Bioscooppremière: Mary Queen of Scots
• 17-01-2019
• leestijd 2 minuten
Saoirse Ronan en Margot Robbie spelen de Schotse en Engelse koninginnen van een kleine vijfhonderd jaar geleden. Het script, geschreven door de maker van House of Cards, is echter zeer 2019.
Biopics over extreem dode mensen - in dit geval de Schotse koningin Mary die leefde van 1542 tot 1587 - zijn lastig relevant te maken voor een hedendaags publiek. Actrices Saoirse Ronan (
Lady Bird ) als Mary en Margot Robbie (
I, Tonya ) als de Engelse koningin Elizabeth I, die Mary's achternichtje en rivale was, lukt het toch om te boeien met de tweestrijd tussen deze twee bijzonder dode en reeds lang vervlogen vrouwen. Letterlijk een tweestrijd: de vrouwen waren uit op elkaars macht en troon, maar tegelijkertijd de enige twee vrouwen in een door mannen gedomineerde politieke en kerkelijke elite. Beiden werden zwaar gepiepeld door hun testosteron-entourage: Mary was katholiek en werd in haar overwegend protestantse koninkrijk Schotland enorm tegengewerkt door de heren van de kerk, en Elizabeth was de dochter van Henry de achtste, die haar moeder had laten onthoofden, en leed zwaar onder de mannelijke politici om haar heen, die het niet trokken dat ze geen mannelijke kindjes kreeg, geschikt om haar op te volgen.
Het elegante script van Beau Willimon, de bedenker van de Amerikaanse versie van
House of Cards , staat bol van het politieke gekonkel van de heren die deze dames omstuwen. Dames die aan het begin van de gebeurtenissen in de film 19 (Mary) en 28 (Elizabeth) jaar oud waren. Het verhaal over hoe ze zich allebei staande wisten te houden en een geheime ontmoeting hadden om te proberen elkaars belangen te verenigen, is gebaseerd op een biografie die in 2004 verscheen en vooral het verhaal over Mary behoorlijk bijstelde: in plaats van een door seks geobsedeerde domme bimbo werd de tragische queen of Scots die (spoiler) haar hoofd op het hakblok verloor, in dat boek geherwaardeerd als een doortastende, dappere en slimme koningin die wist wat ze wilde en niet bang was om alles te doen om het ook te krijgen. Met noodlottige gevolgen, en zwaar gehinderd door de vrouwenhatende schare om haar heen, die haar in Willimons script gehavend, verkracht, verslagen maar fier in de cel gooit, op last van haar aartsrivale Elizabeth. Die tegelijkertijd de enige was die haar lot begreep en deelde. Ronan en Robbie zijn uitstekend, het verhaal loopt als een trein en de locaties en vooral de adembenemende kostuums zijn pure eye-candy.
Wie allergisch is voor kostuumdrama's over eeuwenoude monarchen heeft bij Mary Queen of Scots niets te zoeken, maar wie een serieuze, prachtig geacteerde en prachtig vormgegeven film over twee aan elkaar gewaagde, formidabel fiere vrouwen wil zien, zit goed. De actuele draai eraan - sterke vrouwen in een bolwerk van mannen - is boeiend en een prettige update van dit stoffige filmgenre (zie voor een ander geslaagd voorbeeld
The Favourite ).
Mary Queen of Scots draait vanaf 17 januari in de bioscoop