Het Italiaanse drama toont een harde subcultuur gevuld met masculiniteit en (dodelijke) rivaliteit.
Napels. Een stad die leeft, ademt en zich voedt met voetbal. De fervente supporters hebben alles over voor hun helden. Hoever gaat de liefde voor het balspel? Heel ver. Dit beseft de ouder wordende hooligan Sandro (Aniello Areno), genaamd de Mohikaan, de leider van de Apache-groep van de Ultras.
Regisseur Francesco Lettieri toont een solide verhaal over voetbalfanatisme. Hoewel het fictie is, schemert door dat het getoonde neofascistische voetbalgeweld in de realiteit is geworteld. Het leven van Sandro komt op een kruispunt te staan wanneer hem de toegang tot het voetbalstadion wordt ontzegd. Hij is inmiddels al vijftig jaar oud en bracht zijn leven lang door in zijn tweede huis. Het zijn de laatste weken van het Italiaanse kampioenschap, wat getekend wordt door zijn relatie met de puber Angelo (Ciro Nacca), en zijn nieuwe liefde Terry (Antonia Truppo).
Passie, juichen en verbroedering. De zestienjarige Angelo beschouwt de Apache-groep als zijn familie en ziet Sandro als een mentor, omdat zijn oudere broer stierf tijdens de schermutselingen bij een uitwedstrijd. Het sportieve component van voetbal vormt de achtergrond van het verhaal, en het stadion dient alleen als decor waar de hardcorefans juichen en de onderlinge schermutselingen zich manifesteren.
Sandro is op een persoonlijke zoektocht naar verlossing en onderneemt pogingen om het verleden af te sluiten. Een pijnlijk verleden dat hem altijd achtervolgt, zelfs met het uitzicht op een betere toekomst waarin hij gelukkig zou kunnen zijn. Ultras toont een generationele rift tussen de verschillende generaties van voetbalfans. Een ieder houdt zich op zijn eigen manier vast aan de liefde voor het balspel, de club, en de zelfgevormde familie.
Lettieri ’s debuutfilm is minder spectaculair vergeleken met andere films uit het genre, zoals de klassieker Hooligans. Het richt zich op de dagelijkse spanning en de veeleisende groepsdruk van verstokte voetbalfans. Ultras is in de kern een moderne film met een realistisch kader rondom vriendschap en een gewelddadige subcultuur.