Vrijdag Top Tien: Recente speelfilmdebuten
01-12-2017
• leestijd 3 minuten
Elke week schrijft onze recensent Omar Larabi een top tien met televisieseries en films die beschikbaar zijn in het Nederlandse VOD-aanbod. Vandaag: recente speelfilmdebuten.
Met een bescheiden budget van zo’n 4,5 miljoen dollar wist komiek Jordan Peele met zijn speelfilmdebuut Get Out (2017, Itunes/Pathé Thuis) ruim 250 miljoen dollar om te zetten. Maar een gelukstreffer kan je de horrorfilm amper noemen: de 38-jarige Peele is een ervaren alleskunner, zo brak hij in 2003 al door als acteur/schrijver bij het sketchprogramma MADtv.
Niet alle speelfilmdebuten zijn echter eenzelfde lot beschoren. Hieronder een eclectische lijst met financieel minder succesvolle (en toch fijne) speelfilmdebuten.
(10) The Eyes of My Mother (2017, Picl)
Regisseur Nicolas Pesce meandert in zijn naargeestige Amerikaans-Portugese debuut van de conventies van de arthousefilm naar Hitcockiaanse onderonsjes. Met in het centrum de jonge Francisca die een absurde fascinatie cultiveert voor het menselijk oog, en voor de moordenaar van haar moeder, die op zolder in de duisternis zijn dagen slijt.
(9) Mustang (2015, Itunes/GooglePlay)
Deze met prijzen overladen dramafilm is een portret van vier weeskinderen: vier Turkse meisjes, of vrouwen in wording, die zich afzetten tegen de rigide cultuur in hun dorpje, in het noorden van Turkije. Daar wordt hun als promiscue voorgestelde gedrag beschouwd als verwerpelijk: zo wordt bijvoorbeeld van het gezelschap geacht dat ze middels gepaste kleding hun respect betuigen.
(8) The Gift (2015, GooglePlay/Itunes/Pathé Thuis)
Acteur/regisseur/producent Joel Edgerton is vooral bekend van zijn succesvolle acteercarrière, hij speelde onder meer in het populaire Warrior (2011, Netflix). In 2015 maakte hij het door hem geschreven en geregisseerde The Gift. In deze thriller speelt Edgerton een engerd die een echtpaar een presentje komt brengen, met alle psychologische gevolgen van dien.
(7) Kubo and the Two Strings (2016, Itunes/Pathé Thuis/GooglePlay)
Sympathieke animatiefilms doen het altijd goed bij het publiek. Dat heeft regisseur Travis Knight vast geweten toen hij tekende voor de regie van deze film, over een jongetje in archaïsch Japan dat het op moet nemen tegen allerlei kwaadwillende entiteiten. Knight was trouwens als tekenaar ook al betrokken bij ParaNorman (2012, Netlifx/Itunes) en The Boxtrolls (2014, Itunes/GooglePlay/Ziggo Movies & Series/Pathé Thuis).
(6) ’71 (2014, Itunes/GooglePlay)
Yann Demange’s eerste speelfilm speelt zich af in Noord-Ierland in 1971, tijdens de welbekende onlusten. De Britse soldaat Gary Hook (Jack O’Connell) verliest zijn maten uit het oog tijdens een operatie in het katholieke deel van Belfast, en moet in het holst van de nacht zien te overleven, omsingeld door allerlei aan de IRA gelieerde lieden.
(5) Under The Shadow (2016, Netflix/Itunes)
Voor Iraanse kwaliteitshorror is ook een plek bij Netlifx. Deze door Babak Anvari geschreven en geregisseerde genrefilm is een mustsee voor liefhebbers van geestenfilms, en eveneens een aanrader voor bewonderaars van Iraanse cinema. De cineast weet zijn verhaal, over een moeder en een dochter alleen in hun spookachtige appartement, op fijnzinnige wijze te situeren tegen de achtergrond van Teheran in de jaren tachtig, net na de revolutie.
(4) A Girl Walks Home Alone At Night (2015, Itunes/GooglePlay)
Nog een Iraanse film: deze werd in de Verenigde Staten gefilmd, in Californië, met een Farsi sprekende cast (Under The Shadow werd trouwens in Jordanië geschoten). Dit in zwart-wit gefilmde speelse debuut van Ana Lily Amirpour, over een vrouwelijke vampier, is een kruising tussen het excentrieke werk van Jim Jarmusch en de unheimische stijl van David Lynch.
(3) The Red Turtle (2016, GooglyPlay/Pathé Thuis/Itunes)
De Nederlandse tekenaar en cineast Michael Dudok de Wit verraste afgelopen jaar vriend en vijand met zijn ontroerende, in Japan geproduceerde animatiefilm. Over een man die na een schipbreuk strandt op een tropisch eiland en een bijzonder verhouding krijgt met een levensgrote schildpad. Met als gevolg een simpel existentieel verhaal dat schitterend is vormgegeven.
(2) The Witch (2015, Netflix/Itunes)
Horrorfans raken niet uitgepraat over Robert Eggers ijzingwekkende portret van een diepreligieus gezin in New England in de zeventiende eeuw, aan de rand van de bewoonde wereld. Daar zijn ze ook in tijden van nood op elkaar aangewezen. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen, zo blijkt wanneer de oogst dreigt te mislukken, en er iets spookt in de omringende bossen.
(1) Son of Saul (2015, Cinetree/Pathé Thuis/Itunes/GooglePlay)
Eigenlijk moet je geen woorden vuil maken aan László Nemes’ verbeelding van de holocaust. Zijn film is didactisch sterk maar tegelijkertijd moeilijk om te beproeven, en dat ligt natuurlijk aan het pijnlijke, afschrikwekkende onderwerp dat hij op respectvolle doch vernuftige wijze probeert belichten.