De vastberadenheid van een jonge vrouw die vol overtuiging blijft geloven in haar eigen droom.
Al op jonge leeftijd wordt Gunjan (een rol van Janhvi Kapoor) gegrepen door het luchtruim. Ze wil zich onttrekken aan het conventionele levenspad dat voor Indiase meisjes lijkt te zijn vastgelegd. ‘Meisjes van mijn leeftijd jagen alleen op jongens, maar ik wil mijn dromen najagen’, luidt het advies van een klasgenoot aan Gunjan om haar ouders over te halen. Het zijn niet de juiste woorden om haar conservatieve ouders te overtuigen, maar de jonge vrouw blijft vastberaden om piloot te worden.
De Kargiloorlog was een gewapend conflict tussen India en Pakistan dat plaatsvond tussen mei en juli 1999 in het Kargil-district van Kasjmir. De debuutfilm van regisseur Sharan Sharma is geïnspireerd op het leven van Gunjan Saxena, een jonge officier die geschiedenis schreef door de eerste Indiase vrouwelijke luchtmachtofficier te worden die in een gevechtszone vloog tijdens de Kargil-oorlog. Tegenwoordig zijn er 1625 vrouwelijke officieren werkzaam in de IAF (Indiase luchtmacht).
Gunjan dient te bewijzen dat ze net zo capabel en moedig is als alle andere (mannelijke) officieren. Voordat ze haar uniform kan aantrekken heeft ze al een heftige strijd achter de rug met haar broer Anshuman (Angad Bedi), zelf een soldaat, en haar moeder Kirti (Ayesha Raza Mishra), die wil dat ze het traditionele pad bewandelt. Gelukkig is haar vader Anup (Pankaj Tripathi) een liefdevol steuntje in de rug. Op de luchtmachtbasis krijgt ze snedige opmerkingen toegeworpen van de vluchtcommandant Dileep (Vineet Kumar Singh), maar dat belet haar niet om vol te gaan voor haar baan.
Het scenario van Sharma en zijn co-schrijver blijft enigszins oppervlakkig. Het toont de aanloop naar Gunjans triomfantelijke Kargil-tour – zonder al te diep te duiken in overdreven patriottistisch gedachtengoed. Maar de persoon achter de opmerkelijke prestatie blijft verborgen. Gunjan is een jonge vrouw die zich vastbijt in haar droom om te vliegen, zodat ze moeilijkheden kan trotseren in een taai, door mannen gedomineerd veld. Sharma gaat er niet al te diep op in en toont mondjesmaat haar koppige persoonlijkheid en drijfveren.
Het is uiteindelijk een overzichtelijke film, waarbij de spanning in de vechtsequenties – wanneer het haar lukt om op te stijgen, de vijand af te weren – nooit het kookpunt bereikt. Je ziet Gunjan het gevaar in vliegen, maar het levert geen nagelbijtende spanning op.
De kracht van de film ligt niet in de reddingsmissies, maar in haar reis naar de luchtmacht. Ze is een jonge vrouw die haar dromen volgt tegen de patriarchale verwachtingen in. En dat gegeven is – ondanks de gebreken van het script – een applaus waard.
Gunjan Saxena: The Kargil Girl, vanaf 12 augustus 2020 op Netflix