
Je kent het vast: een pak koffie is in de aanbieding, maar aan de kassa moet je de volle prijs betalen. Of een mooie jas heeft een prijskaartje van 99 euro, maar de kledingverkoper rekent doodleuk 129 euro af. Heel vervelend, maar laat je niet afschepen: jij hebt recht op de laagste prijs. Wanneer kun je hier aanspraak op maken? En met welke uitzondering op de regel moet je rekening houden?
Winkels zijn verplicht om klanten juist en duidelijk over prijzen te informeren.
Als klant mag je ervan uitgaan dat de prijs die de verkoper toont op een prijskaartje, website of in een advertentie klopt. Deze prijs geldt als het ‘aanbod’ van de winkel. Zoals de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) het omschrijft: “U moet het product voor de aangegeven prijs kunnen kopen.”
Moet je aan de kassa méér betalen dan de aangegeven prijs en klopt het bonnetje niet? Dan zit de winkel fout en kun je aanspraak maken op de laagste prijs.
Winkels gaan regelmatig in de fout bij het afrekenen. We zetten vijf praktijkvoorbeelden op een rij om duidelijk te maken waar jij recht op hebt.
Een pot pindakaas staat in het schap met een duidelijk kaartje van 2,99 euro, maar aan de kassa rekent de scanner of caissière 3,99 euro.
→ Als consument heb je recht op de lagere prijs van 2,99 euro, omdat die prijs op het moment van aankoop zichtbaar was. Daarmee is de laagste prijs bindend.
Op een pak koffie prijkt een sticker met ‘Aanbieding: nu 5,00 euro…’ Maar aan de kassa wordt de normale prijs - 6,50 euro - gerekend.
→ De winkel moet de aanbiedingsprijs op de sticker respecteren, want die informatie wordt met jou gedeeld. Als klant betaal je dus 5,00 euro.
Bij een online winkel zie je een product voor 19,95 euro, maar in de fysieke winkel is de prijs hoger: 24,95 euro.
→ Als nergens staat vermeld dat de online prijzen 'exclusief voor de webshop' gelden, mag je als klant de winkel vragen om de prijs van de website te rekenen.
Een nieuwe jas heeft een prijskaartje van 99 euro, maar het kassasysteem rekent 129 euro voor het kledingstuk.
→ Een fout ingevoerde prijs in het systeem is geen geldig excuus waar een winkelmedewerker zich achter kan verschuilen: het prijskaartje aan het artikel of op het schap is leidend, omdat dat de prijs is waarmee je als consument akkoord gaat.
Bij een schap met je favoriete deodorant hangt een bordje: “2 voor 9,98 euro”. Je neemt er twee mee om van de korting te profiteren, maar op de kassabon lees je 12,98 euro omdat de oorspronkelijke prijs (6,49 euro per stuk) is aangehouden.
→ De winkel is verplicht om de actieprijs toe te passen. Als klant betaal je dus 9,98 euro in totaal voor de twee deo’s, ook als het kassasysteem de korting niet verrekent en 12,98 euro aangeeft.
Zoals je hiervoor kunt lezen, sta je als klant dus vaak in je recht als je protesteert tegen een te hoge prijs aan de kassa. Maar er is een belangrijke uitzondering. Dat is wanneer er sprake is van een “kennelijke vergissing.”
Wat is dat precies? Bij een kennelijke vergissing is er duidelijk sprake van een fout in de beprijzing. Een typefout of een verkeerd geplaatste komma in een prijs kan de aanleiding zijn. De prijs is daardoor veel lager is dan wat normaal is, zonder dat het gaat om een kortingsactie.
Wanneer is er sprake van zo’n duidelijke fout? Bijvoorbeeld als een nieuwe 65 inch flatscreen-tv voor 59 euro in het schap staat, terwijl een dergelijke toestel nieuw honderden euro’s meer kost.
Is er sprake van een “kennelijke vergissing”? Dan zit de verkoper niet vast aan de koopovereenkomst. De (web)winkel hoeft het product in dat geval niet voor de foute prijs aan jou te verkopen.
Hoe voorkom je dat een winkel een fout maakt die financieel nadelig voor je uitpakt? Zorg ervoor dat jij wél alert bent, als een winkel dat niet is. Weet je tijdens of na het afrekenen al dat er voor een product een te hoge prijs is gerekend?
- Laat het meteen weten aan de verkoper of medewerker van de klantenservice.
- Wijs rustig maar duidelijk op je recht op de laagste prijs: verwijs naar de lagere prijs op het schap of het prijskaartje bij het artikel, want dat is de prijs die geldig is.
- In de winkel behoor je vervolgens het product voor de getoonde, lagere prijs mee te krijgen.
- Uiteraard behoor je het geld dat je te veel hebt betaald terug te krijgen.
Houdt een winkelier vast aan de hoge prijs en kom je er samen niet uit?
- Dien formeel een klacht in tegen de winkel. Eis daarbij het te veel betaalde geld terug.
De waakhond voor consumenten ACM heeft hier een speciale voorbeeldbrief voor die je voor jouw situatie kunt gebruiken: Voorbeeldbrief - Niet eens met een prijsfout.
- Beschikt een winkel zelf over een klachtenformulier? Dan kun je dat ook gebruiken om het geld dat je te veel betaalde terug te eisen. Om bewijs te hebben van je gelijk is het handig een foto te maken van de prijs op het schap of het prijskaartje. Bewaar ook de kassabon, zodat je het prijsverschil kunt aantonen.
- Denk je dat een winkel niet precies weet hoe de regels in elkaar steken? Verwijs dan in je klacht naar deze informatie van toezichthouder ACM: Prijzen vermelden.
- Weigert de verkoper om de juiste prijs aan te houden? Dan mag je afzien van de koop.
- Let wel: Als je het product uiteindelijk toch voor de hogere kassaprijs betaalt, ga je akkoord met die prijs en kun je er later niet meer op terugkomen.
Heb je een klacht over een prijsfout en wil de winkel dit niet naar behoren oplossen? Maak er melding van bij toezichthouder ACM.
Bronnen: ACM, Consumentenbond
Thema's:
Meer over:
kassabon, prijsfout, bonnetje, kassa, autoriteit consument & markt, acm, klant, rechten, kassa's hulpartikelen, afrekenen, supermarkt, winkel, caissiereMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!