Meer over:
abn amro, rabobank, spoofing, cybercrime, phishingmails, betaalvereniging nederland, oplichting, ing, dossier spoofingIk heb zelf een paar jaar op de klantenservice gewerkt van de ING en dacht wel eens, als er bijv. 's avonds een medewerker helemaal apart ging zitten, wat doe jij allemaal daar. Ik zag degene ook een foto maken van een scherm met de gegevens van de klant erop. Dat gaf mij een onprettig gevoel. Toen ik vroeg waarom hij daar in zijn eentje zat, de opdracht was om 's avonds bij elkaar te gaan zitten, gaf hij een onduidelijk antwoord en straalde arrogantie uit.Ik heb dat niet gemeld.
Ik ben afgelopen weekend stil geworden van verbazing / verwondering m.b.t. het ING onderwerp. Laat ik voorop stellen dat ik diep meeleef met mensen die enkele duizenden of zelfs tienduizenden kwijt zijn geraakt. Waarom ik stil werd van verbazing / verwondering? Hoe dom kan een mens zijn om n.a.v. een telefoontje geld over te gaan boeken en de daglimiet daarvoor ook nog eens te verhogen? Écht, dan kom je anno 2020 toch uit een ei 'gekropen'? Mijn leeftijd: 60+ en NEE, dit zal mij nimmer overkomen!!!
Weet hier iemand het standpunt inzake bankhelpdeskfraude, en wel specifiek het vergoeden hiervan, van de andere banken (niet zijnde ING, ABNAMRO, Rabo). Het liefst een overzicht per bank of zij schade door bankhelpdeskfraude vergoeden: ING: nee ABN AMRO: nee Rabobank: JA Bunq: ?? Knab: ?? SNS: ?? ASN: ?? Triodos: ?? Regiobank: ??
Gatver, wat word ik boos van deze afleveringen van Kassa! Alsof de bank er voor kiest dat er voor miljoenen wordt weggesluisd. En dan de reactie “De bank had eerder moeten waarschuwen, dan was dit niet gebeurd”.. ALS-JE-BLIEFT zeg. Als de banken toch eens een glazen bol in bezit hadden.. dan had ik ‘m graag eens van ze geleend. Het is heel vervelend en zéker verdrietig voor de mensen die hier in de praatjes van oplichters zijn getrapt, maar laten we nu niet doen alsof de bank hier de boosdoener is.
Beste Kassa, Het probleem is dat de app van ING regelmatig nieuwe functies krijgt om het bankieren nog makkelijker te maken ... dit gaat vaak goed maar ook soms niet... de functies zijn gevoelig voor fraude... Eigenlijk zou bij elke nieuwe functie de gebruikers een korte cursus met "examen" moeten volgen en tot dat de gebruiker het examen voltooid heeft is de functies geblokkeerd. Wat ING nu doet is risico's van innovatie en een nieuwe user interface afschuiven op de rekeninghouders. Een bankrekening is zo'n elementaire functie die moet voor 99,99% van de Nederlandse consumenten goed te begrijpen zijn en fouten moeten niet direct definitief zijn.
Beste chrisl31, Ze hebben bij de ING (Voorheen PostBankGiro) dus niet geleerd van mijn gewonnen klacht bij de Reclame Code Commissie, toen ze ongevraagd een GiroFoon Code hadden gestuurd en die ook gelijk al "open" stond, terwijl ik als dove niet eens kan telefoneren, en het dus ook niet makkelijk kon stopzetten. Dit soort gedoe was voor mij jaren geleden al de reden om perse GEEN InterNet bankieren te gaan doen. Ik betaal nog gewoon met overschrijvngskaarten en acceptgiro's. Ook de RFID van de bankpassen heb ik laten blokkeren ter voorkoming van hacks. Inderdaad zou voor nieuwe functies een Opt In moeten gelden, en niet ongevraagd invoeren met een Opt Out door de klant. De consumentenbond heeft daar al zo vaak voor gewaarschuwd, maar de commercie deinst nergens voor terug. Wellicht zijn toch 2e Kamer vragen hierover nodig om dat zomaar openzetten van nieuwe functies en dus risico's voor de klant tegen te gaan. Sterkte ermee, groet van Henri.
Donderdag 8 oktober heb melding gemaakt bij de fraude desk van ING dat ik ben opgelicht ben via mijn rekeningnummer. Afschrijving van 2x €100. Vrijdag 9 oktober heb via de mail aanvullende informatie over de oplichter(s) verstuurd. Na het zien zaterdagavond van het Vara programma Kassa met daarin het onderwerp spoofing. Hierin werd met name de Rabo, ABN en ING genoemd waarbij dit voorkomt. Na het volgen van deze reportage maak ik me over een aantal dingen zorgen over mijn rekening. De melding maak van oplichting niet compleet genoteerd? Aangezien dat ik een rampjaar met ziekte achter de rug heb en dat stress situatie moet vermijden. Lijk mij na het volgen van het programma Kassa en de verhalen die ik lees. over fraudegevallen bij ING kan ik fluiten naar de € 200. Hoe nu verder!!! Misschien toch maar opzoek naar bank waar de veiligheid beter is dan bij de ING. Al met al word je 2 gepakt door ING. De bank krijgt geld van de regering om de boel draaiende te houden van onze en mijn belastingcenten, vervolgens word je opgelicht voor €200 al dan niet mijn schuld of onoplettendheid maar de verantwoordelijkheid en veiligheid over mijn rekening nemen ze bij de ING niet zo nauw. Volgens ING heb ik te weinig informatie bij de eerste melding gegeven daarom betalen ze nu niet terug. Dus ik ga er maar vanuit dan ik kan fluiten naar mijn geld. De oplichter krijgen gewoon vrij spel in Nederland. ING bedankt voor deze stresssituatie!!!!
Gedupeerden kunnen zich aanmelden bij de Stichting GIBO (Gedupeerden Internet Bankrekening Oplichting) - maal naar de secretaris Klaas Willems klaas@oban.nl
Wij zijn ook slachtoffer van spoofing. Wij bankieren bij de ABN-AMRO BANK en het geld wordt niet vergoed, omdat wij zelf de overboekingen hebben gedaan. Wij willen ons graag aansluiten om ons spaargeld terug te krijgen. Wij hebben December 2019 aangifte gedaan bij de politie en zijn met de aangifte ook naar de ABN-AMRO BANK gegaan.
Kernpunt is wat mij betreft: je moet banken NOOIT vertrouwen en je geld is er zeker niet bij veilig, en ze zullen je ook NOOIT bellen, idem met belastingdienst.Mensen zouden eens een gezond wantrouwen moeten kweken.
ING? Waarom verbaasd het me niet, grootste boeven zijn het, staand gehouden door burgers en vergeten dat ze een verantwoordelijkheid hebben. Iedereen moest eerst aan het pasje, pinnen, contactloos en internet. Nu we massaal worden bestolen, ach allemaal uw eigen schuld.Wel elk jaar kosten voor het pasje verhogen, heb je een klacht zit je 20 minuten aan de lijn. Balies zijn zo goed als verdwenen. Burger is een wandelende prooi, word je niet beroofd door overheid, dan wel door bankiers dan wel scammers, die 1000en km's ver kunnen zitten. En maar drammen met afschaffen contant geld, pffff
Beste Kassa redactie, Prima werk, Even een opmerking ter aanvulling. Het feit dat de Rabobank er goed uitkomt heeft ook te maken met de daglimiet constructie. Bij de Rabobank staat deze weliswaar op 50 000 Euro maar kan je hem zelf eenvoudig verlagen tot 5000, daarna kan je hem niet zoals bij de ING weer in een kwartier ophogen, daarvoor moet je namelijk naar een Rabobank kantoor, lijkt lastig , maar voorkomt wel dat je van tientalleen duizenden euro's kan worden beroofd. Bij alle spoofing zaken, maar ook andere internetfraude praktijken (zoals microsofscams waarbij een nog geraffineerdere truc wordt gebruikt en je betaalcode wordt gestolen) is de daglimiet opgehoogd door de fraudeurs en heeft de roof vaak in minder dan een uur plaatsgevonden. Ook bij ABN/AMRO is het mogelijk de daglimiet razendsnel op te hogen maar bij de ABN/AMRO is men net iets sneller met de detectie van verdachte betaalpakketjes. Als aandeelhouder bij de ING heb ik bij Steven van Rijswijk bepleit de gemaksprocedure van daglimietwijzigingen weer normaal op een dag wachttijd te zetten en van een extra veilige code te voorzien.Hierdoor kan de schade in ieder geval beperkt blijven tot de schade die klanten zelf bewust hebben ingesteld en niet tot een schade die door de fraudeurs kan worden ingesteld. Uiteraard hoort daar een duidelijke waarschuwing bij dat bij internet fraude zoals spoofing , microsoftscams etc etc de fraudeurs hele spaarrekeningen kunnen roven tot de ingestelde dag limiet.
