Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

President Iran durft zich niet te laten interviewen door journalist zonder hoofddoek

  •  
22-09-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2150 keer bekeken
  •  
amanpourraisi

De Iraanse president Ebrahim Raisi heeft op het laatste moment een interview met CNN-journalist Christiane Amanpour afgezegd. De president wilde dat de presentatrice een hoofddoek zou dragen. Dat weigerde ze. Het gesprek zou plaatsvinden in New York. Amanpour wees erop dat in die stad geen “wet of traditie bestaat om hijabs te dragen”.

Volgens een medewerker van Raisi zou het dragen van een hoofddoek “een kwestie van respect” zijn. Ook wees hij op “de situatie in Iran”. In het land zijn al dagen protesten tegen de verplichting om een hijab te dragen. Aanleiding is de dood van de 22-jarige Mahsa Amini. Zij werd vorige week opgepakt door de moraalpolitie omdat ze haar hoofddoek niet goed zou dragen.

Via sociale media laten vrouwen zien dat hun haren afknippen en hun hoofddoeken verbranden. In de hoofdstad Teheran en in het Koerdische deel van Iran heeft de Iraanse overheid nu de toegang tot diensten als Instagram en WhatsApp afgesloten, meldt The Guardian.

Volgens de Iraanse staatsmedia zijn er in vijftien steden protesten geweest tegen de onderdrukking van vrouwen. In het zuiden van Iran werd een grote poster van de in 2020 door de Amerikanen gedode generaal Qassem Soleimani in brand gestoken.

Iran reageert op de gebruikelijke wijze op sociale onrust: de politie zet traangas in en pakt demonstranten op. Volgens Amnesty International zijn er tot nu toe acht mensen om het leven gekomen: zes mannen, een vrouw en een kind. Vier van hen werden door veiligheidstroepen doodgeschoten.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (48)

JaapBo
JaapBo26 sep. 2022 - 10:55

Hoezo "durft niet"? Hij wil niet...

dirk den boer
dirk den boer24 sep. 2022 - 11:16

Er zijn patriarchale, matriarchale en zgn bigenderchale (egaliteit in sexen) samenlevingen. Wij leven nu in het Westen in die laatste, maar sinds kort eigenlijk, in mijn jeugd was dat nog lang niet zo. Nu mogen we wel eisen of verlangen dat die laatste over de hele wereld dient ingevoerd, cultureel, wettelijk enzo, en eigenlijk ook in de hele geschiedenis, bij de Romeinen, de oude Germanen en de Azteken had moeten opgaan(anders niet eerlijk, niet fair), maar, alweer, dat is wishful thinking, gespeend van elke realiteitszin. Wat wel mag, strijden voor de rechten van je sexe (of intersexe ), al kost dat soms levens. Lale Gul laat zich bij ons horen hierover, dappere vrouw, ook niet zonder gevaar, zelfs bij ons....

Arbeider100
Arbeider10024 sep. 2022 - 8:44

Deze reactie is verwijderd

Ivan61
Ivan6123 sep. 2022 - 16:01

Achterlijke regels van mannen in een jurk. Weg ermee. Net zoals Vaticaan. En een lesje voor deze maneer: Respect moet je verdienen die krijg je niet zomaar.

1 Reactie
Zandb
Zandb24 sep. 2022 - 6:13

Ivan U zegt: "Respect moet je verdienen die krijg je niet zomaar." Dat is nu net het probleem. Zo denken die "jurken" in Iran er over, als het vrouwen gaat.

Norsemen
Norsemen23 sep. 2022 - 15:33

Een vrouw het recht op abortus willen ontnemen gaat mijn inziens vele malen verder dan een interview afzeggen omdat de vrouw geen hoofddoek wil dragen.

5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 sep. 2022 - 8:55

Het recht op abortus is in Iran ook niet gegarandeerd. https://www.ohchr.org/en/press-releases/2022/01/iran-repeal-crippling-new-anti-abortion-law-un-experts

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks24 sep. 2022 - 9:48

Norsemen heeft alleen iets met vrouwenrechten als het in norsemens politieke straatje past.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 sep. 2022 - 10:12

@Brenda terwijl het toch bekend zou mogen zijn dat in Iran (en daar niet alleen) wanhopige pogingen worden gedaan om de geboortecijfers op te krikken door vrouwenrechten in te perken. Ook in een recent rapport van Amnesty komt Iran er niet goed vanaf.

