Wat gebeurt er met de digitale sporen die je achterlaat op het web?
Alles wat je op internet doet, wordt ergens opgeslagen. Wat je bekijkt, koopt en waar je je bevindt als je dat doet. De sporen die je achterlaat, komen op een grote hoop met gegevens van andere internettende wereldburgers terecht en die data is een hoop geld waard: als je zoekt naar ‘twee weken zwanger’ kunt u enkele maanden later advertenties verwachten over luiers of een wiegje. Er is een hele bedrijfstak ontstaan rond de verkoop van deze gegevens, met een veilingsysteem dat de data doorverkoopt aan de hoogste bieder. Facebook en Google zijn de absolute grootmachten als het gaat om wereldwijde online spionage. Google houdt niet alleen gebruikers van haar eigen diensten in de gaten, maar vrijwel het hele internet. Ook op kleinere, in het eerste opzicht onschuldig lijkende, websites zoals die van de Bijenkorf en Nu.nl word je gevolgd. Koop je iets bij Zalando of Bol.com? Google en Facebook weten het. De macht van bedrijven is zo groot geworden dat makers van digitale verleidingstechnieken, onder wie voormalige Google-medewerkers, vragen om beperking van hun eigen macht en mogelijkheden en zelfs pleiten voor het instellen van een ethische code. In Tegenlicht: What makes you click? krijg je een beeld van de grote hoeveelheid informatie die je als internetgebruiker achterlaat, en wat er met deze informatie gebeurt.
Tegenlicht: What makes you click?, zondag 25 september, NPO 2, 21:05 uur