Een Turks-Kroatische vrouw uit Duitsland erft een paradijsje in Kroatië en treft daar een potentiële lover in aandoenlijk drama.
Foto credits: Netflix
Nadat de moeder van Zeynep Altin (Naomi Krauss) overlijdt, zit ze in zak en as. Totdat ze erachter komt dat ze een cottage op een Kroatisch paradijsje heeft geërfd. Altin, die half-Kroatisch en half-Turks is maar al járen woonachtig is in Duitsland, weet eerst niet zo goed wat ze ermee aan moet. ‘Ik ken Kroatië niet.’ Ze spreekt de taal niet eens. Maar op de klanken van 99 Luftballons van Nena waagt ze toch de reis. Al is het om te inventariseren wat ze met het huisje wil doen: bewonen? Verhuren? Wat ze niet weet is dat er al iemand in de woning zit: Josip Cega (Goran Bogdan).
Cega, een onvervalste Kroaat, kreeg kennelijk ooit van Altins moeder toestemming om haar vakantiehuis te bewonen. Altin komt hierachter als ze tijdens de eerste nacht in bed wakker wordt, notabene naast haar nieuwe huisgenoot. Een schrikmoment volgt, hoewel de chemie er ook al snel van af spat. Cega etaleert zich aanvankelijk als een seksist door te zeuren over Altins ondergoed en haar gewicht, en door haar een ‘oud hennetje’ te noemen. Dat blijkt echter zijn manier van flirten. Hoewel Faraway het niet per se moet hebben van de nogal vierkante mannelijke personages.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Nee, de film draait om Altin, die zichzelf opnieuw moet uitvinden na de dood van haar moeder. Die misschien wel een nieuw leven wil opbouwen op deze nieuwe plek, omringd door de groene idylle en de oceaan. Waar Faraway aanvankelijk klef en uitgekauwd aanvoelt, tilt Krauss de film naar een hoger niveau. Het resultaat is een multiculturele film waarin Turks, Kroatisch en Duits wordt gesproken. ‘Liefde is voor dwazen’, zegt Cega aan het begin nog tegen Altin. Dat blijkt toch ietsjes anders in elkaar te steken.