© Amanda Matlovich/Netflix
Dramedyreeks over een influencer die wordt aangenomen door de eigenaresse van een make-up imperium stelt teleur.
We zijn intussen in het tijdperk aanbeland waarin YouTubers en influencers zomaar de hoofdrol in een dramedyreeks kunnen bemachtigen. YouTuber Miss Benny speelt in Glamorous make-up artiest Marco Mejia, een 22-jarige met een eigen vlog waarop hij opschept dat hij zakendoet met alle grote make-upmerken.
Maar in werkelijkheid werkt Mejia in een grauw winkelcentrum. Daar heeft hij een parttime baan bij de make-upafdeling. Totdat op een dag een diva in een rode hoe en dito jas voor zijn neus staat. Madolyn Addison (Kim Cattrall) is de eigenares van een make-upempirium. En Mejia verkoopt haar producten. Ze vraagt hem om haar op te maken. De rest laat zich wel raden: Addison onderkent Mejia’s talent en huurt hem in. Onder meer omdat ‘hij weet wat de klanten willen’. Oftewel, hij is een simpele ziel die in tegenstelling tot Addison nog weet waar normale stervelingen naar verlangen. Het duurt niet lang voordat Mejia een metamorfose ondergaat en in een limo zit.
© Amanda Matlovich/Netflix
Hoewel niet alles van een leien dakje gaat. Addisons zoon Chad (Zane Phillips) blijkt al van meet af aan een probleem te hebben met Mejia. Hij is net als Mejia een homo, maar ‘niet zo’n homo’ als de make-up artiest. Daarmee onderschrijven de makers nog eens, al dan niet onbewust, hoezeer Glamorous leunt op suffe stereotypen (Chad is de egoïstische spierbundel).
© Amanda Matlovich/Netflix
Eigenlijk spiegelt de serie de carrière van Miss Benny. Met misschien wel als boodschap: de aanhoudende YouTuber wint. Of dat goed nieuws is, is maar de vraag. Die observatie terzijde komt Glamorous niet verder dan saaie algemeenheden over het métier van de make-up artiest.
Glamorous, vanaf 22 juni bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief