Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Houden influencers zich aan de online reclameregels?

26-09-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1429 keer bekeken
  •  
Net zoals voor reclame op televisie zijn er regels voor influencers die reclame maken in online video’s, zoals via IG TV (Instagram) of Youtube. Zo moet het voor de kijker altijd duidelijk zijn als er sprake is van een betaalde samenwerking tussen een merk en de influencer in kwestie en er zijn verschillende manieren waarop dit kenbaar gemaakt kan worden. Kassa nam verschillende video uitingen van een aantal grote influencers onder de loep, en hieruit blijkt dat niet iedereen zich aan die regels houdt...

Reclamecode

In de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is sinds mei 2019 opgenomen hoe influencers ook in video’s, bijvoorbeeld via Youtube of Instagram, moeten aangeven dat reclame in video’s als zodanig herkenbaar is. Daar zijn verschillende manieren voor; Door dit in (gesproken) tekst in de video te benoemen, en/of door in de tekst onder de video aan te geven dat er sprake is van een gesponsorde samenwerking met betaling in natura (zoals een gratis product) of in geld. Deze tekst onder een video moet volgens de Reclamecode voor de kijker direct leesbaar zijn zónder dat er op een knop als ‘meer weergeven’ moet worden geklikt waarbij een tekst venster verder uitgeklapt moet worden. Marketingdeskundige Max Kohnstamm diende onlangs nog een klacht in bij de Reclamecode Commissie tegen twee influencers die reclame maakten voor een zelfbruinproduct, zonder dat dit naar zijn idee voldoende duidelijk was gemaakt. Volgens Kohnstamm kunnen adverteerder en influencers er baat bij hebben om reclame niet duidelijk te vermelden, omdat je zou kunnen zeggen dat een persoonlijke aanbeveling geloofwaardiger overkomt dan iets dat duidelijk reclame is. 

Gedeelde verantwoordelijkheid

We leggen een aantal van dit soort voorbeelden voor aan Joost Becker, advocaat Reclamerecht. Becker legt uit dat je als influencer expliciet moet aangeven in een video of tekst dat je een vergoeding krijgt voor bepaalde content. Dat is volgens Becker extra van belang voor de jeugd, die volgens de wet een zwakkere groep is en meer bescherming geniet. Omdat zij sneller swipen en minder lezen. Twee voorbeelden daarvan zijn vlogs van influencers waarin zij reclame maken voor een merk, zonder dat ze dit benoemen in lijn met de Reclamecode. Zoals van influencer en vlogger Marlieke Koks, die in een persoonlijke vlog haar ‘avondroutine’ beschrijft waarbij ze reclame maakt voor een flosproduct van het merk Waterpik. Ze noemt niet in de video dat het gaat om een (betaalde) samenwerking, onder de video is pas na het uitklappen van de tekst via ‘meer weergeven’ te lezen dat het gedeelte is opgenomen in samenwerking met het betreffende merk. Het tweede voorbeeld waar Becker in de reportage op reageert is van influencer en vlogger Tiger Elise, waarin zij reclame maakt voor babyhapjes van het merk Bon Bebe die ze haar tweeling gaat voeren. Ook hier wordt in de video niet aangegeven dat er sprake is van een (betaalde) samenwerking en in de tekst onder de video is ook hier pas na het klikken op ‘meer weergeven’ te lezen dat er sprake is van reclame. Een ‘no go’ volgens Becker.

Na bericht van Kassa hebben Elise en Marlieke de tekst onder hun video aangepast. Waterpik, het merk waar vlogger Marlieke een samenwerking mee heeft laat weten na bericht van Kassa direct actie te hebben ondernomen en hun procedures aan te passen, de volledige reactie lees je hier.
Marlieke laat weten verbaasd te zijn dat haar vlog in Kassa zit. Zij geeft aan openheid en transparantie over samenwerkingen juist op nummer één te zetten. Haar volledige reactie lees je hier.
Becker benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor het duidelijk benoemen van reclame zowel bij de influencer als bij het merk ligt. Becker: ”De adverteerder heeft ook de verplichting om de influencer daarop aan te spreken en hem/haar er op te wijzen”. 

Overige filmpjes

Ook video’s van influencers Josh Veldhuizen, Anna Nooshin, Manon Tilstra en Serena Verbon waarin zij een merk promoten vallen op. Josh Veldhuizen, die in een vlog reclame maakt voor een kinderwagen van het merk Bentley Tricycle, laat op vragen van Kassa via haar management weten dat dit inderdaad niet duidelijk was aangegeven. De tekst is inmiddels aangepast. De reactie van Josh lees je hier.
De importeur van het merk liet ons weten hiervoor nooit eerder aan influencer marketing te hebben gedaan en daarom niet voldoende op de hoogte te zijn van de regels. Zij beloven zich daar nu wel in te gaan verdiepen.
Anna Nooshin laat aan Kassa weten dat zij het woord ‘partner’ onder betreffende IG TV waarin ze het merk Tan Revel promoot heeft gezet, wat volgens Nooshin aantoont dat er sprake is van een betaalde samenwerking. Lees de completes reacties van Nooshin en Tan Revel hier.
Manon Tilstra paste ook de tekst onder de video aan waarin ze promotie maakt voor Hello Fresh. Beide reacties lees je hieronder. Serena Verbon en bedrijf Best Secret hebben niet gereageerd op vragen van Kassa.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!