Maandagochtend, resumé. Dat doen ze elke week bij het Jeugdjornaal, even met de redactie kijken wat er was, wat er is en wat er komt. Dus daar zitten ze, in een hoek met gekleurde banken, met iets verderop de redactie van NOS Stories en daarachter een Uitgestrekte vloer met de grite NOS-(journaal)redactie, Handig, merken we straks. Nu eerst vergaderen.
Het belangrijkste agendapunt Tiktok. Sinds een week zijn ze begonnen met content maken voor het platform en Sonja Verbaarschott – plaatsvervangend chef– wil weten: hoe gaat dat?
Nou, zegt Joost van Liere, eindredacteur online: niet slecht. ‘Een miljoen views in de eerste week. Maar inhoudelijk kunnen we er pas iets over zeggen als er echt wezenlijk, alles overstijgend nieuws is, want we zoeken nog een beetje naar de vorm. En oh, ik ben het hele weekend bezig geweest met reageren op kinderen want de reacties bleven maar komen.’
Een miljoen views op Tiktok, nog veel meer Instagram en YouTube en ook de reguliere tv- uitzending wordt onverminderd goed bekeken: het gaat crescendo met het Jeugdjournaal, nog steeds. En de laatste tijd ver- schijnt het ene lovende verhaal na het andere over het programma in de media.
Doodgeknuffeld? Een beetje wel, vindt Verbaarschott. ‘Er wordt zoveel positiefs over ons geschreven en gezegd. Hoe dat komt? In de eerste plaatst omdat we een goed programma maken, hoop ik. Maar wat ik vaak hoor is dat we een veilige basis zijn al de wereld in brand staat.
Pandemie, oorlog - het Jeugdjournaal kleedt het uit, brengt het terug tot de kern en maakt het begrijpelijk. Hoe onbegrijpelijker de wereld, hoe belangrijker dat is.' Dat denkt Ireen Oostveen ook. Ze is net een maand bezig als eindredacteur nadat ze jaren als verslaggever op de Haagse redactie werkte. 'De kracht van het Jeugdjournaal is dat de essentie van het nieuws wordt gepakt en vertaald naar kinderen. Dat is altijd een uitdaging want het betekent dat je zelf dus precies moet begrijpen wat er aan de hand is.'
Vandaag is er weinig aan de hand. Meivakantie, nieuwsluwte. Oostveen loopt even naar de economieredactie om te polsen of een onderwerp dat meegaat in het grote journaal ook iets voor het Jeugdjournaal is. Nee, concludeert ze al snel. “Maar dit is wel ideaal natuurlijk, dat we zo even naar de enorme redactie kunnen lopen. Daar leunen we inhoudelijk veel op. Er zitten daar specialisten voor alle onderwerpen, van economie tot politiek en sport. En correspondenten over de hele wereld natuurlijk. Als je hier bent realiseer je je denk ik dat we met het Jeugdjournaal echt onderdeel zijn van de NOS als geheel. En door, naar redacteur Bart van Hattum die in een hoek zit te monteren. Gisteravond was hij in Waalwijk, bij een wedstrijd van RKC dat voetbalde in een speciaal door een kind ontworpen shirt. Goed doel, goed gevoel. Wat denk je, wil Oostveen weten, is het een uitsmijter? Van Hattum: 'Oh zéker. Hierna ga je rustig slapen, hoor.' Want zo werkt dat: het laatste item is altijd iets positiefs. Iets lichts. Vrolijk naar bed dus. Ook het meisje over wie het item gaat, of eigenlijk: juist zij. Want ze mocht dan alles eng en spannend vinden, in het item is ze een ster. Van Hattum: 'Kinderen mogen er bij ons echt als helden uitkomen. Ik kan me nog een item herinneren over een stotterend jongetje, die een beetje gepest werd, maar die zijn spreekbeurt over stotteren hield. Heel dapper natuurlijk. Maar hij kon toevallig ook behoorlijk goed voetballen. Toen hebben we beelden van hem met de bal in slowmotion met stadiongeluid ertussen gezet. Heel heroïsch. Nou, die kwam de volgende dag opeens lekker de klas binnen hoor.'
Lees meer in VARAgids 21 vanaf bladzijde 20.
Meer over:
artikelenOntvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief