Japanse film doet denken aan tijdlusfilms als Happy Death Day, maar dan bloederiger.
Foto credits: Netflix
Scholier Asuka (Kanna Hashimoto) begint op een dag akelige taferelen te zien. Spullen beginnen vanuit het niets te bewegen; bloederige armen krioelen in een waterput. Dit blijkt het werk van een geestverschijning die het gemunt heeft op Asuka en vijf van haar klasgenoten. De zes tieners komen op een gegeven moment vast te zitten in een tijdlus à la Groundhog Day (1993) of Happy Death Day (2017). Re/Member ( Karada Sagashi ) kent veel gelijkenissen met de laatstgenoemde film, waarin de hoofdpersoon ontelbare ‘reïncarnaties’ doormaakt om te achterhalen wie de persoon is die haar telkens vermoordt.
In Re/Member worden de personages achternagezeten door ‘The Red Person’. Een wezen dat telkens een andere gedaante aanneemt. Om het te verslaan moeten Asuka en de zijnen de lichaamsdelen van een vermoord meisje bij elkaar brengen, voordat ze zelf worden vermoord. Het duurt dus even voordat ze begrijpen hoe het spel in elkaar steekt. Ja, dat is een behoorlijk grotesk uitgangspunt voor een film. En Re/Member is niet voor kijkers met een zwakke maag; zo treffen de scholieren de arm van het meisje in een aquarium.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Dit alles speelt zich af in een duistere mise-en-scène. De schoolcampus waar de film zich afspeelt wordt getransformeerd tot een soort schaduwrijke nachtmerrie die de personages nauwelijks weten te ontvluchten. Filmmaker Eiichirô Hasumi, bekend als regisseur van afleveringen van Resident Evil: Infinite Darkness (2021), pakt de kijker moeiteloos bij zijn lurven. Het resultaat is een speelse film die je ook mag beschouwen als een hommage aan het genre. Vernieuwend is Re/Member niet, wel ijzingwekkend.