Twee broers krijgen het met elkaar aan de stok in fletse, weinig verheffende film.
Foto credits: Netflix
De broers Adama (Alassane Diong) en Ibrahim (rapper Kaaris) gaan wisselend om met het overlijden van hun vader (een rol van Issaka Sawadogo, bekend van The Invader , 2011). Ibrahim stort zich nog verder in het criminele milieu waar hij zich al jaren begeeft; Adama wil zich losweken van zijn broer, van wie hij al jaren afhankelijk is. Hij wil de banlieue waar de familie opgroeide zo snel mogelijk ontvluchten. Maar Adama is ooit door een ongelukkige samenkomst van omstandigheden blind geworden, en kan dus niet zomaar op de eerste de beste bus stappen. Hoewel zijn vader hem er steevast aan herinnerde dat hij ‘van zijn zwakte zijn kracht’ moest maken.
Het is een devies dat in de film tot vervelens toe terugkomt. Omdat Adama natuurlijk op een andere manier is gaan zien, onder meer met zijn oren. Hij kan van mijlenver iemands stem herkennen. Ook is hij muziek gaan produceren, omdat hij nuances in geluid goed kan onderscheiden. Adama gebruikt die talenten in zijn strijd tegen zijn broer, want In His Shadow ( Le Roi des Ombres ) draait uiteindelijk, en dat laat zich wel raden, om de strijd tussen de goedzak en de kwade kracht. In een banlieuethriller die er gelikt uitziet maar qua verhaallijn niet erg verheffend is.
Filmmaker Marc Fouchard probeert dit alles nog spannend te maken door Adama’s beproevingen te larderen met een vleugje magisch-realisme (denk aan Afrikaanse mythen). Maar In His Shadow zal, pun intended, vooral in de schaduw blijven staan van andere betere banlieuefilms. Zoals Athena (2022), dat ook bij Netflix te zien is. De echte onbetwiste koning (de Franse titel van In His Shadow betekent de Koning der Schaduwen) blijft natuurlijk La Haine (1995, te zien bij verschillende streamingpartijen).