Norsemen
Norsemen24 sep. 2022 - 18:15

@Danielle Het gaat me om reageerders hier of waar dan ook die moord en brand schreeuwen als de Iraanse president om deze rede een interview afzegt, en aan de andere kant het recht op abortus willen inperken.

Norsemen
Norsemen24 sep. 2022 - 18:16

Leg eens uit Brenda

Nicotientje
Nicotientje23 sep. 2022 - 14:57

Een kwestie van respect zegt een medewerker van Raisi. Nonsens. Het is een kwestie van macht hebben over vrouwen en bang zijn deze macht kwijt te raken. Goed van Amanpour.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 10:49

Ook de Iraanse advocaat Shirin Ebadi die de Nobelprijs voor de Vrede kreeg in 2003 draagt buiten Iran geen hoofddoek. Volgens haar is er onder sjiitische theologen geen concensus over de noodzaak om in publiek het haar te bedekken. Ook de strafwet is vaag geformuleerd.

dirk den boer
dirk den boer23 sep. 2022 - 10:00

Was het niet ook in Iran waar mevrouw Kaag zich in lange sluier hulde om met de president te spreken? Zij dus wel maar wij hebben een lange koloniale geschiedenis en ervaring met aanpassen aan het fatsoen van anderen waarvan we voordeeltjes of gunsten mogen verwachten, heel anders dan in de US waar men universalistischer denkt. Trouwens, de expressie van beide personen boven is verdacht gelijk, allebei even star en weinig geneigd om maar een mm toe te geven, stijfpoepers dus.

5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 13:18

Andere situatie. Raisi heeft in New York niks te eisen.

dirk den boer
dirk den boer23 sep. 2022 - 14:35

OK, Danielle, maar hij wist natuurlijk donders goed dat het op de Iraanse nationale TV zou komen, en dan zou hij mooi te kijk staan. Het gaat gewoon om fatsoen volgens mij, en dat fatsoen (moet je doen) is nou eenmaal in het ene land anders dan in het nadere, 's lands wijs, s'lands eer, bij ons kun je weer niet in je blote kont aanzitten in gezelschap, daar niet als vrouw zonder hoofdkap. Ik heb mijn eerste kerkelijke versjes geleerd van de Zusters van Liefde, die hadden enorme kappen op, met vleugels zijwaarts, je kon geen sprietje haar zien, niemand die er aanstoot aan nam, dat hoorde gewoon zo in ons dorp, vroeger, nu niet meer..... Die hoofddoek of sluier of hijab of wat dan ook heeft helemaal niets te maken met vrouwenonderdrukking, dat maken wij in het westen er maar van.....

onyxcumulus
onyxcumulus23 sep. 2022 - 15:21

@DanielleDefoe 23 sep. 2022 - 15:18 ""Andere situatie. Raisi heeft in New York niks te eisen. "" De VS over soevereine staten zoals Iran wel? Ook de VS bemoeit en eist van Iran zaken ....Dat mag wel volgens Daniëlle

Gerygrr
Gerygrr23 sep. 2022 - 17:11

Wij in het westen maken dat er maar van, Dirk de Boer? Serieus? Heeft het westen de demonstrerende dames opgestookt? Wij in het westen zijn ook de moslima’s, die vertellen hoe er onderdrukt wordt zie Layla Gül. Nonnen zijn bruiden van christus, vandaar de niet verplichte hoofddoek of kap. De getrouwde vrouwen werden in barbaarse tijden beschermd tegen de avances van andere mannen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 19:48

dirk Fatsoen verplicht Amanpour niet een hoofdoek op te doen als zijn Raisi wil intervieuwen tijdens zijn bezoek aan New York. Dat heeft ook helemaal niets te maken met wat nonnen zoal aanhebben. De kappen zijn er grotendeels af.

PamVlam
PamVlam23 sep. 2022 - 8:53

Wat maakt het uit even een hoofddoek op te doen om wat respect te tonen. Mensen dragen in synagogen een keppeltje uit respect. Om daar nou een punt van te maken. Als we religies niet meer willen respecteren heeft Wilders gewonnen. Soms heiligt het doel de middelen. Als het een kritisch interview oplevert moet je het doen. Maar als zoveel tegenwoordig is het allemaal maar willekeur.

4 Reacties
Dpers
Dpers23 sep. 2022 - 12:24

Inderdaad! Alle vrouwen een hoofddoek op, want dat geeft een beetje respect, in een televisiestudio, in New York. Misschien kan ze ook achter hem gaan zitten. Dat geeft nog meer respect. En als we toch bezig zijn, laat haar gelijk haar mond houden terwijl ze vragen stelt. Dat geeft ook nog wat meer respect. Ja, want soms, en zeker in deze situatie, heiligt het doel de middelen.... Volgens mij ben ik niet met u eens.

