Sfeerfoto van VARAgids
VARAgids
VARAgids
De VARAgids online heeft uitgelichte artikelen, allerlei winacties, podcasts en het tv-overzicht.
VARAgids

Ongepolijst

05-09-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
68 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding Natasja Kensmil2022-09-05 110531

Sinds een paar maanden hangt in het Dordrechts Museum een monumentaal kunstwerk van Natasja Kensmil: haar huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker. Het hangt prominent in de hal, bovenaan de trap. Een belangrijk 17de-eeuws bruidspaar in vol ornaat, met van die grote witte kragen en rijke kleren. Maar het is allerminst een pronkportret. Hun gezichten zijn verlopen en spookachtig en alle kleur lijkt aan het stel onttrokken. Er hangt iets geheimzinnigs om hen heen. 

Natasja Kensmil (Amsterdam, 1973), is al 25 jaar beeldend kunstenaar en sinds een paar jaar top of the bill in de museumwereld, vooral vanwege haar historische kunstwerken. Die waren al te zien in het Amsterdam Museum, Stedelijk Museum, Fries Museum, Rembrandthuis. Nu is er een Close up aflevering over haar en haar werk, geregisseerd door Lisa Boerstra, Natasja Kensmil - You want it darker. Lisa Boerstra heeft Natasja Kensmil vier jaar lang gevolgd. Ze was erbij toen conservators van het Amsterdam Museum voor het eerst naar haar kunstwerk Monument der regentessen kwamen kijken en ter plaatse meteen aanboden het werk te kopen. De regentessen werden Natasja’s grote doorbraak. In de documentaire is ook vastgelegd hoe de Kensmil de Johannes Vermeer Prijs krijgt uitgereikt voor ‘uitzonderlijk artistiek talent’.

In Natasja Kensmil – You want it darker leer je de beeldend kunstenaar een beetje kennen. Als ze met haar moeder over hun Surinaamse afkomst praat en als ze zich herinneren hoe graag ze wilde tekenen en dat haar eerste tekenschool, ze had niet de goede opleiding voor de Rietveld Academie (waar ze later wél naartoe ging), nauwelijks te betalen was. Als ze met haar zus, beeldend kunstenaar Iris Kensmil, naar het graf van hun vader gaat, of als ze vertelt over de tijd dat haar zoon, toen nog heel klein, ernstig ziek was. Het heeft allemaal z’n weerslag op haar werk.

Maar je leert haar bovenal kennen als kunstenaar, in intieme scènes. Als ze in de beslotenheid van haar atelier, waar zich een explosie van verf en honderden afbeeldingen en foto’s heeft opgestapeld, bespatte kleren aantrekt en klaar is om de ring in te gaan. Want zo voelt het wel, dat er iets loskomt in de ingetogen Natasja, als eenmaal een wit doek is klaargezet. Eerst tekent ze de lijnen van een historische figuur met een weelderige jurk, fijne lijnen, mooie lijnen, maar het duurt maar even of fijne vrouw wordt overgeschilderd met dikke kleurvlakken en nog eens overgeschilderd met dikke, korzelige verf tot een ruw bergmassief op het doek ontstaat. Dan wordt er gepoetst, geveegd en nog eens overgeschilderd en weggeveegd en weer fijn geschilderd, laag na laag, licht en donker, rood, groen, blauw, totdat een veelgelaagde figuur tot leven komt in die donkere kleur, het levende grijs in meer dan vijftig tinten, dat zo’n kenmerk van Natasja Kensmils werk is geworden; Kensmilgrijs. Soms legt ze het schilderij op z’n kont om het te bespetteren met terpentijn, zodat grote druipers door de voorstelling lopen. Soms is alles voor niets en wordt de historische vrouw alsnog totaal overgeschilderd of gewoon in de hoek gezet.

Lees verder in VARAgids 37 vanaf bladzijde 30.

Meer over:

#artikel, varagids,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld u aan voor de dagelijkse VARAgids Avondeditie!