“Wat is een omroep in de toekomst? Wat gebeurt er als een omroep zich gaat richten op een specifieke doelgroep? Toekomstkansen voor BNNVARA verkennen en verzilveren, dat is waar ik en mijn team van vijf mensen zich mee bezig houden. Want de toekomst begint zodra je erover na begint te denken.”
Maak kennis met: Boris van Bennekum, Lead Innovatie Strateeg bij BNNVARA
Hoe ben jij bij BNNVARA terecht gekomen?
In 2002 startte ik bij BNN als redacteur en werd al snel eindredacteur van bnn.nl. Dit deed ik vier jaar lang, en toen wilde ik iets heel anders. Dus ging ik naar Thailand en werd daar leraar Engels. Daarnaast gaf ik ook online workshops voor redacties. Daar ontstonden soms ideeën zoals een online serie genaamd “Oh My God!”. Daar was BNN meteen enthousiast over en tot mijn verbijstering was er budget om het te maken, dus ging ik terug naar Nederland. Niet mijn originele plan. Vervolgens werd ik redactiecoördinator. Doordat ik me voor de fusie eigenlijk al veel bezighield met innovatieve projecten, zoals de Feuten-app, kwam al snel de vraag of ik mij niet volledig moest gaan bezighouden met innovatie. Sindsdien is dat mijn functie.
Hoe ziet jouw werk eruit?
Als Lead Innovatie Strateeg houd ik mij bezig met wat er in de wereld speelt. Wat gaat er in de toekomst belangrijk worden voor BNNVARA en wat betekent dat dan? Met zo’n vraagstuk stappen we dan af op de directie of redactie. Of zij naar ons. Bij groen licht beginnen we aan ons onderzoek. En bij rood licht soms alsnog ook.
Het werk dat ik doe is eigenlijk nooit echt helemaal klaar. In het beste geval slaat een onderzoek zo goed aan, dat er een redactie op gaat zitten. Dan is het geen innovatie meer, maar een project. BOOS was bijvoorbeeld ooit, in 2016, een innovatieproject. En dat is echt goed geslaagd. Dat kunnen we zeggen omdat we van tevoren dat succes zelf goed definiëren. Dat is natuurlijk ook fijn aan het opzetten van dat soort experimenten. En ook aan werken bij BNNVARA. Nergens anders dan bij BNNVARA kun je die functie helemaal zelf invullen en ermee gaan rennen. Of je nou directeur of redacteur bent. Niemand in mijn team doet zijn werk hetzelfde. Ze mogen en moeten zelfs zichzelf meenemen.
Wat is het leukst aan werken bij BNNVARA?
Alle keren dat we samen als BNNVARA buiten de lijntjes mogen kleuren zijn de leukste momenten. Van de manier waarop we onze feestjes en afters vieren tot de manier waarop Zembla zonder twee keer te knipperen Trump aan durft te pakken.
Dat wij risico’s durven te nemen, vind ik te gek. Samen, met heel BNNVARA, werken wij aan hetzelfde doel. Een doel waar nog van alles voor in te vullen is. Een omroep heeft een belangrijke rol in de wereld: het bereikbaar maken van informatie en amusement. Wij mogen zulke doelen invullen met verhalen die aansluiten op de pijn en het plezier van alle mensen in Nederland. Dat voelt als een voorrecht.”