Het is en blijft een groot probleem. En de bal /schuld neerleggen bij providers en/of de banken is te makkelijk. Je gaat dit namelijk niet oplossen met techniek. Het gaat hier om veilig en bewust gedrag van mensen. Cybercriminelen maken misbruik van menselijke eigenschappen zoals onwetendheid, nieuwsgierigheid, naïviteit en onverschilligheid. Maar ook ongeïnteresseerdheid speelt hier een grote rol. Vraag vrienden, kennissen, familie maar eens naar hun bewustzijn op het gebied van phishing, of ze veilige wachtwoorden gebruiken, of ze dezelfde wachtwoorden voor meerdere accounts gebruiken, of ze wel eens een backup maken, of ze wachtwoorden wel eens opschrijven op gele post-its, in adresboekjes of in een "handige" spreadsheet zetten etc. etc. Dit ga je dan tegenkomen: Phishing e-mails herkennen ze altijd wel: "dat zijn die mails van een bank met een typefout erin". Ze gebruiken wachtwoorden als 123456, Welkom01, Admin of de naam van hun favoriete voetbalclub. Ze gebruiken dezelfde pincode voor meerdere pasjes. Een backup is 4-5 maanden geleden voor het laatst gemaakt. Ze hebben zo'n handig boekje waar hun wachtwoorden in staan. En natuurlijk heerst er de stellige overtuiging: "De kans dat het mij gebeurt is zó klein! Wat kunnen ze bij mij nou stelen". Ik ben werkzaam in de security-awareness wereld en verbaas me keer op keer op keer op keer. (ja, bewust 3 x keer op keer!). Bewustzijn vergroting bij medewerk(st)ers van bedrijven over de risico's is dus van belang om ervoor te zorgen dat ze niet in de social media trucs van de cybercriminelen trappen. Helaas mist bij veel bedrijven de "sense of urgency" om hier aandacht aan te besteden. Ze realiseren zich niet dat iedereen (dus ook hun medewerk(st)ers tegenwoordig 24/7 online zijn en dus 24/7 cyber-risico lopen. Ouderen en kids vragen ook om aandacht op dit gebied. Mijn advies is: Praat hier met ze over! Leg je ouders uit dat een bank nooit telefonisch vraagt om vertrouwelijke gegevens of om je geld op een andere rekening te storten. Weet je als ouder wel wat je kinderen op Internet uitspoken? Kun je uitleggen aan je puber-kids wat de gevolgen kunnen zijn van "Grooming" en "Sexting" en dat die "leuke, lieve jongen van 16" wel eens een vieze vent kan zijn van 50+? Met veilig en bewust gedrag vermindert de kans om slachtoffer te worden. Wees daarvan bewust. :-)
Tip: - Gebruik ING alleen als betaal / salaris rekening. - Verdeel je spaargeld over diverse spaarrekeningen, bv Verzekeringsmaatschappijen bieden gratis spaarrekening aan.
Erg goed advies als de banken geen veiligheid kunnen geven en zelfs geen verzekering bieden tegen dit soort diefstal dan moet je betaal en spaarfuncties zelf scheiden
Ik snap niet dat er beweerd wordt ,dat er niet gewaarschuwd is door de banken over deze praktijken. Zelf heb ik een op 12 augustus een berichtje gehad van de ING bank om maar te zwijgen over de vele waarschuwingen op TV en Sociaal Media. Bovendien wordt je ook al gewaarschuwd als je inlogt bij de bank.Dat de banken niet gelijk terug betalen is logisch , want er kan ook opzet in het spel zijn b.v. dat klant en de zogenaamde oplichter onder een hoedje spelen.
