Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

ING sluit sommige klanten uit van spoofing-waarschuwing

17 okt 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
147 keer bekeken
  •  
De afgelopen tijd liet Kassa zien hoe spoofing-fraude in zijn werk gaat en wat de gevolgen kunnen zijn. Bij spoofing worden mensen gebeld door een crimineel die zich voordoet als bankmedewerker en hiervoor het echte telefoonnummer van de bank gebruikt. Van de gemelde spoofing-slachtoffers blijkt het overgrote deel klant te zijn van ING, met inmiddels een schade van rond de 4 miljoen euro. Bij navraag onder de groep gedupeerden blijkt ook dat de toch al summiere waarschuwing vanuit die bank voor veel mensen te laat of helemaal niet is gekomen. Wanneer gaat ING haar verantwoordelijkheid nemen?
Een crimineel doet zich voor als een bankmedewerker. Met behulp van spoofing-techniek kan de crimineel ervoor zorgen dat een slachtoffer tijdens het bellen het echte telefoonnummer van de bank in het display van zijn of haar telefoon ziet staan. Sommige telefoons maken er zelfs automatisch de naam van de betreffende bank van. Als je als prooi niet weet dat dit mogelijk is, ben je eigenlijk al verloren.
Het verhaal van de uiterst vriendelijke en behulpzame persoon aan de lijn is dat de rekening op dat moment wordt aangevallen of dat er vreemde overboekingen plaatsvinden. De bank zou deze tegenhouden en het geld even veiligstellen op een tijdelijke andere rekening. We hebben gezien dat deze oplichting echt iedereen kan treffen en dat de impact enorm is; slachtoffers verliezen vaak tienduizenden euro’s in één telefoongesprek...

Niet iedereen ontvangt een waarschuwing

De bank heeft sommige klanten een persoonlijke waarschuwing gestuurd, via de berichteninbox van de mobiele app. Wij vroegen de gedupeerden of zij dit bericht hebben ontvangen. 68 procent geeft aan dit bericht gekregen te hebben, maar niet op tijd. 32 procent heeft het bericht zelfs helemaal niet gehad. Wat opvallend is, is dat van alle gedupeerden die 50 jaar of jonger zijn helemaal niemand deze waarschuwing in de app heeft gehad.
We vroegen ING of ze bepaalde leeftijdscategorieën uitsluiten van waarschuwingen. De bank geeft aan Kassa toe dat dit het geval is. ING laat weten klanten op verschillende manieren te informeren en “bij deze communicatiestrategie is ook het slachtofferprofiel meegenomen. Leeftijd is daar onderdeel van.” Het complete antwoord van ING op deze vraag lees je hieronder.
Je kunt je afvragen of zo’n bericht überhaupt voldoende waarschuwing is als het om zulke grote bedragen gaat die mensen kwijtraken. 63,2 procent van de ING-gedupeerden zou graag middels een persoonlijke brief van de bank worden gewaarschuwd.

Meeste slachtoffers ING

Kassa ontdekte dat van het aantal gemelde slachtoffers bij GIBO, een platform voor gedupeerden van spoofing, 76 procent klant is van ING. In de uitzending van 10 oktober deed Amber een oproep aan de nieuwe CEO van ING, Steven van Rijswijk, die in een gelikt filmpje vertelt over de strenge maatregelen die de bank zou nemen om haar klanten te beschermen tegen allerlei vormen van fraude. Tot op heden wil de bank niet ingaan op de uitnodiging van Kassa om te komen praten over de spoofing-tragiek die voornamelijk klanten van ING hard raakt. Volgens ING zou deze conclusie op basis van de gemelde slachtoffers bij het spoofing-platform een vertekend beeld geven. De bank komt echter niet met andere cijfers. De complete reactie lees je hieronder.

Gebeld door een bankmedewerker? Dit moet je doen!

Helaas blijft het aantal slachtoffers van spoofing-oplichting nog steeds stijgen. Dus let op en zeg het voort; als je gebeld wordt door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker, hang dan op en laat je ook niet terugbellen door deze persoon, maar bel zelf naar je bank om dit te melden.
Dat het telefoonnummer dat je ziet inderdaad het nummer is dat hoort bij de alarmlijn van de bank en dat de persoon aan de lijn persoonlijke informatie van je weet, over bijvoorbeeld je saldo, betekent helaas niet dat het ook daadwerkelijk een bankmedewerker is. Check dit door op te hangen en daarna zelf het alarmnummer van de bank te bellen en te vertellen wat de persoon aan de telefoon vertelde.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (9)

Dani123
Dani12321 nov 2020 - 18:54

Beste Kassa, ik heb in 2012 een soort van spoofing meegemaakt waardoor ik een bedrag van een pensioen fonds op mijn rekening gestort zag en dit direct melden bij de ING .
Mijn rekening werd gegijzeld en geld tegoeden werden door de bank in genomen. Dit was desastreus voor mijn leefsituatie.
Ze hebben me rekening daarna afgesloten en mij als Fraudeur aangemerkt in hun systeem.
Ik vind het super dat jullie de ING ter verantwoording roepen. Succes ...ik blijf kijken!

