Om het 15-jarig bestaan van hiphop-platform 101Barz te vieren, treden populaire Nederlandse rappers eenmalig op met het Metropole Orkest. In gesprek met 101Barz-boegbeeld Angelo ‘Rotjoch’ Diop en artistiek manager Robert Soomer van het Metropole Orkest.
TWEE VERSCHILLENDE WERELDEN Robert Soomer, artistiek manager van het Metropole Orkest, en Angelo Diop, boegbeeld van hiphop-platform 101Barz komen uit twee verschillende werelden. ‘De hiphopscene is een vrije, losbandige wereld,’ geeft Diop als voorbeeld. ‘Iedereen doet wat hij wil, op zijn eigen tijd. Bij een orkest gaat dat meer gestructureerd – dat moet ook als je in harmonie muziek speelt.’ Op 16 mei kwamen het orkest en het hiphop-platform samen op het podium van Carré, om het 15-jarig bestaan van 101Barz te vieren. Populaire Nederlandse rappers als Josylvio, Winne, Fresku, Latifah MocroManiac, Kevin, Frenna en Sevn Alias voeren een-malig hun spraakmakendste 101Barz-optre-dens uit in een nieuwe orkestrale interpretatie met het Metropole Orkest.‘We leven in een tijd waarin de verdeeldheid in Nederland heel zichtbaar is,’ zegt Diop. ‘Ik vind het een mooie gedachte dat we met dit project twee zulke verschillende werel-den bij elkaar brengen. Het Metropole Orkest is het grootste orkest in Nederland. 101Barz is het belangrijkste hiphop-plat-form in Nederland. We zijn twee reuzen die elkaar ontmoeten.’ Het in pop en jazz gewortelde Metropole Orkest wil ‘de muziek spelen die er op dit moment toe doet,’ zegt artistiek manager Soomer over de samenwerking. ‘Hiphop is belangrijk voor ons, en past bij ons. Ons dna komt uit de jazz en jazz en hiphop hebben veel met elkaar te maken. Een groot verschil tussen het Metropole Orkest en meer klassieke orkesten, is dat ons hart echt wordt gevormd door onze ritmesectie. We benaderen alles vanuit ritme en groove.
De studiosessies van 101Barz zijn erg populair in de nationale hiphopscene. De sessies waarin hiphopartiesten, in doorgaans lange, onafgebroken stromende raps hun kwaliteit tonen, staan op een YouTube-kanaal met sinds eind vorig jaar ruim één miljoen abonnees. Rappers, zowel opkomend als prominent, doen op het platform standaard net even wat meer hun best. De focus ligt hier niet primair op hitgevoeligheid, een sterk refrein, of een aanstekelijke productie, maar op de kunst van het rappen zelf. Op ingenieuze rijmtechniek en soepel en spitsvondig taalgebruik, op prikkelende beschrijvingen en punchlines, en de flow en flair waarmee de raps vertolkt worden.‘Rappers komen naar 101Barz om hun pure skills te tonen. Om te laten zien: ik kan die microfoon slopen en ben de beste,’ zegt Diop. ‘Het platform is er vooral voor die rappers die veel tijd spenderen aan hun schrijfkunde en zich echt verdiepen in het dichten en in metaforen – die meerdere lettergrepen en soms hele zinnen laten rijmen. De artiesten hebben 101Barz zelf uitgekozen als het ideale platform om zich met de rest te meten. Daardoor is het uitgegroeid tot een soort Champion’s League.’ Een van de kampioenen is ongetwijfeld MocroManiac – een ongenaakbare en onderkoelde, technisch superieure taal-acrobaat die zijn stuiterende woorden en klanken met sublieme soepelheid en rauwe energie aan elkaar rijgt. Hij zal zijn eerste solosessie uit 2013 met het Metropole Orkest vertolken. ‘Hij deed al eens een medley van zijn 101Barz-materiaal tijdens festival Appelsap,’ vertelt Diop. ‘Hij twijfelde vooraf of hij dat moest doen omdat het geen traditionele songs zijn; er zitten geen refreintjes in. ‘Het is alleen maar rappen,’ zei hij. Maar hij onderschatte de impact die zijn sessies hadden op het publiek. Een paar duizend man stond daar op het veld zijn teksten woord voor woord met hem mee te rappen.’
Het jubileumoptreden met het Metropole Orkest, wordt ‘een hiphopshow met orkest, geen orkest-show met rappers,’ benadrukt Diop. ‘Heel vaak is het orkest leidend bij dit soort samenwerkingen en is er vanuit de hiphopkant te weinig input. Terwijl het ontzettend moeilijk is het geluid van hiphop, en met name de groove en de elektronische drums en bassen, te vertalen naar traditionele instrumenten. Voor dit project zoeken we echt samen naar de ideale middenweg. Iedereen zit er met hart en ziel in en het moet aan alle kanten kloppen.’ Het Grammy Awards winnende Metropole Orkest, dat eind vorig jaar 75 jaar bestond, heeft naast een internationale reputatie op jazzgebied, ook al een lange geschiedenis van samenwerken met popmuzikanten uit binnen- en buitenland. Het orkest deed de laatste jaren ook flink ervaring op met het live uitvoeren van hiphop-repertoire. Het trad op met uiteenlopende hiphopacts als Ali B, Opgezwolle, Fresku, Typhoon en De Jeugd van Tegenwoordig, had de wereldpremière van het orkestrale eerbe-toon aan de invloedrijke hiphop-producer J Dilla dat componist Miguel Atwood-Ferguson uit Los Angeles arrangeerde, en trad tijdens BBC Proms op met eigen bewerkingen van nummers van diverse Britse grime-acts. De 101Barz-sessies spreken de artistiek manager van het Metropole Orkest muzikaal zo aan ‘omdat de sessies puur vanuit de muziek en vanuit het maken benaderd worden – het draait bij de 101Barz-sessies om eerlijkheid, rauwheid, en kunstenaarschap.’