De korte Zuid-Afrikaanse serie ontpopt zich middels een lauwe ontknoping tot een standaard tienerdrama.
Slingers, ballonnen, een grote stapeltaart en een melancholieke tiener. ‘Het is een feest, geen begrafenis’, fluistert moeder Thandeka Khumalo (Gail Mabalane) naar haar tienerdochter Puleng (Ama Qamata). Toch is het een mistroostige bedoening: het is namelijk niet Pulengs verjaardag maar die van de vermiste oudste dochter, Phume. Hoewel het drama zich zeventien jaar eerder voltrok, werpt het verlies een schaduw over het middenklassegezin in Kaapstad.
Het Zuid-Afrikaanse coming of age-drama Blood & Water heeft een somber begin, maar de spanning stijgt wanneer de intelligente en onderzoekende Puleng het gehad heeft met het mysterie, en wil achterhalen of haar zus nog daadwerkelijk leeft. Via een toevallige ontmoeting met de jonge fotograaf Wade Daniels (Dillon Windvogel) weet ze een plekje te bemachtigen op het prestigieuze Parkhurst College. Hier trekt de populaire zwemster Fikile ‘Fiks’ Bhele (Khosi Ngema) haar aandacht, en middels haar obsessie met Fikile ontrafelt de tiener een geheime samenzwering.
‘Verlies jezelf niet’, luidt het advies van Tahira Khan (Mekaila Mathys) wanneer ze ziet dat Puleng toetrekt naar de populairste tieners van de school. Fikile regeert Parkhurst College samen met haar goede vrienden: de aspirant-rapper Karabo ‘KB’ Molapo (Thabang Molaba), de panseksuele Chris Ackerman (Arno Greeff), en de recreatieve drugsgebruiker Reece Van Rensburg (Greteli Fincham).
De meeste perikelen uit Blood & Water behoren tot de bouwstenen die het coming of age-genre aantrekkelijk maken. Dergelijk sociaal drama rondom jongeren uit de hogere sociale klasse kwam al eerder aan bod in series zoals Gossip Girl en Elite.
Hier belicht de bekroonde Zuid-Afrikaanse filmmaker en scenarist Nosipho Dumisa (Nommer 37) de wrijving binnen de Zuid-Afrikaanse samenleving. Puleng en haar vrienden spreken overwegend Engels, wat ze afwisselen met Zulu en Xhosa. De ongelijkheid en privilege in de Zuid-Afrikaanse samenleving na de apartheid wordt regelmatig aangekaart door Wendy Dlamini (Natasha Thahane), de geopinieerde schoolkrantredacteur. Alhoewel de eveneens geprivilegieerde Wendy eerder gemotiveerd lijkt door haar ego, dan dat ze daadwerkelijk onrecht wil aankaarten.
Ieder personage verbergt een geheim, ofwel voor vrienden, ofwel voor familie. Toch weet het drama niet lang de spanning hoog te houden middels de verschillende schermutselingen en geschillen binnen de verscheidene families. Pulengs onderzoek geeft sjeu aan het script, maar Dumisa veert dan weer terug naar de subplots met geheime romances, alcohol- en drugsgebruik, seksuele escapades, en fragiele vriendschappen. Blood & Water weet bij vlagen niet helemaal wat het wil zijn – is het nu een thriller of toch standaard high school-drama? - waardoor het op enkele momenten uitdraait tot een lauw drama. Het acteerwerk van de kerngroep is bekwaam – een enkele onhandige levering van de dialogen en enige onervarenheid van sommige spelers daargelaten. Blood & Water is uiteindelijk een enigszins onderhoudend melodrama met bevoorrechte Zuid-Afrikaanse tieners.