Jan van gelderen
Jan van gelderen21 nov 2020 - 11:52

Hallo Amber ik wil ook even over fraude hebben,ik zit zelf bij de Rabobank ,ik zelf ben in juli opgelicht,dus veel contact gehad met de RABO en ING, na een paar weken kreeg ik bericht dat ze een gedeelde van het bedrag hebben teruggehaald hoeveel is niet bekend maar dat bedrag heb tot heden niet ontvangen van ING vreemd dit wil even kwijt gr Jan van gelderen

spikkel
spikkel8 nov 2020 - 22:10

Dat mens van de ING blijft maar herhalen dat ze mensen in de mobiele app gewaarschuwd hebben. Ik ben bijna 50 jaar oud dus val kennelijk in de categorie app-gebruiker ? Mensen zonder smartphone of mensen die de app niet gebruiken worden dus niet gewaarschuwd. Eind van de zomer heb ik pas een bericht in mijn.ing ontvangen met een waarschuwing. Dit schijnt al sinds begin dit jaar te spelen en is dus 9 MAANDEN te laat !!

FrancisKassa
FrancisKassa6 nov 2020 - 21:00

Ik vind het erg irritant om te lezen dat u maar door blijft gaan over ING klanten die slachtoffer worden van spoofing. Als u inlogt bij ING krijgt u een waarschuwing - dat heb ik al een paar weken geleden laten weten en met mij nog anderen. Dus waarom doet u dit? En klagen over klikken op een link in een e-mail (wat ING niet doet bij mails) is natuurlijk helemaal van de gekke, want dat doet u zelf ook als je een account aanmaakt. Kortom, het wordt tijd dat u zich eens normaal gedraagt.

emeijers
emeijers6 nov 2020 - 14:01

Ik ben ook het slachtoffer van spoofing. Maar ik ging er vanuit dat het telefoonsysteem veilig was, dit omdat het een "gesloten" systeem is. Er zijn een beperkt aantal aanbieders, die zijn bekend en vanuit het buitenland zijn er een beperkt aantal plekken waar de telefoon binnen komt. Dus gemakkelijk controleerbaar! Dit in tegenstelling tot internet. Toch gebeurt dit controleren niet door de ACM, dus vraag je je af waarom. Het ACM heeft te weinig mogelijkheden om te handhaven. Zijn er mensen die ervan profiteren dat het net onbetrouwbaar is en het graag zo willen houden? Kamerleden, gezien de geringe interesse in het probleem van intussen duizenden gedupeerden die al meer dan 100 miljoen zijn kwijtgeraakt? Een minister die al 3 jaar niets doet en blijkbaar niet geïnteresseerd is in de gewone burger? Een staat die bewust een corrupt telefoonsysteem rustig laat bestaan, zodat de politie per dag 10 tallen, zo niet 100 aangiftes krijgt? Het geeft wel aan dat de corruptie in Nederland ook endemisch wordt en iedereen wegkijkt. Ik begrijp langzaam wel de burgers met hun "viruswaarheid". Niets is meer betrouwbaar, zelfs de overheid doet hiervoor niet meer zijn best. Laat lekker voortwoekeren, al deze onbetrouwbaarheid en organiseer weer een volgende campagne "vertrouw niets en niemand meer, zelfs de overheid belazert je om er zelf beter van te worden Daarom doen we niets meer aan fraude".

wim48
wim4819 okt 2020 - 11:51

Er zijn in Nederland bedrijven die profiteren van die criminelen oa
cadeaubonnen.nl zij kopen daar voor duizenden euro s bonnen.
Volgens dit bedrijf was dat niet gek dat er voor zoveel geld bonnen werd gekocht dat gebeurde meerde malen per dag.
Van mijn ING rekening voor 5000 euro, werd nog net niet uitgelachen door de ING.

1 Reactie
emeijers
emeijers6 nov 2020 - 14:04

Inderdaad, ING doet niets, ze hebben er immers geen last van. Misschien profiteren ze er juist van. Ze geven in elk geval geen lijk van enige interesse. Het duurde erg lang voor er waarschuwingen kwamen!

Geboren Amsterdammer
Geboren Amsterdammer18 okt 2020 - 9:38

ING zou voor consumenten internet bankieren een beveiliging kunnen inzetten: bij een overboeking vanaf 1000 euro zou er een vertraging van 24 uur moeten zijn.
Binnen deze 24 uur moet je je geld kunnen terugstorten op eigen rekening.
Ook moet ING je een SMS sturen naar je telefoon en ben je verplicht om 1x per 24 uur je saldo te controleren.

miennaamishaaz
miennaamishaaz17 okt 2020 - 18:16

Graag de video veranderen deze heeft een extreem lage resolutie van minder dan 144p

Ronald Frijn
Ronald Frijn17 okt 2020 - 17:37

Ik ben ook het slachtoffer van spooffing. Echter daar heb ik aangifte van gedaan bij de politie, maar die vind dat niet onder het strafrecht valt. Ik duidelijke mails waarin duidelijk dat de zoon van ex. mij op deze manier opgelicht heeft. Hij is tevens volwassen, dus aansprakelijk. Triest dat de politie hier geen aandacht aan besteed.