Dat banken niet gelijk terugbetalen zou logisch kunnen zijn omdat ze eerst moeten onderzoeken of het slachtoffer niet medeplichtig is . Maar de realiteit is dat ze nooit terug betalen en de klant van meet af aan als grof nalatig (op het schuldige af) bestempelen. Wat betreft eventuele voorkennis lijkt het me belangrijk dat het Openbaar Ministerie nader onderzoek instelt naar de betreffende banken omdat het natuurlijk heel goed mogelijk is dat de fraudeurs van lekken bij de klant gebruik maken (via trucjes zoals door de ethische hackers aangevoerd) maar ook van lekken bij de banken. Daarbij het OM ook gebruik maken van de talloze aangiftes inzake vergelijkbare internetfraudes uit het verleden zoals Microsoftscams , QR code fraudes waar de slachtoffers met vergelijkbare klachteover de rol van de banken kwamen . In ieder geval is het duidelijk dat de banken de geldezelsrekenighouders beter beschermen dan de slachtoffers. zonder geldezelrekeningen kan dit soort fraude namelijk niet plaats hebben.
het verbaast mij dat zoveel mensen hier in trappen. echte bank medewerkers bellen je niet voor dit soort zaken. men moet gewoon eens dieper door denken en meteen de telefoon er op leggen. als ieder een dit doet is het gouw af gelopen met dt soort criminaliteid
Inderdaad. Hoe vaak hebben we de waarschuwing: "Hang op! Klik weg! En bel uw bank! " niet op de tv gehad?
Inderdaad. Hoe vaak hebben we de waarschuwing: "Hang op! Klik weg! En bel uw bank! niet op tv gezien.
Daar ben ik het helemaal mee eens. We dragen allemaal onze eigen verantwoordelijkheid. Toen het jaren geleden begon met phishing mails werd ik (we) overstroomd en konden we al die mails doorsturen naar de banken. We weten allemaal dat oplichters niet stilzitten dus hebben we nu dit "gezeik". De ING heeft mij nog nooit gebeld (en anderen) om iets te "vragen". Als je op de bank inlogt krijgt men direct een waarschuwing over spoofing, al sinds dit was begonnen. Ik ben ook gebeld door het bekende banknummer: wel opgenomen en verbinding weer verbroken. Ben NIET meer teruggebeld.
Banken zijn zelf verantwoordelijk om hun klanten te waarschuwen voor risico's die uit het gebruik van hun voorzieningen voortvloeien, dat zijn niet de media, Dat geldt helemaal voor vernieuwingen , van de ING heb ik midden augustus een bericht ontvangen over spoofing dat was weliswaar wat laat gezien het feit dat toen al honderden spoofing slachtoffers waren gevallen maar beter laat dan nooit. Wat vervelend blijft is , is dat de ING niet duidelijk stelt dat een spoofing waar je intuint je al je spaargeld kan kosten en je niet zal vergoeden. Zoals iedereen weet is de mogelijk schade omvang een belangrijk aspect van effectieve voorlichting, zo is roken niet alleen schadelijk maar ook dodelijk! Internetbankieren is dan wel niet dodelijk maar kan wel al je kapitaal kosten, wanneer banken als de ING en ABN/AMRO zo bezig blijven.
Ben zelf ING klant en eerlijk gezegd snap ik de ophef niet. Op 12 augustus heb ik van de ING een bericht ontvangen in de berichtenbox van de ING app waarin hiervoor is gewaarschuwd. Mijn schoonvader, ook slachtoffer van spoofing ING, heeft dit bericht ook ontvangen, maar niet gelezen! De vraag is dan wie in deze verantwoordelijk is. Degeen die de berichten niet leest of degeen die ze verzend. Daarnaast is deze vorm van fraude al diverse malen gedeeld via allerlei media en waarschuwen de banken constant dat zij nooit, maar dan ook nooit, vragen voor codes e.d. ook niet om geld over te maken. Het wordt tijd dat mensen ook zelf nadenken over hun eigen acties die ze ondernemen en het is ook in deze tijd verstandig dat mensen zichzelf op de hoogte houden. Als je jezelf, geheel of gedeeltelijk, onthoudt van allerlei media en daardoor belangrijke informatie mist, wie is dan feitelijk schuldig?
Blijkbaar ben je vergeten dat de criminelen alles weten van iemands bankrekening en persoonlijke gegevens. Blijkbaar is systeem van ING zo lek als een mandje dat ze alles weten. ING moet daar eens iets aandoen en zo niet klanten massaal weg bij de smerige bank!
Ook ik ben opgelicht. Zoals de reportage al aangeeft trap je er heel makkelijk in. Blijft de vraag hoe komen deze schurken aan al je gegevens. Kunnen wij met alle gedupeerden een vuist maken en advocaat Marius Hupkes vragen om het proces tegen de ING voor ons te voeren.
Je moet eigenlijk de bank ING in dit geval pijn laten voelen, dan houdt het op en gaan ze iets doen, als mensen massaal hun rekening leeghalen. Dat heeft effect en weggaan. Alles bij de klant neerleggen is makkelijk, eerst de klant dwingen dat hij het werk moet doen van de bank en dan nog grof voor betalen dat je een bankrekening bij ze hebt. Ze mogen blij zijn dat je er klant bij bent, maar ja ze worden gered door de burger. ING had een staatsbank moeten worden en blijven. Nu kan de burger fluiten naar zijn/haar geld. Banken zijn uitschot.
Nav de zaak tegen ING is dit niet gewoon een zaak voor de Kifid. Bij de vraag volgens de voorwaarden of dit grove nalatigheid is.
Kifid is wat dit soort zaken betreft uiterst partijdig. Enkele jaren terug hadden zowel de ABN/AMRO als de ING jarenlang te maken met de slachtoffers van de zogenaamde microsoftscams waarbij de fraudeurs met niet detecteerbare spyware met de slachtoffers mee konden lezen bij de afhandeling van betaal verzoeken. In al deze zaken werd gebruik gemaakt van de gemakkelijk te wijzigen daglimiet en werden de slachtoffers in mum van tijd van hun spaarcentjes beroofd (vaak vele tienduizenden Euro's). In 11 van deze zaken vond het Kifid dat de bank geen enekele blaam trof terwijl de klanten zelfs als grof nalatig werden bestempeld in één zaak legden ze iets van 40% bij het slachtoffer omdat de ING had moeten zien dat de aanschaf van 119 i-tune kaarten niet gebruikelijk was. Dit terwijl in de andere zaken sprake was van vier of meer betalingen in een bulk van zo'n 3 of 5 duizend Euro naar eenzelfde buitenlandse bankrekening houder zonder enig opgaaf van betaalredenen. Net zoals bij de spoofing hebben de klanten nooit een bericht van de bank gekregen dat dit soort fraude met eendergelijk schade bij hun klanten plaats had , Dat hoefde ook niet want het Kifid vond dat dat bekend moest zijn door de media. Dat de banken met de slechte fraude detectie , geen gerichte voorlichting en de gemakkellijk te wijzigen daglimiet procedure de kat op het spek binden wil het kifid niet aan! Gezien de spoofing getallen hoeft het niet te verbazen dat 8 van de bij het Kifid aangedragen zaken de ING betrof en 4 de ABN/AMRO. De banken hoven wat het Kifid betreft niet te letten op eventuele fraude en witwaspraktijken ook hoeven ze zich niet druk te maken over geldezelrekening bij hunzelf of naburuge banken. In Augustus werd de laatste microsoftscam zaak door afgehandel tegelijkertijd met een spoofingzaak die zoals te verwachten Kifid ten nadel van de klant afgehandeld , tegelijkertijd werd de eerste spoofingzaak afgehandeld zoals te verwachten alweer ten nadele van de klant.
Het klinkt misschien een beetje flauw, maar ik heb als dove bewust GEEN internetbankieren en werk nog gewoon met acceptgirokaarten en overschrijvingskaarten. Dat is dit soort digitale bank fraude is dan nagenoeg onmogelijk. En als ik ergens perse een telefoonnummer moet achterlaten vul ik mijn telefaxnummer in, werkt prima om dit soort gedoe buiten de deur te houden. Ik heb geen windows computer en geen smartphone, alleen een prepaid 2G telefoon om te kunnen SMSen. Ooit kreeg ik af en toe bevestiginsSMSjes bedoeld voor andere PostBankGiroTel latere ING-klanten en die gooide ik gewoon weg. Tevens heb ik contactloos betalen laten blokkeren op mijn INGbankpasjes om fraude met RFID hackers te voorkomen, en de pasje zitten in RFID veilige hoesjes. Dan kan een hacker op Utrecht Centraal Station niets uitlezen. Kijk "gemak" heeft ook een prijs en risico's, dus vind ik veiligheid en privacy zwaarder wegen tegen het geringe ongemak van mijn betaalkeuzes. Doe er je voordeel mee. Iedereen sterkte ermee. Groet van Henri.
