Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vakantie boeken in coronatijd: antwoord op veelgestelde vragen

19-01-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3731 keer bekeken
  •  
vakantie boeken reizen geld 1127
Vakantie… Een moment om ieder jaar weer reikhalzend naar uit te kijken, nu al helemaal. Daarom wil je het liefst er alles nu al voor regelen. Maar is het wel verstandig om op dit moment een vakantie te boeken? En wat gebeurt er met je geld als je vakantie wordt geannuleerd? We geven in dit artikel antwoord op belangrijke vragen!
De meeste mensen boeken normaal gesproken hun zomervakantie in januari. Dan heb je een gunstige prijs, kun je je vakantie nog aanvragen op werk en zijn er nog voldoende vakantiehuizen beschikbaar. Maar door de coronacrisis ligt de vakantiesector nu plat en is het onzeker of je op reis kunt of niet. Ook moet je extra goed letten op de voorwaarden in je reisverzekering, op de maatregelen in het land van bestemming en of je mogelijk in quarantaine moet.

Waarom wordt reizen afgeraden?

Vanwege de Britse en andere nieuwe varianten van het coronavirus wordt op vakantie gaan meer dan ooit afgeraden. Zo benadrukte premier Mark Rutte in de persconferentie op dinsdag 12 januari 2021 dat men voorlopig nog geen vakantie moet boeken voor de periode tot en met 31 maart.
Of je hierna wel op reis kunt, is op dit moment nog niet bekend. Daarom is het boeken van een reis voor de periode na 31 maart een risico. Of je dit risico wilt lopen, is je eigen verantwoordelijkheid. Het risico van een land kun je opmaken uit de onderstaande reisadviezen. Hier vind je wat het reisadvies voor jouw bestemming is.
  • Code groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
  • Code geel: let op, veiligheidsrisico’s
  • Code oranje: alleen noodzakelijke reizen
  • Code rood: niet reizen
Reis je tóch af naar een oranje gebied, omdat het een noodzakelijk reis betreft? Dan dien je na terugkomst tien dagen in thuisquarantaine te gaan.

Wanneer kan ik het beste mijn reis boeken?

Het is verstandig om dat uit te stellen tot vlak voor je wil vertrekken, omdat de situatie per land snel kan veranderen. Houd daarom het reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl én op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken of ministerie van Toerisme van de bestemming in de gaten. Zo kan het zijn dat er op de bestemming strenge maatregelen worden genomen, waardoor je weinig kunt doen op de desbetreffende bestemming of zelfs in quarantaine moet als je er aankomt.

Waar kan ik het beste boeken?

Omdat het coronavirus zoveel onzekerheid met zich meebrengt, is het slim om te boeken bij reisorganisaties die aangesloten zijn bij AVNR en SGR. Deze bieden namelijk de beste zekerheid. Je vindt op de website van de SGR welke organisaties zijn aangesloten.
Daarnaast heb je meer bescherming als je een pakketreis of gekoppeld reisarrangement boekt dan wanneer je losse onderdelen boekt, bijvoorbeeld bij faillissement, prijsverhoging, wijzigingen of annulering.

Heb ik recht op een voucher of geld terug bij annulering?

Je hebt bij annulering door corona recht op geld terug als dat in de voorwaarden staat. Per maatschappij kunnen er aanvullende voorwaarden zijn op je boeking. Het is goed mogelijk dat een aanbieder zich tegenwoordig indekt voor annulering door corona via de voorwaarden. Let daar dan ook goed op bij het boeken van je reis.
Voorheen had de organisator het recht om in plaats van geld terug een voucher aan te bieden, maar bij nieuwe boekingen worden nu geen coronavouchers meer verstrekt, aldus SGR-topman Erik-Jan Reuver. In 2021 geldt namelijk weer de wettelijke regeling: je krijgt binnen twee weken geld terug als een reis niet kan doorgaan. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal actief in de gaten houden of alles goed gaat bij het terugbetalen.
Minder risico lopen? Betaal dan je reis achteraf of verzekerd, bijvoorbeeld met een creditcard. Ook via andere betaaldiensten kun je verzekerd betalen. Als je onverzekerd betaalt, heb je achteraf niet de mogelijkheid je betaling terug te eisen.
Heb jij een klacht over terugbetaling? Meld dit dan bij het Coronameldpunt van de Consumentenbond. Hier lees je ook wat je rechten zijn als je zelf je reis wilt annuleren.

Wat dekt mijn reisverzekering of annuleringsverzekering in coronatijd?

Je zou denken dat het verstandig is om, bij het boeken van een vakantie in coronatijd, een reisverzekering of annuleringsverzekering af te sluiten. Bijvoorbeeld voor het geval dat je vakantie wordt geannuleerd, je zelf corona krijgt of het reisadvies van het land code oranje of rood wordt. Toch zitten er een paar addertjes onder het gras… en dan met name bij annulering.
Verzekeraars houden namelijk de reisadviezen van Buitenlandse Zaken aan. Reis je naar een oranje gebied? Dan ben je doorgaans niet verzekerd voor corona-gerelateerde gevallen. De uitbraak van het coronavirus wordt namelijk niet (meer) gezien als een ‘onvoorziene omstandigheid’, iets wat in reis- en annuleringsverzekeringen vaak besproken wordt.

Wat dekt mijn zorgverzekering als ik in coronatijd op reis gaat?

Niet alleen is het verstandig om te kijken naar je reis- en annuleringsverzekering, ook je zorgverzekering is een kijkje waard. Want wat er gedekt wordt, kan per polis verschillen. Word je in het ziekenhuis opgenomen tijdens je vakantie? In dat geval vergoedt je verzekeraar meestal tot een bepaald maximum. Lees hiervoor de polisvoorwaarden van je zorgverzekering goed door.

Tot wanneer kan ik mijn coronavoucher inwisselen?

Veel mensen zijn in het bezit van een ‘coronavoucher’ door een eerder geannuleerde reis. Deze wil je natuurlijk inzetten bij een nieuwe vakantie, om zo het geld niet kwijt te raken. Je dient de voucher namelijk een jaar na uitgifte te verzilveren. De waardecoupon is tot 31 maart gedekt door garantiefonds SGR. Op de site van de Consumentenbond lees je meer over de voorwaarde van deze vouchers.

Heb je een voucher ontvangen, maar wil je geld terug?

Als je eerder een voucher hebt geaccepteerd, heb je daarna nog wel recht op geld terug als je de voucher niet kunt óf wilt gebruiken. Dat kan tot zes maanden na uitgifte van de voucher. Indien je dit doet, dien je volgens de ACM binnen twaalf maanden je geld terug te krijgen, omdat de dekking van het garantiefonds dan verloopt.
Wil je alvast wegdromen naar een buitenlands oord of je voorbereiden op je volgende vakantie? Bezoek dan de website van onze collega's van 3 op Reis. Hier vind je allerlei reisgerelateerde artikelen en fragmenten over alle hoeken van de wereld.
Bron: Consumentenbond, ConsuWijzer, Rijksoverheid, Telegraaf
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!