De tiendelige reeks toont hoe de productie van meesterwerk The Godfather van alle kanten werd tegengewerkt en is vooral smullen voor filmnerds.
Foto credits: Paramount Television Studios
Het is een understatement om te zeggen dat de totstandkoming van het iconische misdaaddrama The Godfather (1972) moeizaam verliep. Niet alleen ontving Mario Puzo (Patrick Gallo) dreigementen van de maffia, die inspraak eiste in de final cut, ook regisseur Francis Ford Coppola (Dan Fogler uit The Walking Dead ) moest elke dag vrezen voor zijn ontslag en botste doorlopend met studiobaas Robert Evans (Matthew Goode).
Miniserie The Offer toont deze loodzware bevalling vanuit het perspectief van producent Albert S. Ruddy (Miles Teller), die zich staande probeert te houden in de slangenkuil vol ego's, zoals maffialeider Joe Colombo (Giovanni Ribisi), zanger Frank Sinatra (Frank John Hughes) en de onzekere jonge acteur Al Pacino (Anthony Ippolito).
Het is geen rare gedachte dat de ontstaansgeschiedenis van The Godfather in enigerlei vorm gedocumenteerd moest worden, al had een compacte film van twee uur wellicht een groter publiek kunnen aanspreken. De serie is smullen voor filmnerds die exact snappen hoe alle explosieve verhoudingen binnen studio Paramount lagen en die meteen weten welke regisseur of acteur bij welke filmtitel hoort. Maar voor de rest van de wereld is het goed verzorgde The Offer te vol, te traag en te gedetailleerd.
Regisseur Dexter Fletcher, die de eerste afleveringen maakte, wist in zijn eerdere speelfilms Bohemian Rhapsody en Rocket Man exact koers te houden in de chaotische en overvolle levens van Freddie Mercury en Elton John. Maar met The Offer verliest zijn verhaal zich gaandeweg in talloze subplotjes die afleiden van het grote meesterwerk dat de rode draad moet vormen.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Doordat de aandacht in de loop van de serie te veel op de maffia komt te liggen, werkt deze op den duur zelfs niet meer goed als hommage van Hollywood aan Hollywood. Dat is jammer, want producer en showrunner Michael Tolkin bewees eerder met zijn boek The Player en de verfilming daarvan door Robert Altman dit onderwerp wel uitstekend in de vingers te hebben.