Totdat er iemand je brievenbus gaat hengelen... (Wat mij overkomen is).. Tip: neem een postbus ... brievenbussen/thuis laten bezorgen is niet veilig..
Daarom ben ik tegen bankpassen en enkele dagen later brieven met nieuwe pincodes in de brievenbus, denk aan huisgenoten op een studentenflat. Afhalen bij de bank met legitimatie is veel veiliger, maar dat wil niet elke bank. Als jij dan toevallig een week of meer weg bent, kan het "feest" al zijn geweest ;-(. Een voor binnenvaartschippers helemaal lastig te organiseren. Ik kreeg eens een aanmaning omdat mijn papieren betaalopdracht bij de NMB uit hun brievenbus was gehengld. Gelukkig geen schade van opgelopen, wel irritant omdat ik net van hoortoestel leverancier was veranderd en daardoor gelijk een slechte naam kreeg waar ik niets aan doen. Altijd overal copie"en van maken en bonnentjes bewaren, dan heb je tenminste bewijzen, zoals ik ook van die papieren betaling had gedaan. Door die fusie NMB en PostBankGiro heb ik nu 2 rekeningen bij dezelfde bank, terwijl ik eerst bewust twee aparte banken had gekozen. Zo blijf je bezig met fusies. Verzekeringen idem. De PostBankGiro had mij ooit ongevraagd een GiroFoon Code gestuurd en direct "open" gezet, en als dove kan ik niet bellen, dus daar heb ik zeer heftig schriftelijk tegen geprotesteerd bij de ReclameCodeCommissie en gewonnen. Overigens zijn postbussen ook niet voordelig, en net zo min echt veilig, een minder betrouwbare medewerker kan ook "hengelen" zonder dat jij iets weet. De kunst is om de methode met de minste risico's te kiezen. Iedereen sterkte ermee. Groet van Henri.
Maar zulke banken worden wel door ons belastinggeld overeind geholpen als het ze nodig hebben. Als iedereen nou eens zijn geld van deze bank afhaalt is deze bank zo omgevallen
Voor de bank zou ik dat niet erg vinden, maar al die mkb bedrijven die dan worden geconfronteerd met het opeisen van hun kredieten door de curatoren kan het fataal aflopen. Dat is ook de reden dat zo'n grote bank gered wordt en de dsb destijds niet. De fusie van nmb met postbank en m'n had ook nooit goedgekeurd moeten worden.
Met een lening ja. Ik denk dat ING, of welke bank dan ook, geen problemen heeft met het uitschrijven van een lening aan deze mensen hoor.
Het kan ook anders . Enige weken benaderde de fraude afdeling van De Rabobank mij actief per telefoon Er was een 2200 euro uit het buitenland op mijn creditcard in rekening gebracht . Of dat wel klopte . Daarna is door hun fraude team alles terug gedraaid . Ik heb er geen schade van ondervonden Er is blijkbaar een groot verschil tussen hoe banken met hun verantwoordelijkheid omgaan . Deze een dikke tien met een griffel
Het verschil zit meer in het feit dat wat u is overkomen niet door uzelf is overgemaakt naar een oplichter, niet in een verschil in klantvriendelijkheid of het nemen van verantwoordelijkheden van verschillende banken.
Grappig. Een mening hier gegeven, maar die is verwijderd. Wellicht mag je geen kritiek geven op Kassa, want dan wordt deze verwijderd. Zielig.
1) als ik me wil registreren bij Kassa, dan krijg ik ook een mail waarop ik moet klikken om te activeren, dus... 2) Het misbruik van sms (sim kaarten opnieuw aanvragen) is niet een probleem van de banken maar van de providers. Die willen graag klanten te vriend houden - zie de NRC van vandaag. 3) ING gebruikte sms om de betaling te bevestigen, maar daar zijn ze al vanaf - ze zijn overgegaan tot een app inloggen en bevestigen. Dus waar gaat dit over en vooral graag de volledige informatie geven. Het probleem zit hem in mensen die in mailtjes op iets klikken (wat uzelf ook doet) en dat wordt overduidelijk op de mijn ING site aangegeven.
