Het is niet de vraag of, maar wanneer de pleuris uitbreekt.
De Verenigde Staten zijn in rep en roer. Een dodelijk virus waart rond in Azië en zal hoogstwaarschijnlijk binnen een maand ook voet aan Amerikaanse wal zetten. Een antibioticum is er niet, maar Amerikaanse wetenschappers hebben wel een – heel – experimenteel medicijn: een serum dat immuniteit biedt voor alle ziekten. Er is wel een ongelukkig bijeffect: het middel verandert de patiënt langzaam maar zeker in een monsterlijk wezen, met een onverzadigbare dorst naar (mensen)bloed en een dodelijke overgevoeligheid voor direct zonlicht. Maar, zo benadrukt onderzoeker Lear (Henry Ian Cusick, The 100 , Lost), waag het niet de wezens ‘vampiers’ te noemen. ‘Wij zijn wetenschappers en vampiers bestaan niet.’
Toch gloort er volgens Dokter Sykes (Caroline Chikezie), het hoofd van het onderzoeksteam, hoop aan de horizon. Hoe jonger de patiënt, zo gaat haar theorie, hoe groter de kans dat de menselijkheid bewaard blijft. Het probleem: alle volwassen proefkonijnen – ter dood veroordeelden – blijken te oud. En dus moet er gezocht worden naar een kind, het liefst eentje zonder bemoeizuchtige ouders of voogden die moeilijke vragen kunnen gaan stellen.
Het oog valt al gauw op Amy (de perfect gekozen Saniyya Sidney, Fences ), wier moeder net is overleden aan een overdosis drugs. Brad Wolgast (Mark-Paul Gosselaar, Saved by the Bell, NYPD Blue) krijgt de opdracht haar bij het onderzoekscentrum af te leveren. Maar, waar Wolgast zich nooit leek te bekommeren om het lot van de volwassen proefpersonen die hij de afgelopen maanden – vrijwillig - voor het onderzoek rekruteerde, slaat bij Amy de twijfel toe.
Wie denkt dat de hele serie zal gaan over een man die met een kind op de vlucht is voor zijn vorige werkgever, zal die verwachtingen snel moeten bijstellen. Showrunner Liz Heldens (Camp) en schrijver Justin Cronin – auteur van de originele boekentrilogie - hebben een ander, interessanter, verhaal te vertellen. Gelukkig maar. Want waarom zoveel tijd en geld besteden aan het opsporen en terughalen van een meisje als je net zo makkelijk op zoek kan gaan naar een ander jong weeskind?
De rest van de eerste drie afleveringen ontvouwt zich dan ook een beetje zoals Minority Report dat deed. Net zoals bij die film – waarin Tom Cruise en Samantha Morton worden achternagezeten door Colin Farrell - gaat het in The Passage uiteindelijk niet om het kat-en-muisspel tussen Wolgast en zijn zeer vastberaden voormalige collega Clark Richards (Vincent Piazza, Lucky Luciano in Boardwalk Empire), maar om een ethisch dilemma. Hoe ver je mag gaan als je denkt daarmee de wereld te kunnen redden?
Dokter Sykes, de persoon die deze moeilijke beslissing moet nemen, is dan ook geen eendimensionale slechterik. Ze weet zeker dat het serum Amy geen kwaad zal doen. Nou ja, bijna zeker. Het enige dat ze Amy niet geeft is de keuze. Wat de wetenschappers overigens niet weten – en de kijkers wel – is dat in ieder geval twee van de vampiers, pardon: proefpersonen, meer zijn dan monsters zonder een eigen wil. Shauna (Brianne Howey, de dochter van Geena Davis in The Exorcist) herinnert zich nog dondersgoed wie ze vroeger was. Alleen Tim Fanning (Jamie McShane, Bloodline), Patiënt Nul, gedraagt zich als een klassiek boosaardig genie. Zelfs al zit hij veilig weggeborgen diep onder de grond, ’s nachts dringt hij de dromen van het personeel binnen, waaronder die van de conciërge (Jason Fuchs), wiens waarschuwingen door zijn superieuren worden weggewuifd.
Het is bij The Passage dus niet de vraag of de pleuris uitbreekt, maar wanneer. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.
The Passage S01, vanaf 29 januari elke week een nieuwe aflevering op Fox.