Elke week schrijft onze recensent Omar Larabi een top tien met televisieseries en films die beschikbaar zijn in het Nederlandse VOD-aanbod en in de bioscoop. Vandaag: de beste recente gevechtsfilms over de Tweede Wereldoorlog.
Films als A Bridge Too Far (1977, Netflix/Itunes/GooglePlay) en The Dirty Dozen (1967) hebben het genre van de gevechtsfilm mede vormgegeven. Deze films zijn onderdeel van een subgenre: oorlogsfilms gesitueerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Thema’s als verbroedering tegen de nazivijand en heroïsme spelen hierin een nadrukkelijke rol.
Dergelijke bombastische oorlogsepen, over soldaten die zij aan zij strijden, worden ook vandaag de dag nog dikwijls geproduceerd. De herinnering aan het bloedige strijdtoneel dat de Tweede Wereldoorlog was wordt daarmee in leven gehouden. Hieronder een reeks recente voorbeelden waarin heldhaftigheid domineert.
(10) The Monuments Men (2014, GooglePlay/Pathé Thuis/Itunes) In deze door George Clooney geregisseerde actiefilm volgen we een legereenheid - samengesteld uit experts van allerlei pluimage – die op zoek gaat naar kunstschatten die de nazi’s en masse hebben geroofd. In de cast zien we naast Clooney ook onder anderen Matt Damon en Bill Murray.
(9) Land of Mine (2016, Itunes/GooglePlay) Deze Deense oorlogsfilm won in 2016 de publieksprijs op het Internationaal Film Festival in Rotterdam. Dat is begrijpelijk: de spanning is om te snijden wanneer een groep jonge Duitse krijgsgevangenen de opdracht krijgt om op Deense stranden landmijnen te detecteren.
(8) Atonement (2007, Itunes/Pathé Thuis) Deze film laat zich het best omschrijven als een soort kruising tussen een romance en een gevechtsfilm. Robbie Turner (James McAvoy) belandt nadat hij onterecht is beschuldigd van een misdrijf op het strijdtoneel van de Tweede Wereldoorlog.
(7) Hacksaw Ridge (2016, Itunes/Pathé Thuis/GooglePlay) Mel Gibsons films – denk bijvoorbeeld aan het zinderende Apocalypto (2006, Ziggo) – zijn vaak bijzonder gekunsteld, maar eveneens explosief en episch. Dat geldt ook voor Hacksaw Ridge, waarin de strijd tussen Amerikaanse militairen en het Japanse leger levensecht wordt verbeeld.
(6) Flags of Our Fathers (2006, Itunes/Pathé Thuis/GooglePlay) Clint Eastwood maakte in 2006 een tweeluik, waarvan dit de Amerikaanse variant is – de Japanse staat hoger in deze lijst. Deze onvervalste thriller draait om de bloederige strijd om Iwo Jima in het voorjaar van 1945, gefilmd vanuit Amerikaans perspectief.
(5) Stalingrad (2013, Itunes/GooglePlay) Deze film valt in de categorie 'David versus Goliath'. David wordt vertegenwoordigd door een groep strijdbare Russische soldaten in Stalingrad; Goliath is de Duitse oorlogsmachine aldaar. Het einddoel de bezetting van de Russische stad, waar in de Tweede Wereldoorlog ongeveer twee miljoen mensen sneuvelden.
(4) Dunkirk (2017, Pathé Thuis/Itunes/Ziggo/GooglePlay) Ter land, ter zee en in de lucht. Nolan verwijst met zijn lofzang op het Britse leger naar de heroïek die ook terugkomt in de toespraken van de Britse premier Churchill destijds. Dunkirk – over de troepen die in 1940 en masse geëvacueerd moesten worden van het gelijknamige Franse strand – is bijzonder gestileerd en vakkundig gemaakt.
(3) Fury (2014, Pathé Thuis/Itunes/GooglePlay) Een groep mannen – Amerikaanse soldaten in Europa - zetelen maandenlang in een stalen gevaarte: een woeste tank. David Ayers verbeelding van het laatste hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog is spannend, pijnlijk en genadeloos. Met mooie rollen van Brad Pitt en Shia LaBeouf.
(2) Inglourious Basterds (2009, Pathé Thuis/Itunes/GooglePlay/Netflix) Ineens zijn de nazi’s de welbespraakte types en de geallieerden de rednecks. Hoewel het voor de loop van de geschiedenis niet uitmaakt: de nationaalsocialisten blijven de bad guys. Maar zo’n quasi-geestige benadering is wel typisch voor filmmaker Quentin Tarantino, wiens Inglourious Basterds buitengewoon eigenzinnig is.
(1) Letters from Iwo Jima (2006, Itunes/Pathé Thuis) Opnieuw een film van Clint Eastwood. Nu de strijd om Iwo Jima bezien vanuit het perspectief van de Japanners. Misschien is deze film wel beter dan Flags of Our Fathers, omdat de Amerikaanse (en vaak patriottische) invalshoek al zo vaak is belicht, en Eastwood en consorten zich echt verdiepten in de netelige situaties waarin de Japanners zich begaven.