben er achteraan gebeld en kregen een kort antwoord dat dit via de site te annuleren was. Vol goede hoop dat het 1e bedrag alsnog kon worden terug gestort. Nu ook weer een heel snel antwoord dat het eea al in behandeling was en niet mogelijk om te annuleren.

LJMD27
LJMD272 sep 2020 - 19:43

Als toelichting op mijn vorige bericht. "mijn verklaring"heeft mij laten weten dat ik had kunnen lezen dat ik 2x moest betalen en dat bij het opdracht geven voor de aanvraag, mijn herroepingsrecht is komen te vervallen. "Ze kunnen daarmee mijn verzoek om annulering helaas niet honoreren.
Zoals het er nu voor staat ben ik mijn geld dus gewoon kwijt...Hopelijk lukt het me om iets tegen deze praktijken te doen. En inderdaad jammer dat het mogelijk is dat zij bovenaan in "google search" te voorschijn komen....

LJMD27
LJMD272 sep 2020 - 19:32

Helaas ben ik ook in deze misleiding getrapt. Ben aan het onderzoeken of het niet strafbaar is, deze manier van misleiden en oplichten. Hoop dat het me lukt om mijn geld terug te krijgen.

Ik had 41,35 euro betaald voor deze aanvraag, maar hem de dag erna per email (telefonisch werd mij medegedeeld dat ik dat alleen per mail kon doen) geannuleerd, nadat ik er achter kwam, dat ik de VOG-aanvraag via een link vanuit mijn werkgever direct richting Justis in orde behoorde te maken.

Ik had maar 1 aanvraag nodig en daar ook nog telefonisch contact met Justis zelf over gehad.
"Mijn verklaring" steelt in principe geld van mensen door middel van misleiding, ontbrekende informatie op hun website en onwetendheid.

Trap er niet in mensen!

MadameB72
MadameB7215 jun 2020 - 12:38

Vorige week heeft  mijn 17 jarige te snel via Google een VOG aangevraagd via MijnVerklaring.nl. Sneu, voor hem. Ik lees namelijk hier dat hij zijn geld gewoon kwijt is. 41 euro naar de maan. Als moeder heb ik gebeld met MijnVerklaring, ooh ik moest manager Liesbeth maar een mail doen. Ik heb inderdaad een mail terug gehad, zij gaan het bedrag terugstorten. Hier lees ik, dat dat niet gaat gebeuren. Hoe kan het zijn dat als jij een VOG aanvraagt via internet (vanwege COVID-19, even handiger om het via internet te doen) dat ze je opgelichten. Daar moet onze regering toch een stokje voor steken? De eerste 4 advertentie’s zijn van MijnVerklaring.nl en dan pas komt Justis.

RobertD
RobertD14 mei 2020 - 7:54

Mijnverklaring.nl. Oplichters. Ik ben er ook zojuist ingetuind. Overal zie je dezelfde prijzen op het internet voor de aanvraag 33,85 + 7,50 kosten = 41,35. Kom je op de website van mijnverklaring.nl staat daar ook 41,35, je vult in en betaald. Vervolgens krijg je een link naar justus, moet je vervolgens nogmaals 33,85 betalen. Notabene voor een verklaring VAN GOED GEDRAG. Als dit geen reden is voor een verklaring van SLECHT GEDRAG. Ik snap niet dat dit in Nederland getolereerd wordt door Justitie. Je hebt de verklaring nodig om te mogen en kunnen werken en vervolgens wordt je naar dit soort sites verwezen. 

Houcine
Houcine4 mei 2020 - 12:55

Ik heb via dit bedrijf een VOG verklaring aangevraagd in februari en direct opdezelfde dag geannuleerd. Ze zouden mijn aanvraag geld de volgende dag terugstorten maar helaas is nog niet gebeurd, we zijn nu in mei . Ze zijn gewoon oplichters. 

1 Reactie
Mohammed92
Mohammed9210 okt 2020 - 10:50

Precies de zelfde verhaal

Luuk1234
Luuk123411 mrt 2020 - 13:43

PAS ALSJEBLIEFT OP VOOR HET ZAKEN DOEN MET MIJNVERKLARING.NL

Een paar maanden geleden had ik bij Mijnverklaring.nl een VOG aangevraagd. Dit was 41,50,-. Ik kreeg uiteindelijk als nog een mailtje met daarin het verzoek of ik opnieuw mijn VOG wilde betalen, wat 33,50 was. Ik had vervolgens gebeld en toen werd er tegen mij gezegd dat ik een spoedaanvraag had aangevraagd. Ik vertelde dat dit niet de bedoeling was en dat ik gewoon een simpele VOG nodig had. Toen werd mij verteld dat ik de VOG van het mailtje gewoon kon betalen en die 41,50,- terug zou krijgen. Toen ik een week later keek zag ik dat dit niet op mijn rekening stond. Ik belde daarom weer, toen werd verteld dat het geld nog zou worden terug gestoord. Ik dacht dat dit wel goed zou komen, maar tot mijn grote verbazing is dit geld nooit overgemaakt.

Wat blijkt nou, deze partij vraagt 41,50,- voor het aanvragen en dan moet je nog is 33,50 betalen voor je VOG. Ik kwam er achter dat ik ook gewoon naar de gemeenten kon gaan om hem daar heen te halen, dit was alleen 33,50 geweest :(. 
Ik vind dat Mijnverklaring.nl mij heeft voorgelogen en mij misleid heeft. Probeer goed op te passen dat ze u ook niet misleiden en pas goed op waar je je VOG haalt. Het zou jammer zijn als je teveel betaald, terwijl dat niet nodig hoeft te zijn! 

petronellaantonia
petronellaantonia10 mrt 2020 - 10:47

Dacht dat ik op de op de site van de gemeente was, alles ingevuld en 41,35 betaald, krijg ik enkele uren daarna een mail om nog eens 33,85 over te maken om de aanvraag te voltooien. Blijkt dat ik op de site van mijn verklaring zit. Erg verwarrend en oplichterij.

wemelsfelder
wemelsfelder24 feb 2020 - 12:05

Is het nou niet mogelijk om iets te doen tegen Mijn verklaring? we hebben een VOG aangevraagd voor mijn zoon wat alles bij elkaar ruim 70 euro kost. gelijk gereageerd maar kreeg mijn geld niet terug. dus een slecht review geplaats. krijgen we bericht dat als we een goede review schrijven we de helft van ons geld terug krijgen. Dit is echt mijn eer te na dus dat gaan wij niet doen. Is dit niet strafbaar ook? Ik begrijp niet dat er geen wet is tegen dit soort bedrijven die mensen op deze manier zo om de tuin leiden.

1 Reactie
Sandraverheul
Sandraverheul30 apr 2021 - 11:53

Zo heb ik het zelfde verhaal met digitaalvog.nl
Zeggen ze leuk je hebt een link gehad.. ja dat snap ik een link van justis waar ik nog een keer kan betalen. Duren grap zo!
Zou fijn zijn als het duidelijk omschreven zou worden op sites. En als je vraagt om annuleren krijg je ineens geen antwoord meer!!