Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mondkapjes | Spoofing | Gezonde Leefstijl

23-01-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
834 keer bekeken
  •  
In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: eerste niet-medische mondkapjes met keurmerk op de markt, spoofing-slachtoffers Volksbank gecompenseerd én beweegvideo’s van personal trainer Buddy.

Mondkapjes

In oktober lieten we zien dat veel mondkapjes voor consumenten slechts schijnveiligheid bieden, doordat ze virusdeeltjes niet tegenhouden. Rik van Terwisga, directeur van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN), liet toen in onze uitzending weten te werken aan een Nederlands keurmerk voor mondkapjes, waardoor je als consument weet dat een product een goed mondkapje is.

Sinds deze week is in Nederland het eerste mondkapje voor publiek gebruik te koop mét het NEN-keurmerk. Twee fabrikanten hebben als eerste bewezen dat het mondkapje aan alle eisen voldoet die NEN aan een goed mondkapje stelt. Vijf (veel gestelde) vragen over het keurmerk lees je hier.

Spoofing

De afgelopen maanden hebben we regelmatig items gemaakt over spoofing, oftewel bankhelpdeskfraude. Hierbij misbruiken criminelen telefoonnummers van banken en tillen zij niets vermoedende slachtoffers die zij bellen (vaak ING-klanten) voor miljoenen. In december lieten de vier grootste Nederlandse banken onder druk van minister Hoekstra weten, dat zij de schade van spoofing-slachtoffers tóch financieel tegemoet gaan komen.

In de uitzending van 16 januari jl. vertelden we dat ondanks de collectieve afspraken tussen de banken, een aantal klanten van de Volksbank toch gedeeltelijk of geheel afgewezen zijn voor vergoeding, ook al valt hun zaak in eerste instantie wel binnen de gestelde criteria.

Zo kreeg Harry, die voor bijna 50.000 euro ‘gespooft’ werd, van de SNS Bank (onderdeel van de Volksbank) te horen dat hij maar een vijfde van het schadebedrag vergoed zou krijgen. Dit volgens de bank omdat hij niet naar één, maar naar meerdere rekeningnummers geld had overgemaakt tijdens het gespoofde telefoongesprek met een nep-medewerker van de SNS Bank die belde met het echte nummer van de bank.

We konden diezelfde uitzending vertellen dat Harry – nadat Kassa contact had opgenomen – tóch zijn hele schade vergoed zou krijgen. Het geld staat sinds donderdag inderdaad op zijn rekening. En de Volksbank heeft deze week laten weten dat ook andere klanten van hen – die in een vergelijkbare situatie als Harry zitten – alsnog een volledige compensatie van de schade zullen krijgen.

Gezonde leefstijl

Onze deelnemers die werken aan een gezondere leefstijl zijn al flink aan het wandelen of bezig op de hometrainer, maar je hoeft niet eens de deur uit om te bewegen. Personal trainer Buddy Raven daagt je sinds deze week namelijk uit om ook thuis aan de slag te gaan!

Iedere week komt er een nieuwe beweegvideo online. En als je dan toch aan het zoeken bent, vul dan meteen even onze enquête in. Want we zien benieuwd wat jij al doet voor een gezonde leefstijl.

Natuurlijk kan ook jij gaan werken aan een gezondere leefstijl. Op onze site plaatsen we de komende maanden in het dossier Kassa’s Leefstijlprogramma wekelijks artikelen, video’s met voeding- en beweegtips en vlogs van onze deelnemers. Daarnaast is er de besloten Facebook-groep ‘Kassa: op weg naar een gezondere leefstijl!’. Hier plaatsen we dezelfde content, maar kun je ook ervaringen, tips, filmpjes en recepten delen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!