Een enigszins melodramatische weergave van een zeer vreemde en verdachte verdwijningszaak.
Het is één van de meest spraakmakende zaken uit Mexico: de vermissing van de vierjarige Paulette Gebara Farah. Het jonge meisje verdween plotseling in de nacht van 22 maart 2010. Negen dagen later, op 31 maart 2010, werd ze dood in haar bed in haar slaapkamer gevonden. Historia de un Crimen: La Búsqueda (Engelse titel: The Search) vertelt het waargebeurde verhaal van de jonge Paulette die nooit gerechtigheid kreeg.
Het gezin Gebara woonde in de meest luxe en best beveiligde wijk in Huixquilucan, Mexico. Ondanks inzet van familie, vrienden en de officier van justitie van de staat Mexico, Alberto Bazbaz (Dario Yazbek Bernal), werd het jonge meisje niet snel gevonden. Haar moeder, Lizette Farah (Véronica Bravo), beweerde haar dochter zoals gewoonlijk in bed te hebben gelegd, terwijl haar nanny Erika (Olinka Velázquez) beweert dat zij degene was die Paulette voor het laatst heeft gezien.
Het is een sensationele zaak: de kleine Paulette had een motorische beperking en een spraakbeperking en kon niet alleen worden gelaten. Ze woonde in een veilige en rijke buitenwijk. En ze werd gevonden in haar eigen slaapkamer, nadat de familie veelvuldig in het nieuws was om een beroep te doen op haar 'ontvoerders’ .
Hoe is het dan gebeurd? De familiehonden blaften niet. Het cameratoezicht registreerde geen verdachte personen. Geen tekenen van een gedwongen binnenkomst of strijd. Het ontbindende lichaam werd uiteindelijk gevonden: verstopt onder de lakens tussen het matras en het voeteneind. Het riep uiteraard bij het grote publiek meerdere vragen op over de onderzoeken van de politie en Alberto Bazbaz. Hoe konden de speurhonden van de politie haar niet vinden als ze de hele tijd echt in het bed lag? De slaapkamer van Paulette werd immers door veel mensen bezocht: vrienden, familie en politie - waarbij de beste vriendin van haar moeder, Amanda (Diana Bovio), zelfs in het bed sliep.
Hoewel het een dramatisering van de zaak betreft, zijn de makers ietwat meer geïnteresseerd in de randzaken binnen de verdwijningszaak. Dit is mede terug te zien in de overkoepelende toon van de serie: Amanda lijkt zich meer zorgen te maken om een band te kweken met de hulpofficier van justitie, dan om de verblijfplaats van de dochter van haar beste vriendin. Bazbaz heeft politieke toekomstdromen, maar wordt tevens afgeschilderd als een sulletje die gebukt gaat onder de praktische grappen van zijn medewerkers. Terwijl de Gebara's overkomen als nonchalante en nalatige ouders.
Historia de un Crimen: La Búsqueda is een goed geolied drama dat de vriendjespolitiek en diepgewortelde corruptie - zowel sociaal als institutioneel - in Mexico weergeeft. De kijker blijft achter met een bittere nasmaak: de zaak van Paulette Gebara Farah is en blijft een onopgeloste misdaad.
Historia de un Crimen: La Búsqueda, vanaf 12 juni 2020 op Netflix