Het werk van de
grips komt vooral neer op het finetunen van het licht en het opstellen, verankeren, verplaatsen en optuigen van de constructies waar je in filmstudio's en op filmsets lampen, camera's et cetera aan kan bevestigen. Het woord 'grip' betekent grijpen of vastmaken en vroeger ook 'toneelknecht', wat ook in de filmindustrie geen slechte omschrijving is van wat grips doen. Als de lichttechnici onder leiding van de
gaffer alle lampen hebben opgesteld, komen de grips in actie. Zij stellen de al dan niet doorzichtige schermen op die het licht van de lampen verder richten, verstrooien of een kleur geven. Die schermen staan op standaarden, die de grip opstelt en verankert met touwen of zandzakken. Ook het opstellen van
green screens , spannen van doeken, leggen van rails voor de
dolly (het camerakarretje dat vaak ook door deze
dolly grip wordt voortgeduwd), het opstellen van steigers of andere stellages (de
rigging grips ) waartegen onderdelen van het decor worden gebouwd, enzovoorts. Alles wat je je voorstelt bij het opbouwen van een festival, circus of kermis, maar dan gespecialiseerd en zeer technisch, ook wegens de vele veiligheidsvoorschriften. De grips worden aangestuurd door de
Key Grip , die net als de gaffer een eerste assistent heeft die de
Best Boy wordt genoemd. Hier zie je de grips in actie – een zeer technisch, veelomvattend en belangrijk filmambacht: