Filmtips: Spider-Man, Wind River en Midway
• 31-05-2020
• leestijd 3 minuten
We zetten een aantal onlangs op Netflix verschenen films op een rij. Deze week: een Avengers-reünie in de kou, oorlog met Roland Emmerich, en de eerste Spider-Man.
Spider-Man (2002)
Acteurs: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst
Regie: Sam Raimi
Na het falen van Batman & Robin (1997) leek het comicbook-genre zo goed als dood, maar via tussenstap
X-Men (2000) maakte het succes van de eerste Spider-Man-film (en de sequels) van Sony de weg vrij voor het immens populaire
Marvel-universum. In het verhaal over zijn oorsprong neemt Spider-Man (Tobey Maguire) het op tegen de Green Goblin (Willem Dafoe). Het niveau van stripverfilmingen ligt in een post-
Dark Knight wereld nu een flink stuk hoger, maar de originele Spider-Man kan nog steeds aardig meekomen, vooral dankzij de frivole regie van Sam Raimi (
The Evil Dead ), die nu voor Marvel werkt aan de Doctor Strange-sequel. Toch wordt Oscarwinnaar
Into the Spider-Verse (ook op Netflix) inmiddels gezien als de beste Spidey-film.
Wind River (2017)
Acteurs: Elizabeth Olsen, Jeremy Renner, Graham Greene
Regie: Taylor Sheridan
In de grote
blockbusters van Marvel (Age of Ultron, Civil War) werden de personages van Elizabeth Olsen en Jeremy Renner al meerdere malen aan elkaar gekoppeld, en in 2017 kwamen de acteurs elkaar opnieuw tegen in de juist minimalistische thriller Wind River. Renner speelt een lokale spoorzoeker die samen met een FBI-agente (Olsen) in het koude Wyoming een moord op een indianenreservaat onderzoekt. Wind River is het regiedebuut van Taylor Sheridan (tevens de maker van de tv-serie
Yellowstone ) en verplichte kost voor liefhebbers van door hem geschreven films als
Sicario en
Hell or High Water. Overigens zullen Renner (als Hawkeye) en Olsen (als Scarlet Witch) uiteindelijk ook op televisie te zien zijn in hun eigen
Marvel-series op Disney+.
Midway (2019)
Acteurs: Ed Skrein, Patrick Wilson, Woody Harrelson
Regie: Roland Emmerich
Tegenwoordig wisselt Roland Emmerich, de man die halverwege de jaren negentig plots een merknaam werd toen hij het Witte Huis opblies in Independence Day, grote spektakelfilms graag af met kleinere drama's als Anonymous en Stonewall. Vorig jaar maakte de Duitse regisseur met zijn grote passieproject Midway voor het eerst sinds The Patriot (2000) weer een oorlogsfilm: we zien de slag bij Midway door de ogen van zowel de Amerikaanse vloot als de Japanse marine. De specialiteit van Emmerich ligt daarbij natuurlijk niet bij het onderlinge drama tussen de mensen, maar bij de duizelingwekkende luchtgevechten. De Duitser werkt nu aan Moonfall, een Armageddon-achtige scifi-film waarin de maan op de aarde dreigt te crashen.