Een satirische horror die de commercialisering van de kunstwereld onder de loep neemt.
Kunstenaar, criticus, kunstverzamelaar. In de kunstwereld van Los Angeles is iedereen leeg, hebzuchtig en wreed. Kunstenaars worden uitgebuit, kunstverkopers profiteren, en soms hebben verzamelaars absurd hoge bedragen over voor letterlijk afval.
Tijdens de prestigieuze kunstbeurs Art Basel in Miami Beach ontmoet je een groep onsympathieke karakters die zich niet bezighouden met kunst an sich, maar zich vooral bekommeren om welke werken nu precies worden gekocht en verkocht. Kunstagent Josephina (Zawe Ashton, Wanderlust ) ontdekt dat haar dode buurman Ventril Dease een appartement vol met verontrustende kunstwerken heeft achtergelaten. Nadat de kwaliteit is geverifieerd door onder anderen de gewaardeerde kunstcriticus Morf Vandewalt (Jake Gyllenaal, Nocturnal Animals), die met zijn recensies een kunstenaar kan maken of breken, werkt ze samen met haar baas, kunsthandelaar en voormalige punkrocker Rhodora Haze (Rene Russo, The Thomas Crown Affair), om winst te maken met de gestolen kunstwerken. Degenen die een kunstwerk verkopen of bezitten ondervinden langzaamaan de gruwelijke gevolgen.
Is de dood een brug tussen kunst en commercie? Het maakt in de kunstwereld van Velvet Buzzsaw eigenlijk helemaal niets uit. Iedereen gelooft in hun eigen onzin, en de waarde van kunst is slechts een optische illusie. De film hapert na de initiële introductie, en enkele plotpunten en karakters worden niet nader uitgewerkt. Nadat de kunst van Dease is ontdekt wordt dodelijke kunst een erg letterlijk concept, en vervalt het plot in horrorclichés – onheilspellende muziek, en campy horror. Het is de cast (en dan vooral Ashton als Josephina) die het dunne plot verheft.
De personages zijn alleen gericht op het behalen van hun eigen doeleinden, en zijn heerlijk vals. De film is een hereniging van regisseur Dan Gilroy (Roman J. Israel, Esq.) met Gyllenhaal en Russo, die eerder met hem samenwerkten aan de misdaadthriller Nightcrawler. Gyllenhaal overtuigt wanneer hij Morfs wanhoop en verlatenheid toont. Het is eigenlijk een meelijwekkend personage die vastzit in zijn aangemeten persona als kunstcriticus - ‘Kritiek is zo beperkt en emotioneel uitputtend’, aldus Morf. Ashtons Josephina hecht eigenlijk geen waarde aan kunst, en iedere interpersoonlijke relatie is in feite een transactie.
De rest van de cast krijgt minder ruimte om de visie van Gilroy te verwezenlijken. Toni Collette ( Hereditary ) geniet van haar rol als een inhalige museum curator, een melancholische John Malkovich ( Bird Box ) speelt de worstelende kunstenaar Piers, en Natalie Dyer ( Stranger Things ) is te zien als Coco, een jonge receptioniste die helaas de kunst verstaat om telkens te stuiten op dode lichamen.
In Velvet Buzzsaw is de commercialisering van kunst blijkbaar een doodvonnis waard. Alle kunst is gevaarlijk.