ING is ook niet fris van onfrisse zaken! Zo was ik in 2009 toen ik een rekening wilde openen werkloos, moest 20 euro betalen om een rekening te openen, had ik werk gehad niet. Hoe fris is dat?Banken zijn gore oplichters, elk jaar kosten van betaalpas omhoog, doen niks, balies kan je niet meer terecht omdat ze ze allemaal gesloten hebben en als er 1 open is zijn er wachtrijen. Geweldig systeem doorgdramd door je strot want handig, makkelijk, ja voor de banken en criminelen niet voor de burger want die kijkt ernaar en is machteloos.
Goedenavond. Ik schrijf dit naar aanleiding van uw uitzending op zaterdag 10 oktober, 2020 met betrekking tot de bankfraude. Ook ik heb een e-mail ontvangen. Ik heb er verder niet op gereageerd, dus gelukkig geen schade. Ik heb wel een opmerking. Ik wordt namelijk ook gespoofed met telefoonnummers. Ik krijg de naam van een bedrijf op mijn telefoon en als ik opneem, krijg ik een Engelstalig persoon Voor investeringen. Bel ik later terug dan krijg ik het echte bedrijf aan de lijn. Dit is nu al een paar maanden aan de gang En ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik weet ook wanneer deze ellende begonnen is. Ik kan het terug brengen naar 1 website. Mijn vraag is eigenlijk is er een bepaalde plaats waar ik dit kan melden. De politie doet er niet veel mee. Met vr. Gr. Karin
als je dan nog een keer wordt gebeld {en je bent thuis} gewoon de telefoon lang de speaker van je laptop/pc leggen en de 10 uur versie van Nyancat opzetten. Als je dit een paar keer volhoud, dan houd het bellen vaneigens op. omdat de oplichters die het nummer spoofen, dan in de gaten krijgen dat jouw nummer niet profitabel is.
Onze schoonmoeder is via whatsapp-fraude deze week min of meer hetzelfde overkomen. Volgens de ING valt het geld niet terug te storten. Heeft het zin om een advocaat in de arm te nemen? Kunt u iemand aanbevelen? Vriendelijke groet, Matthias Rozemond
Helaas is er weinig aan te doen omdat de oplichters katvangers gebruiken. Oplichters aangepakt had hier laatst een uizending over, dan kon je Kees "van der spek"gelijk een bericht sturen en deden ze je Live helpen om verdere schade te voorkomen. Mischien kan je de contactpersoon van dat programma benaderen of zij je nog kunnen helpen. Helaas kunnen ze op basis van het telefoon nummer weinig omdat dit vast een telefoonummer/simkaart is van 2.50 euro van het kruitvat die een dag later wordt weggegooid in de sloot
Een heel effectieve manier om fraude tegen te gaan als je gebeld wordt door een bank is dit: Vraag de naam en afdeling aan degene die belt. Hang dan op, en bel zelf de bank, en vraag naar die medewerker van die afdeling. Was het telefoontje echt van de bank, dan wordt je doorverbonden. Was het een crimineel, dan is er geen schade aangericht. De banken kunnen deze methode effectiever maken door een speciaal Terugbel-nummer te openen, waar je snel kunt worden doorverbonden.
Ook ik ben op deze manier benaderd en ik heb inderdaad gezegd dat ik zelf de klantenservice van de ING zou bellen. Mijnheer zei: daar spreekt u al mee maar gelukkig heb ik doorgezet.
Een bank belt je nooit!! Mensen zouden dit nu toch wel moeten weten. Als ze me al iets te melden hebben staat dit bij mededeling als ik inlog of; gewoon ontvang ik een brief van de bank. Afgelopen Vrijdag nog over de (geen) rentepercentages of mensen die veel geld op de bank hebben staan aan de bank rente moeten gaan betalen.
Het zou al een stuk beter gaan als die telecom providers nu eens gedwongen er voor zorgen dat spoofing van telefoon nummers onmogelijk word!!!! Al jeren belooft de branche dit uit zichzelf op te lossen.
Helaas is spoofing niet tegen te gaan. want dan vinden oplichters wel een andere manier om het nummer na te bootsen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!