PamVlam
PamVlam23 sep. 2022 - 15:55

Dpers Soms is het helemaal niet erg om je even aan te passen. Ik heb wel eens geprobeerd de St Pieter in Rome binnen te gaan in een korte rok. Kleedje eromheen of weggaan. Ik ben blij dat ik dat kleedje gedaan heb. Het zijn van die kleine dingen die we kunnen doen om de wereld een stukje beter te maken. Tolerantie en verdraagzaamheid helpen ook. Niet alles hoeft een protest te zijn.

JasDon
JasDon23 sep. 2022 - 17:47

"Als we religies niet meer willen respecteren heeft Wilders gewonnen." Weer verkeerd begrepen Pam, want het gaat Wilders vooral om mensen met een specifieke religie te behagen, terwijl juist de wereld beter af is met wat minder achterlijke dogma's.

Zandb
Zandb24 sep. 2022 - 6:21

PamVlam Juist het verloochenen van principes, levert willekeur op.

Norsemen
Norsemen23 sep. 2022 - 8:07

Het Iraanse regime is verschrikkelijk. Helemaal als je onze westerse maatstaf ernaast gaat leggen. Maar ook de burgers van Iran zelf lijken van ze af te willen. Maar vanuit het gezichtspunt van die President is het niet vreemd dat hij zo'n interview niet doet. Wat heeft hij daarbij te winnen?

2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer23 sep. 2022 - 14:45

Niks natuurlijk, en daarom zag hij er vanaf, logisch toch? Geen centje pijn! Die dame wist dat natuurlijk ook allemaal wel (want Iraanse), maar speelde gewoon een spelletje, ja, zo gaat dat......

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 sep. 2022 - 9:15

Zo ging het dus niet. https://edition.cnn.com/2022/09/22/middleeast/iran-president-ebrahim-raisi-christiane-amanpour-intl/index.html

HenryHansen
HenryHansen23 sep. 2022 - 6:51

Complimenten voor CNN dat ze zich niet hebben laten ringeloren en geen man hebben ingezet om deze 'ongemakkelijke situatie' te voorkomen. Dat had onze eigen NPO nooit aangedurfd.

1 Reactie
Zandb
Zandb24 sep. 2022 - 6:23

Henry Dat had onze ('eigen' ook nog eens) NPO best aangedurfd. Hoe durft u!

Abdu
Abdu23 sep. 2022 - 6:39

Wat de feitelijke motief van Raisi is (niet moeilijk te raden) om geen interview te geven doet natuurlijk niet ter zake. Maar het is wel te begrijpen dat hij juist voor Amanpoor voorwaarden stelt. Zij woont wel elders en andere opvoeding gekregen heeft, maar volgens Raisi en alle wetten (tijdens Shah en nu) is zij officiel nog steeds een Iraanse burger en zij dient het te weten met dit soort voorwaarden geconfronteerd kunnen worden.

5 Reacties
dirk den boer
dirk den boer23 sep. 2022 - 10:03

Stel je voor dat hij gezwicht zou zijn, dat zou wel erg veel koren op de toch al doorgedraaide molen in Iran zijn, en nog meer doden bij protesten. Dat wilde hij niet, kan ik me zo voorstellen....

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 11:13

Christiane Amanpour is ongeacht wat Iran daarvan vindt (ook) minsten zo officieel Brits.

GeenProbleem
GeenProbleem23 sep. 2022 - 12:52

' maar volgens Raisi en alle wetten (tijdens Shah en nu) is zij officiel nog steeds een Iraanse burger en zij dient het te weten met dit soort voorwaarden geconfronteerd kunnen worden. ' Alleen gelden de Iraanse wetten helemaal niet in New York.

Mokker
Mokker23 sep. 2022 - 14:09

Daar heb je Abdu weer, stel je nu dat Iraanse vrouwen maar moeten gehoorzamen?

dirk den boer
dirk den boer23 sep. 2022 - 14:41

Op twee benen hinken dus, kan dat nog wel in onze tijd van identiteiten en slachtofferschap? Harari heeft daar harde noten over gekraakt...

Gio Servas
Gio Servas23 sep. 2022 - 4:28

Dat het een kwestie van respect is, daar ben ik het helemaal mee eens. Ebrahim Raisi is compleet respectloos.

