Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kleinere verpakking, hogere prijs? Consument steeds vaker dupe van "krimpflatie"

  •  
28-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2637 keer bekeken
  •  
krimpflatie 930

© bron beeld: Foodwatch

Uit meldingen op het meldpunt Eerlijk is eerlijk van de Consumentenbond blijkt dat veel consumenten de dupe zijn van stiekeme prijsstijgingen. Er zit minder inhoud in de verpakking, maar de prijs is niet gedaald of blijft hetzelfde. De Consumentenbond en Foodwatch roepen fabrikanten daarom op om transparant te zijn over deze verkapte prijsverhogingen.

Inhoud daalt en prijs stijgt

Karvan Cévitam werd op het meldpunt het vaakst genoemd, bijna 400 keer. De inhoud van de flessen siroop ging van 750 ml naar 600 ml, terwijl de prijs maar met €0,10 daalde. Daardoor betalen consumenten per 100 ml 22% meer.

In een kuipje Gouda’s Glorie Volle Pond zit nog maar 500 gram in plaats van 600 gram. Maar de prijs steeg van €1,85 naar €2,49, een prijsverhoging van 62% per 100 gram. En in een zak Hema Koffiepads zitten nog maar 40 pads in plaats van 46. Terwijl de prijs omhoog ging van €3,00 naar €3,50, een stijging van 34% per koffiepad, meldt de Consumentenbond.

Ook huismerkproducten daalde qua inhoud

Bij andere producten bleef de prijs hetzelfde, maar daalde de inhoud. Zo ging een zak Lay’s Chips van 225 gram naar 200 gram, Verkade Nobo Sprits van 200 gram naar 150 gram en Swiffer Vloerdoekjes van 40 naar 34 doekjes in een doosje. Krimpflatie komt overigens niet alleen voor bij A-merken. De Consumentenbond kreeg ook meldingen over huismerkproducten zoals de borrelhapjes en tapas van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus.

Toetsen aan Wet Oneerlijke Handelspraktijken 

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "De honderden meldingen laten zien dat consumenten de heimelijke prijsverhogingen oneerlijk vinden. Daarom vragen wij aan de Autoriteit Consumenten & Markt om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd."

Foodwatch wil fabrikanten verplichten om duidelijke info op de voorkant van producten te plaatsen over formaatwijzigingen en prijswijzigingen en is een online campagne gestart.

Fabrikanten wijzen naar supermarkten

Op de vraag waarom de verpakkingen krimpen, antwoorden fabrikanten dat ze te maken hebben met stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Om de producten niet te veel in prijs te laten stijgen, stoppen ze minder inhoud in de verpakking. Ook een vernieuwde receptuur en het tegengaan van verspilling worden door fabrikanten als redenen aangehaald voor een kleinere inhoud. Voor vragen over de prijs hullen fabrikanten zich in stilzwijgen en verwijzen ze naar de supermarkten.

Bron: De Consumentenbond, Foodwatch

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (1)

Gargamel1900
Gargamel190028 feb. 2023 - 20:25

Vroeger hadden bedrijven een ding voor ogen. produkten maken of energiebedrijven bv energie leveren. Tegenwoordig hebben deze bedrijven een ander streven, winst en nog meer winst of heel veel winst maken. de winst bij de bedrijven is tegenwoordig het enige waar bedrijven nog voor bestaan willen.