© Videoland
Boeiende vierdelige documentairereeks toont de opkomst en neergang van de Haagse popformatie.
In de eerste aflevering van Kane: A Story Recorded blijkt dat documentairemaker Youri Kant in het bezit is gekomen van meer dan 100 uur aan homevideo’s, die afkomstig zijn van Dinand Woesthoff en Dennis van Leeuwen, respectievelijk de zanger en gitarist van rockband Kane. Meteen rijst de vraag: gaan we nu naar een 'egodoc' kijken? Die misschien wel nieuw licht werpt op de perikelen rondom het muziekgezelschap? Ja en nee. Fragmenten uit het intieme beeldmateriaal werpen de kijker weer terug naar het nabije verleden, toen Kane muziekzender TMF domineerde met vakkundig gemaakte videoclips. Maar Kant spreekt ook een keur aan mensen die de opkomst van de band van dichtbij meemaakten, inclusief Woesthoff en Van Leeuwen.
In de eerste aflevering is te zien hoe de twee, vergezeld door muzikanten, in 1999 de Wisseloord Studio's in Hilversum betreden, hongerig naar succes en begeleid door grote namen uit de muziekindustrie, onder wie Henkjan Smits. Al snel blijkt dat Kane niet per se een band is die in organische zin is ontstaan, maar ook een product, dat met het oog op een bepaald publiek wordt gemaakt. Hoewel Woesthoff het daar, en met de koers die de mensen om hem heen uitzetten, niet altijd mee eens is. Hij wil, samen met Van Leeuwen, vooral rock maken. Die tegenstrijdigheid is tekenend voor de reeks, met scènes die schuren.
© Videoland
In de eerste aflevering wordt daarnaast nog niets gezegd over de kloof die in Nederland met de opkomst van Kane ontstond: je was voor ze, of je was tegen ze. Daar is in de tweede aflevering meer aandacht voor; hoezeer de band gouden platen verkocht maar werd verguisd door (een deel) van het muziekjournaille.
© Videoland
Knap aan Kants documentairereeks is dat óók kijkers die geen affiniteit hebben met Kane tot nieuwe inzichten kunnen komen. De serie draait om universele thema’s als de zucht naar beroemdheid, en is tegelijkertijd een fascinerende kroniek van de jaren 2000. Met geestige anekdotes (bijvoorbeeld ten aanzien van Woesthoffs zangstijl: ‘Aan een Eddie Vedder hebben we genoeg’) en tragedies. Het blijft fascinerend hoe een portret van een rockband, mits goed gemaakt zoals in dit geval, ook een momentopname kan zijn van een land.
Kane: A Story Recorded, vanaf maandag 25 september 2023 bij Videoland
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief