Billy Bob Thornton is terug in zijn Golden Globe-winnende rol als Billy McBride. De advocaat trommelt zijn vertrouwde team weer op, maar achter de schermen wordt de acteur nu ondersteund door een nieuwe showrunner.
Vorig jaar markeerde Goliath het eerste streaming uitstapje van David E. Kelley, groot geworden bij L.A. Law en daarna het brein achter advocatenseries als Private Practice en Boston Legal. Kelley bedankte echter voor het tweede seizoen van zijn Amazon-serie, omdat de gang van zaken achter de schermen bij de VOD-dienst volgens hem 'een tikkeltje chaotisch' zou zijn. En waarom zou je daar dan blijven hangen als je ook aan series als Big Little Lies (hier op Ziggo) en Mr. Mercedes (hier bij Videoland) kunt werken? Maar ook met het vertrek van Kelley waren de verschuivingen achter de schermen nog niet klaar: de nieuwe showrunner Clyde Phillips (Dexter) werd tijdens de opnamen vervangen door Goliath-producent Lawrence Trilling.
De drijvende krachten achter de schermen hebben in ieder geval nog altijd grip op het appeal van McBride. De advocaat sloot het eerste seizoen af met 'the biggest win' uit zijn carrière, maar lijkt aan de start van de nieuwe reeks zo snel mogelijk van al zijn geld en bezittingen af te willen komen. Verder leeft (werken doet hij amper) hij nog steeds in een krakkemikkige hotelkamer en wil hij eigenlijk nog altijd maar twee dingen doen: verdrinken in schuldgevoel en alcohol.
Eenmaal terug in die underdog-positie probeert bareigenaar Oscar (Lou Diamond Phillips) hem te verleiden tot het verlenen van zijn diensten: twee van Oscars kinderen - beide bendeleden - werden gedood en nu wordt zijn laatste nog levende zoon - de enige op het rechte pad - beschuldigd van een dubbele moord, die gepleegd zou zijn vanuit wraakgevoelens.
De overige personages worden goed in de gelegenheid gesteld om de verschillende kanten van McBride naar boven te laten komen: zo wordt hij wat losser en geestiger in nabijheid van zijn grofgebekte collega Patty (Nina Arianda) en wat kwestbaarder en warmer in nabijheid van zijn dochter Denise (Diana Hopper).
Zijn zoektocht naar de waarheid brengt hem uiteindelijk naar een wereld vol drugskartels, dubieuze politici, corrupte agenten en een sweatshop waar mysterieuze mannen in ziekhuisgewaden ongewilde amputaties uitvoeren. Het is vermakelijk genre-werk, hoewel soms het gevoel bekruipt dat de schrijvers wel erg hun best hebben gedaan alles uit het eerste seizoen nu wat groter en extremer over te doen.
Dat komt het meest naar voren in één van de nieuwe boosdoeners die in het tweede seizoen wordt geïntroduceerd. Vorig seizoen was William Hurt met zijn vreemde tik en fysieke mismaaktheid al bijna Blofeld-achtig en dit seizoen maken we kennis met een nog vreemdere antagonist, gespeeld door Mark Duplass (foto boven), producent van Netflix-docu's als Wild Wild Country en Evil Genius.
Hij geeft gestalte aan een projectontwikkelaar met politieke connecties en begint als een standaard 'rijke crimineel uit de zakenwereld' cliché, totdat na enkele afleveringen zijn extreem bizarre voorgeschiedenis onthuld wordt. Dan wordt hij opeens het zo'n beetje meest intressante personage in de serie, ook al voelt zijn 'quirk' enigzins als een door Kelley bedachte eigenaardigheid die wel erg ver is doorgetrokken.