Andreas4
Andreas422 sep. 2022 - 21:39

Het is eigenlijk een kliek van extremistisch religieus opgevoede (bange) jongetjes met een machtssyndroom die als de dood zijn dat hun wereldje instort. Bijgelovig ook nog, als je al in je broek schijt bij de gedachte van een doorvragende vrouw die mogelijk veel wereldwijzer is dan zij.

Mirzas
Mirzas22 sep. 2022 - 21:07

Brrr, vrouwenhaar. Of vrouwenhaat. Of angst voor vrouwen. Hoe dan ook, absurd. En respect is geen woord dat mensen die voorwaarden proberen af te dwingen in de mond horen te nemen.

Bert van der Neut
Bert van der Neut22 sep. 2022 - 19:45

Heeft niets met durven te maken, hij wil het niet.

5 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier22 sep. 2022 - 23:35

Jij wilt ook geen vrede.

Bert van der Neut
Bert van der Neut23 sep. 2022 - 6:37

Je maakt jezelf weer eens belachelijk

tinekea2
tinekea223 sep. 2022 - 7:46

precies!

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 11:00

Het was ongeacht zijn motieven een manier om zich aan een interview met CNN te ontrekken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 11:14

onttrekken

HarrieV2
HarrieV222 sep. 2022 - 18:28

Wie moet hier nu eigenlijk voor wie respect hebben? Helemaal terecht dat ze voet bij stuk hield.

Marcus A.2
Marcus A.222 sep. 2022 - 17:36

"Iraanse president Ebrahim Raisi" Als de Iraanse president bang is dat hij zijn lustgevoelens ten aanzien van Christiane Amanpour niet in bedwang te houden, dan is het misschien wel eerlijk van hem dat hij daar op zijn eigen manier vorm aan wil geven. Desalniettemin goed van Christiane Amanpour dat ze voet bij stuk houdt.

8 Reacties
Henk vd Loo
Henk vd Loo22 sep. 2022 - 18:04

Je praat recht wat krom is. Als je jezelf niet in bedwang kan houden in een café vraag je ook niet of alle vrouwen hun blouse wat verder willen dicht knopen. Dan ga je naar huis en zoek je hulp als je echt zelfbewust bent.

Karingin
Karingin22 sep. 2022 - 21:10

In Loo-loo-land gaan alfamannetjes met de staart...uhh...nou ja, naar huis, in de echte wereld gaat het meestal anders. Vooral met een borrel op. Wat overigens geen reden is voor vrouwen om niet met hun decolleté te pronken

oproerkraaier
oproerkraaier22 sep. 2022 - 23:34

Zionisten zijn zijn net zo erg maar die verdedig jij dan wel weer.

oproerkraaier
oproerkraaier23 sep. 2022 - 0:19

Mijn probleem is de hypocrisie, wel Israel verdedigen, maar Iran aanvallen...

Le Chat Botté
Le Chat Botté23 sep. 2022 - 7:26

Lustgevoelens niet in bedwang kunnen houden? Dat is mythisch gelul uit het Midden-Oosten. Een mythe die slechts dient om de viriliteit van mannen te overdrijven en die van vrouwen te onderdrukken. Als mens ben je uitgerust met een prefontale cortex die helemaal is toegerust op het afremmen van onbewuste impulsen. Dat betreft dus ook de aandrang om ongesluierde vrouwen te bespringen.

Gio Servas
Gio Servas23 sep. 2022 - 7:41

@Oproerkraaier, Israel is qua vrouwenrechten lang niet zo erg. Natuurlijk zitten er wel wat streng orthodoxen tussen, maar die runnen het land niet. Verder is er een groot verschil tussen landen die burgers vermoorden omwille van bepaalde regels en landen die strenger zijn in hun regels. Nu heb je in Nederland ook groepen met een streng onderscheid tussen mannen en vrouwen, alleen gebeurd het stenigen of vermoorden hier van vrouwen die de regels overtreden niet echt, zo ook niet in Israel. U bent dus het type die het vermoorden van vrouwen net zo erg, of minder erg vinden dan het opleggen van regels, waarschijnlijk alleen maar om een politiek statement te maken.

GeenProbleem
GeenProbleem23 sep. 2022 - 10:51

@lechatbotte 'Lustgevoelens niet in bedwang kunnen houden? Dat is mythisch gelul uit het Midden-Oosten. ' Uit de Koran dus.

dirk den boer
dirk den boer23 sep. 2022 - 14:48

Doe niet zo gek.....lustgevoelens?? Doe niet zo westers a.u.b.