Logo VARAgids
Alles over tv, series, films en podcasts

Column: meer televisie van nu graag

  •  
06-09-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
620 keer bekeken
  •  
TheCrown_105_03708r

© Robert Viglasky / Netflix

Historische drama’s domineren de streamingdiensten. Maar kijkers willen misschien wel iets anders. 

Er staat ons televisieminnende mensen een schrale herfst te wachten. Als ik mijn Amerikaanse vakgenoten moet geloven, dan hebben de stakingen in Hollywood, waar scenaristen en acteurs hun werk hebben stopgezet, grote gevolgen voor de televisiekalender. Televisiejournalist Kathryn VanArendonk nam deze ontwikkeling vorige week onder de loep bij het Amerikaanse e-zine Vulture. Ze schrijft hoe streamingdiensten nog wel wat titels op de planken hebben liggen die nog moeten worden uitgebracht, maar dat televisiezenders grotere problemen hebben. Logisch: series op reguliere televisiezenders worden traditiegetrouw gaandeweg het jaar gefilmd – mede omdat het televisieseizoen lang is.

Series voor streamingdiensten kunnen daarentegen vaak al ruim van tevoren worden besteld. Het nadeel hiervan is, stelt VanArendonk, dat veel van die titels in mindere mate reflecteren op de wereld van nu dan titels die bij televisiezenders te zien zijn. Daar schuilt een kern van waarheid in: bij Netflix, Disney+, HBO Max en noem maar op zijn historische drama’s (zie The Crown; The Gilded Age) buitengewoon in zwang. Televisiemakers reizen graag naar het verleden. Naar een tijd die misschien wel iets overzichtelijker is dan de periode waarin we nu leven. In die series zijn vervolgens wel weer thema’s van nu (vrouwenrechten; existentiële dilemma’s) van nu te ontwaren.

carrie-coon-morgan-spector

© Barbara Nitke / HBO

Ik heb het idee dat veel scenaristen in deze keuze voor historische drama’s min of meer worden gestuurd door streamingdiensten. Die kijken naar wat goed scoort. Of beter nog: misschien kijkt een algoritme naar wat goed loopt. En vervolgens bepaalt zo’n mechanisme wat een streamingdienst qua ‘content’ moet produceren. Mensen houden van escapisme en een historisch drama is een vorm van escapisme. Helder. Maar soms ook makkelijk. Het is als televisiemaker heel moeilijk om het huidige tijdsgewricht te verbeelden. Om te onderzoeken welke taal we nu spreken en wat we nu heel belangrijk vinden.

Iemand die dat kan, en die ik al vaak heb genoemd in m’n columns (sorry!), is David Simon. Zijn Treme schiet me te binnen. Een thermometer van New Orleans net na orkaan Katrina. Maar naar Simons series kijkt niemand. Toch geloof ik dat originele televisie wel degelijk goede kijkcijfers kan opleveren. Zie in het verleden het succes van Heartbreak High. Maar die originele ideeën krijgen, als je scenaristen uit Hollywood mag geloven, nauwelijks een kans. Omdat streamingdiensten meer van hetzelfde willen. En tussen al die originele ideeën zitten vast geniale premissen voor series die artistiek overdonderend zijn én een groot publiek kunnen aantrekken.

oppenheimer_nSb5R2

© Universal Pictures

Deze zomer bewezen Barbie en Oppenheimeral dat films die niet om superhelden draaien buitengewoon succesvol kunnen zijn. Er werd weer en masse gediscussieerd. Over feminisme, over seksscènes en over morele dilemma’s. Nu klink ik misschien zwaarmoedig, want genoeg televisieseries zijn in die zin eveneens een bron van inspiratie. Zie alleen al Euphoria als het gaat om seksualiteit en gender. Toch signaleert VanArendonk een trend die ik vanaf nu ook angstvallig in de gaten zal houden. Misschien is het toch verstandig om als tegengif scenaristen te stimuleren om de durf te vinden om hun levens in het heden te gaan belichten. Dat zal de aankomende herfst echter nog geen optie zijn, helaas.

Omar Larabi en Bregtje Schudel schrijven per toerbeurt wekelijks over wat hen opvalt op het gebied van series en/of films.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief