Documentairemaker Todd Schramke volgde gedurende zes jaar een groep Amerikaanse anarchisten in Mexico. Het resultaat is uitermate fascinerend.
Documentairemaker Todd Schramke toont in het zesdelige The Anarchists hoe het Mexicaanse Acapulco vanaf 2015 verandert in een soort vrijhaven voor Amerikaanse en Canadese anarchisten. Het centrum van deze beweging wordt gevormd door het festival Anarchapulco, waar antiautoritaire types elkaar jaarlijks toespreken, waaronder de oprichter, entrepreneur Jeff Berwick. Berwick is de Verenigde Staten op een gegeven moment zat en verhuist naar Mexico, waar kennelijk meer liefde is voor anarchisten. De zakenman is net als veel van zijn lotgenoten van mening dat Amerikanen slaven zijn van een overbodig belastingsysteem. Oftewel, Berwick de zijnen willen 'doen waar ze zin in hebben'.
Zodoende ontstaat er in Acapulco geleidelijk een gemeenschap. Die ontwikkeling wordt vastgelegd door Schramke die zo'n zes jaar in de kuststad filmt. De documentairemaker kiest voor een gefragmenteerde verhaalstructuur: hij laat in de eerste aflevering al pikante flarden zien van wat komen gaat. Wie zich namelijk inleest over The Anarchists zal weten dat de droom die Acapulco is voor sommige anarchisten verwordt tot een nachtmerrie. Op zich is dat geen verrassing: mensen die uitsluitend doen waar ze zin in hebben zullen elkaar uiteindelijk ook in negatieve zin tegenkomen.
Grappig genoeg hebben de anarchisten het in gesprekken met Schramke wel voortdurend over ‘gedeelde belangen’ en ‘gemeenschappelijke grond’. Je zou in die zin kunnen constateren dat ze toch nog iets met hun medemens willen delen. Zoals hun gedeelde verafschuwing van kennis, getoond in de openingsscène waarin tijdens een ‘ouderwetse boekenverbranding’ op een strand een keur aan literatuur en lectuur in de vlammen verdwijnt. De scène memoreert aan Ray Bradbury’s literaire klassieker Fahrenheit 451 (1953): de romancier spiegelt in deze roman een toekomstig Amerika voor waarin boeken verboden zijn.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Schramke poneert in die zin van meet af aan een intrigerende tegenstelling: de anarchisten willen vluchten van de dystopie die Amerika in hun ogen is, maar hebben niet door dat ze er tegelijkertijd een creëren. Want het leven in Acapulco – een stad met ook een keerzijde – blijkt niet altijd even zaligmakend.