Na haar Ladies night-avontuur legt Merel Westrik zich nu toe op het maken van reportages én opgezette dieren.
‘Sorry, mijn hoofd is vandaag een soort zwart gat,’ grinnikt Merel halverwege het interview verontschuldigend na weer een langdurig getwijfel over het te geven antwoord. Dit dankzij de grillig herstellende nevenschade waar elke nieuwe moeder mee te maken krijgt, en ook zo’n andere geestdoder (veel te laat naar bed gaan zodat ze alsjeblieftdankjewel nog een paar uur per dag alleen kan zijn met het méns dat ze ook nog is) is een bekend verhaal. ‘En,’ piekert Merel hardop, ‘de pest van interviews is dat ik mezelf moet duiden en verklaren. Ik moet weldoordachte dingen zeggen, terwijl ik vaak dingen die ik heb gezegd teruglees waarvan ik denk: wat een onzin, daar sta ik eigenlijk heel anders in. Ik hoop altijd maar dat een interviewer snapt wat ik bedoel, wat ook onzin is, want ze kunnen geen gedachten lezen of zo.’ Schaterlach, ze gooit haar haar maar weer eens de andere kant op, zucht.
Merel Westrik is deze weken voor het eerst sinds de finale van Ladies night te zien op televisie. Met twee eenmalige uitzendingen, onlangs een documentaire over Britney Spears, en deze week een speciale uitzending over vrouwen en alcohol, Slokje te veel? Ze begon in september 2019 bij Net 5 – toen nog powered by LINDA. – en er werd van de daken geschreeuwd dat dit dé vrouwenzender van Nederland ging worden. Met eigen drama, programma’s over sterke vrouwen en vlaggenschip Ladies night, de talkshow waarvan het doek in april alweer viel na tegenvallende kijkcijfers.
Nu je er een tijdje zit en misschien ook hebt kunnen bezinnen: past de jas van een vrouwenzender jou beter dan die van nieuwsmedia? Dat niet zozeer. Ik ging weg bij RTL-Nieuws voor een avontuur. Ik had tot die tijd alleen maar nieuws gemaakt en was benieuwd naar wat ik nog meer kon. Die kans kreeg ik bij Net 5. Linda de Mol en Jildou van der Bijl (de toenmalig creatief directeuren, afgezwaaid in maart 2021, red.) hadden allemaal geweldige plannen. In april 2020 brak corona uit en daarna zijn alle grote plannen in de ijskast gezet. Het Net 5 waarvoor ik ben weggegaan, is niet het Net 5 geworden van het oorspronkelijke idee. Het is nu meer de zender die het eerst was, met af en toe een uitstapje – zoals de twee programma’s van mij. (Zoekend): Ladies night was een avontuur, waar ik geen moment spijt van heb gehad. Het had de potentie om geweldig te worden. Maar het is ontzettend moeilijk om voor een talkshow – élke nieuwe talkshow overigens – de juiste balans te vinden. In toon, in mensen en in onderwerpen. En dan ook nog op een commerciële zender, waar kijkcijfers leidend zijn. Er moeten mensen kijken, zo simpel is het. Dat zorgt voor extra druk, sowieso iets waar ik nog niet aan gewend was. Ook al had ik vroeger bij AT5 of later bij RTL-Nieuws een mindere uitzending, de volgende dag kwam er gewoon altijd weer een nieuwe. Die vanzelfsprekendheid was weg. (Met een grijns): Waarom rakel je dit allemaal op, joh? Ik had het pas net verwerkt.
Want, was je zelfvertrouwen weg? Nee hoor, ik denk dat we genoeg afleveringen hebben gemaakt die er enorm toe deden, en waar vrouwen echt iets aan hebben gehad. Maar ik vind het wel jammer dat het programma als mislukt wordt gezien. Ikzelf zie het in ieder geval niet zo.
In 2012 maakte je het praatprogramma Half acht live!, dat ook niet werd wat je hoopte. ‘Het voelde alsof ik door een trein was overreden,’ luidde jouw conclusie. Zou je het nog een derde keer willen of durven, een talkshow? Durven zeker wel. Als iets niet is was je had gehoopt, is dat nooit een reden om het daarna nooit meer te doen. Willen is een tweede. Poeh, ik weet het niet.
Ik vraag het omdat de talkshow altijd wordt gezien als heilige graal voor een presentator. Je kunt ook denken: laat mij lekker iets minder gevaarlijks doen. Ik heb een talkshow nooit gezien als het hoogst haalbare. Als ik nadenk over wat ik nu echt het allerleukst vind, dan is het naar buiten gaan en daar de verhalen zoeken, zoals ik jarenlang bij AT5 heb gedaan.
Wat zou je willen maken, als je de vrije hand krijgt? Een documentaire over taxidermie (een grote hobby van Westrik, red.)! En ik zou heel graag iets met begraafplaatsen willen doen, of met camera’s waarmee je heel erg kan inzoomen op insecten. Maar ja, ze zien me aankomen bij Net 5, haha.
Begraafplaatsen? Altijd als ik in het buitenland ben, wil ik er eentje bezoeken. Ik vind ze mooi, en de manier waarop volkeren omgaan met hun doden is fascinerend. Boudewijn Büch stond bij de graven van Andy Warhol en Sylvia Plath, hij raakte de kist van Goethe aan. Zalig om te zien en ongeëvenaard goede televisie. Dat gun ik mezelf ook. (Weer een lachsalvo.)
Achter Merel op een kast in de woonkamer staan allemaal opgezette dieren. In haar boek Droom groot vertelt Eva Jinek dat ze ooit van Merel een opgezette pad heeft gekregen, die door Eva is omgedoopt tot Carrièrepad. Ze spaart vogelskeletjes, roemde eerder al het monnikenwerk van ontleden en in elkaar zetten van dieren, dat er dan alleen plaats is in haar hoofd voor de klus onder haar handen. Naast de bank staat een vos, ernaast een boommarter, straks zal de hond van de styliste de woonkamer binnen komen lopen om vervolgens woest te blaffen tegen beide stillevens. ‘Het is oké, ze zijn dood!’
Lees verder in de VARAgids 4 vanaf bladzijde 8.
Meer over:
artikelenOntvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief