© Pexels
Het Nederlandse openbaar vervoer is het duurste van de Europese Unie, blijkt uit onderzoek uit 2019. De vervoersdiensten zijn hier zo’n 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde. Wordt het niet tijd om het gratis te maken?
‘Het ov moet een primair basisrecht zijn, niet iets waarmee geld wordt verdiend’, vindt GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht. Om de mogelijkheden van gratis ov te onderzoeken, wil haar partij samen met de PVDA een proef starten: mensen in steden en op het platteland, die tot de laagste inkomensgroepen behoren, mogen een jaar lang gratis reizen.
Het gaat dus om een proef. Waarom wordt gratis ov niet meteen ingevoerd? ‘Voor gratis ov voor iedereen is op dit moment geen capaciteit, zowel qua infrastructuur als personeel’, geeft GroenLinks als verklaring op haar website.
Wel kunnen mbo-, hbo- en universiteitsstudenten met een studentenreisproduct doordeweeks of in het weekend gratis gebruik maken van het ov. Voor 65-plussers en gepensioneerden is het in een beperkt aantal gemeenten mogelijk om gratis te reizen met het ov.
Hoeveel betalen we voor het openbaar vervoer?
GroenLinks en de PVDA willen rijke burgers en bedrijven meer belasting laten betalen om prijsstijgingen van ov-kaartjes tegen te gaan. ‘Het Centraal Planbureau heeft berekend dat het terugdraaien van die prijsverhogingen 400 miljoen euro gaat kosten’, schrijft Joop.
Een treinkaartje is afgelopen jaar namelijk 4,3 procent duurder geworden. De prijs van bus-, tram- en metrokaartjes is tot wel zeven procent toegenomen. Zo betaal je voor een enkeltje in de tweede klas van de Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal – een rit van veertig minuten – inmiddels bijna achttien euro.
Wat vinden jongeren van gratis ov?
‘Ze doen het al in Luxemburg en daar gaat het eigenlijk heel goed’, vertelt Amir Issa uit het Op weg naar Het Lagerhuis-panel. In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld waar gratis gereisd kan worden met het ov. De maatregel is ingevoerd door de Luxemburgse regering, om het autogebruik minder aantrekkelijk te maken.
Als je in plaats van met de auto met de trein van Utrecht naar Amsterdam reist, bespaar je 4000 kilo CO2 per jaar, aldus Milieu Centraal. Maar het ov gratis maken, kan ook averechts werken voor het milieu. Denk hierbij aan de extra capaciteit die nodig is, zoals meer treinen of grotere stations, en extra stroom voor de treinen.
Ondanks het voorbeeld uit Luxemburg, denkt Amir dat gratis ov in Nederland niet haalbaar is. ‘Het ov, zoals het nu is, zal zwaar overbelast worden, want er zullen meer mensen mee gaan reizen.’ De NS krijgt nu al veel meldingen over volle wagons. ‘Er zullen heel veel meer bussen en treinen bij moeten komen’, verwacht panellid Ace Csellak. ‘Daar moet dan heel veel geld in gestoken worden’, vult Amir aan.
‘De realiteit wil op dit moment gewoon dat we gratis ov nu niet kunnen klaarspelen’, aldus Ojij Karel. Dat komt volgens hem door de verschillende ov-bedrijven die Nederland telt, zoals NS, Arriva en Connexxion. ‘Die bedrijven moeten winst maken, om kosten zoals loon, materieel of onderhoud te dekken. Maar wanneer we, door het ov gratis te maken, die opbrengsten laten wegvallen, dan moet iemand anders inspringen, om ervoor te zorgen dat die bedrijven niet failliet gaan.’ Ace is bang dat er dan meer belasting betaald moet gaan worden.
‘Het kost te veel geld en te veel moeite’, concludeert Amir. Daarom is hij erop tegen dat het ov in Nederland gratis wordt. ‘Hoe mooi het ook zou kunnen zijn.’
Thema's:
Meer over:
openbaar vervoer, bus, treinverkeer, treinkaartjes, tram, metro, gratis, vervoer, busvervoer, trein, jongerenpanelIk vind openbare vervoer in Nederland belachelijk duur. De afstanden zijn vrij klein en de kosten worden steeds hoger. Ze komen ook om de 10 a 15 min en soms helemaal niet. Er zijn vaak probelemen met de metro en bussen, dus de service is ook zeer slecht voor al het geld wat je betaald. In arme landen is de openbare vervoer goedkoper en ze komen ook vaker dus waarom hoor je mensen zeggen dat het niet haalbaar is? In andere europese landen is het ook goedkoper of gratis. Maar wij betalen hier steeds meer. Het is haalbaar maar de regering vind het gewoon niet leuk om dit gratis te doen of tenminste goedkoper. Waarom moet alles hier extra kosten? De armen worden armer en de rijken rijker. Dus tegen alle mensen die hier tegen zijn zeg ik : denk nog eens na!!!
Moet je op de SP stemmen die is voor gratis ov. De rest vd partijtjes niet. De kwaliteit vh ov moet dan wel beter. WC standaard in trein en schoon. Veel meer toezicht door mensen ook nodig. Een stations halte altijd voorzien van loket met mens en toezicht . Enz. Maar alles wat gratis is is van niemand en moet dus kapot volgens redenering vandalen. Een klein bedragje om te reizen moet dus wel denk ik.
Ik zat laatst in de trein bij Bonn. Mijn Duitse medepassagiers zaten te klagen over hun nationale openbaar vervoer, totdat ik vertelde wat een gemiddeld treinkaartje in Nederland kost. Lang leve de marktwerking! Door die fijne vermarkting van nutsvoorzieningen en gezondheidszorg zijn we collectief armer geworden. Dan is het ook nog eens zo dat allerlei compenserende regelingen geen onderscheid maken naar inkomen. En nog is er verbazing over het feit dat er ineens 1 miljoen armen zijn. Moet ik de vraag boven het artikel nog beantwoorden?
In veel steden in Brazilië is het openbaar vervoer gratis.En voor mensen die ouder zijn dan 65 is het hele openbaar vervoer gratis in geheel Brazilië,hier kan dat kleine Nederland een voorbeeld aan nemen. Behalve het vliegtuig.maar daar zijn ze mee bezig.
Niet Gratis maar zoals in Duitsland een ticket voor al het openbaar vervoer voor een maand tegen redelijke kosten. 49 eur lijkt mij niet verkeerd en net als Duitsland zouden gemeente dan extra kortingen kunnen geven voor mensen die dat niet kunnen betalen . Je krijgt dan minder passagiers behalve de weekenden dat was in Duitsland in ieder geval niet zo leuk .Wat in Nederland niet handig is dat je in tegenstelling tot veel Europese landen geen ticket kan kopen van deur tot deur. Nu is het instaptarief bus , instaptarief trein en vervolgens weer instaptarief tram of bus. Dat maakt een retour reis al ongeveer 6 eur duurder als in de meeste EU landen.
Niet gratis!!! heb je ook aan zieke mensen en oude mensen gedacht? 49 euro is voor iemand die een uitkering heeft vrij duur en ook niet haalbaar. Het is gewoon weer volgens de wet denken en niet vanuit de menselijke behoefte.
Het openbaar vervoer wordt voor iedereen helemaal gratis en niet op de manier die doelgroep mag wel helemaal gratis reizen en anderen mogen dat helemaal niet gratis reizen.Of allemaal helemaal niet gratis reizen of allemaal wel gratis reizen.Ja het openbaar vervoer moet helemaal gratis worden voor iedereen.Hele grote voorstander er van.Het is ook een hele grote kleine bijdrage aan de armoede bestrijding in nederland.
Wanneer we het stikstofbeleid willen volgen dan kan een gratis openbaar verv oer hier een positieve bijdrage aan leveren. Laten we eerlijk zijn dan kan gesteld worden dat het openbaar vervoer in de marktwerking een melk koe is geworden welke slecht functioeneerd. M.n. buiten de randstad. Dit kost ons meer stress en minder gezondheid wat óók weer geld kost. Om maar even in de marktwerking te blijven. En daarbij hebben we als Nederlanders geen enkel voordeel van de marktwerking want we zijn de duursten van Europa. Zo opengooien en gratis dit leverd veel voordelen op
Nee, want gratis bestaat niet. Dan wordt het door 'de staat' (WIJ ALLEMAAL DUS) betaald en moeten de mensen die weinig tot geen OV in de buurt hebben er toch voor betalen. Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld. NUL treinen en 'anderhalve' bus.
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!