TV-talentenjacht en muzikale snelkookpan Starmaker bestond maar kort. En dat is doodzonde, zeggen betrokkenen nu.
2001 was het jaar van Nederlands primeur van het homohuwelijk, de sprong van Herman Brood vanaf het dak van het Amsterdamse Hilton en de aanslagen van 11 september.
En 2001 was ook het jaar van de lancering van Yorins Starmaker. Henny Huisman presenteerde weliswaar al langere tijd de Soundmixshow, maar op de formats van grote commerciële talentenjachten als Idols (2003), X Factor (2006), Holland’s got talent (2008) en The voice of Holland (2010) werd nog niet eens gebroed.
Starmaker ontstond in het kielzog van megahype Big Brother. Die oer-realityshow zorgde er niet alleen voor dat we ons collectief overgaven aan voyeurisme, maar ook dat bankhangende Nederlanders door torenhoge kijkcijfers instant BN’ers werden.
In de zoektocht naar een opvolger kwam concurrent SBS 6 met Big diet, waarbij kijkers zich konden verlustigen aan de strijd tegen vetschorten en ongewenste mannenborsten. Yorin zond het meer feestelijke Starmaker uit. Korte opfriscursus: in het door Gijs Staverman gepresenteerde Starmaker woonden twaalf jonge, muzikale talenten in het omgebouwde Big Brother-huis in Almere. Camera’s legden hen vast tijdens koken, poetsen, slapen en onhandige toenaderingspogingen. Ook bij workshops, jamsessies en masterclasses van wereldsterren als Lionel Richie en Ricky Martin en nationale grootheden, onder wie Marco Borsato, werden zij gevolgd.
Na de afval- en wegstemrace bleven Anna Speller, Sita Vermeulen, Rachel Kramer, Martijn Terporten, Stefan de Roon, Bart Voncken en Bouchra Tjon Pon Fong over. Ofwel: K-otic. Hun catchy debuutsingle Damn (I think I love you) haalde direct de eerste plaats in zowel de Mega Top 100 als de Top 40. Het album Bulletproof, goed voor twee keer platina, ging in dat pre-streaming tijdperk letterlijk ruim een kwart miljoen keer over de toonbank. Tot op heden een ongekend aantal voor winnaars van een tv-talentenjacht. Tim van Rongen (47), nu producent en programmamaker in Los Angeles, was destijds werkzaam bij Mojo Concerts en een van de bedenkers van de show. Hij herinnert zich dat de formule werd geboren tijdens twee koppen koffie bij een ontbijt brainstormsessie in het Amsterdamse American Hotel. Aan tafel: Martin Dodd (onder meer producent van hit-machine Ace of Base), platenbaas Florent Luyckx en Mojo-directeur Leon Ramakers.
Van Rongen: ‘Vanuit Mojo werkte ik mee aan de TMF Awards en andere tv-evenementen. We merkten dat je artiesten en liedjes kon breaken door de combinatie van muziek en televisie. Dat hun singles daardoor hoger in de charts eindigden. Big Brother was in die tijd heel succesvol en ik zei: waarom maken we niet een soort Little Brother? Met muzikanten in een huis die uiteindelijk samen een band gaan vormen? Dat was het begin. ‘Mijn baas Leon zocht contact met John de Mol over dat idee waarna allerlei creatieve besprekingen volgden. Over de kandidaten bijvoorbeeld: er werd gecast op karakters. Martijn was een rocker, Sita zat in de hoek pop/alternatief en Bart kwam uit Landgraaf. We zochten karakters van wie we vermoedden dat ze zouden kunnen samenwerken. In eerste instantie belangrijk: er moest goede televisie worden gemaakt. Heel snel prioriteit daarna: komen tot een geweldige band. In die tijd transformeerde Veronica tot Yorin en voor de nieuwe zender waren programma’s nodig. Starmaker werd gekocht. Ik geloof dat het een jaar na de ontbijtsessie op tv verscheen, behoorlijk snel in die wereld. Uitzending: drie maanden achter elkaar, vijf dagen per week.’
Van die nogal intensieve frequentie waren de Starmaker-deelnemers vooraf totaal niet op de hoogte, vertelt voormalig K-otic-bandlid Rachel Kramer (41).
Lees verder in VARAgids 1 vanaf bladzijde 22.
Meer over:
artikelenOntvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief