Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Betaalpakket ING wordt vanaf maart 2024 duurder: dit ga je betalen

  •  
24-11-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
75470 keer bekeken
  •  
ing_betaalrekening_20231124

ING-bankpas en het ING-logo op de gevel van een kantoor

Klanten die bij ING een particulier betaalpakket hebben, gaan daar vanaf 1 maart 2024 meer voor betalen. Ook veel zakelijke rekeninghouders zijn binnenkort meer geld kwijt: voor deze klanten worden de tarieven per 1 januari 2024 verhoogd. Wat betekent dit voor jou en wat ga jij betalen?

Als argument wordt aangevoerd dat de bank voortdurend investeert in het betrouwbaar en veilig houden van bankieren. Ook maakt de bank "kosten voor het opsporen van fraude en het tegengaan van witwassen en terrorismefinanciering". Tot slot wordt geïnvesteerd in verbetering én vernieuwing van de dienstverlening, zo valt te lezen in het nieuwsbericht bij ING.

We bespreken de tariefwijzigingen hieronder apart.

Wat gaan particuliere ING-klanten betalen voor hun betaalpakket?

Vanaf 1 maart 2024 gaan alle particuliere klanten die een betaalpakket hebben bij ING daar maandelijks 50 cent extra voor betalen. Wie nu een OranjePakket met korting heeft, betaalt vanaf die datum dus niet langer 2,70 euro, maar 3,20 euro.

Deze prijsstijging geldt voor alle betaalpakketten van particuliere klanten. Hieronder sommen we ze allemaal op. We noemen de huidige tarieven én de tariven die klanten vanaf maart volgend jaar gaan betalen.

  • OranjePakket met korting – Huidig: € 2,70 per maand – Wordt: € 3,20 per maand
  • OranjePakket – Huidig: € 3,15 per maand – Wordt: € 3,65 per maand
  • BasisPakket – Huidig: € 3,85 per maand – Wordt € 4,35 per maand
  • BetaalPakket – Huidig: € 5,80 per maand – Wordt € 6,30 per maand
  • RoyaalPakket – Huidig: € 8,85 per maand – Wordt € 9,35 per maand

Het Basis-, Betaal- en RoyaalPakket is volgens ING overigens niet meer af te sluiten. Klanten die momenteel echter zo'n pakket hebben, krijgen vanaf maart volgend jaar toch een prijsstijging voor de kiezen.

Ook sommige zakelijke klanten zijn duurder uit

Zakelijke ING-klanten zijn ook duurder uit, maar niet in alle gevallen. Het ligt namelijk aan de rechtsvorm van hun bedrijf of organisatie of ze meer moeten betalen voor het klantenonderzoek van ING. Het gaat om rechtsvormen die lastiger te onderzoeken zijn.

Klanten die wél meer moeten betalen, doen dat bovendien al vanaf 1 januari 2024. Het tarief dat klanten met bepaalde rechtsvormen betalen voor het uitvoeren van klantonderzoek wordt verhoogd van 7,50 euro naar 8,50 euro per maand.

Daarover zegt ING het volgende: "De hoogte van dit tarief is afhankelijk van de rechtsvorm die een klant heeft, aangezien deze voor een belangrijk deel de complexiteit en dus de mate van klantonderzoek bepaalt."

Voorbeelden zijn bv's, coöperaties, verenigingen, stichtingen en kerkgenootschappen. Ook zakelijke klanten met een zogenaamde commanditaire vennootschap moeten meer bijdragen aan het klantenonderzoek.

Meer informatie over de tariefwijzigingen voor zakelijke klanten staat hier.

Bron: ANP / ING

Lees ook
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

IOS2023
IOS202330 nov. 2023 - 7:53

Ik zie ook telkens van die kleine subtiele bedragen van onze rekening agfeschreven worden. Dit is gewoon diefstal. Moet je nog gaan betalen om je geld op de bank te houden. Achterbaks en opportunistisch gedrag van deze roversbende. Vroeger sprongen ze uit het struikgewas in het bos om je te beroven en dan kon je nog proberen je te verzetten of eraan te ontsnappen. Maar deze wurgende werkwijze in dit land van zichzelf verrijkende regenteske figuren is niet te stoppen blijkbaar en geeft vele mensen een machteloos gevoel.

vg1971
vg197129 nov. 2023 - 19:30

Wat mij nog het meeste stoort is dat we helemaal geen keuze hebben. Je kunt immers niet zonder bank (en wisselen is zinloos: mijn Abn Amro verhoogt naar € 3,25 in januari), basis ziektekostenverzekering (nog los van het risico dat je anders loopt, is het verplicht), water (dat ook fors duurder wordt m.n. via waterschapsbelasting), internet eigenlijk ook niet meer (om zaken te kunnen regelen, niet eens voor "de leuk"). Met gas en stroom kun je tenminste nog invloed uitoefenen op de prijs door je verbruik zo laag mogelijk te houden. Leuk is anders (nog steeds geen verwarming aan), maar het is wél effectief. Tegen bank etc. kun je helemaal niks.

j.rigtering
j.rigtering29 nov. 2023 - 16:57

Met dank aan onze overheid die de banken een forse boete opleggen, welke de consument uiteindelijk weer mag betalen

W3il
W3il29 nov. 2023 - 15:15

Graaicultuur !!! Telkens iets nieuws erbij halen om zich te verrijken!! De banken wilden digitaal !! NIET IK !!! Ik ben de baas over mijn eigen geld !! Digitaal zich toe-eigenen betekent voor mij stelen !! Bestond de oude Giro nog maar.Wie weet er een oplossing? Ik wil niet bij die digitale bankenbende horen. Ik vind dat heel onprettig.

W3il
W3il29 nov. 2023 - 15:06

Weer een fraaie graaicultuur!!! Banken doen en bedenken van alles en de klant kan er telkens voor opdraaien !! Ik wou dat ik zonder dat digitaal graaisysteem gewoon mijn geld kan uitgeven. Is er geen bank meer zoals de Giro vroeger was ? Wie weet er een oplossing om uit deze graaicultuur te kunnen stappen. Ik wil geen deel meer uitmaken en geen onderdeel blijven van die dievenbende.Ik wil de baas blijven over mijn eigen geld. De banken worden telkens flink rijker van elke keer dat ze weer iets bedenken.

Ad Verhulst
Ad Verhulst29 nov. 2023 - 14:26

Het zijn graaiers we hebben in het verleden de banken geholpen Ik ben penningmeester van een kleine vereniging betaal iedere maand +- € 25,- Aan fraude bestrijding ik wil de postbank terug

1 Reactie
sinypots
sinypots29 nov. 2023 - 19:49

Via extra priverekening extra adm, maar veel goedkoper

Gabbertje
Gabbertje29 nov. 2023 - 13:53

Hoe is het mogelijk, mega winsten en dan toch nog de kosten verhogen. Ook met de rente zie je een vergelijkbaar proces. Triest en onze overheid kijkt de andere kant op. Geen wonder dat er steeds meer ontevredenheid heerst.

sjaakhartman
sjaakhartman29 nov. 2023 - 12:51

Het zijn en blijven rupsjes nooit genoeg de Nederlandse banken ,die denken echt niet aan de klant .

AvR21057
AvR2105729 nov. 2023 - 12:34

En de politiek kijkt toe en vind het best. 1 pot nat

beestje
beestje29 nov. 2023 - 12:31

Dat ING zegt veel geld kwijt zijn aan controle op fraude/witwassen, stoort mij enorm. Vooral toen ik van de week bij Radar zag hoe dat ging. Niks grote vissen. Gewone burgers die door de mangel gaan en gecontroleerd worden om vermeende delicten. Belachelijke vragen, veel privacy gevoelige info. Niet weten waarom. Tot in het extreme gecontroleerd worden en nooit uitleg, zelfs niet bij schorsing. Hoe kan dit straffeloos in Nederland. Mensen worden bejegend als crimineel. Aan het eind kwam de aap uit de mouw. Controles (ongefundeerd) om maar naar de overheid te kunnen bewijzen dat ze wel degelijk heel veel controleren. Kwestie van alleen maar scoren. Uit angst voor boetes. Zoiets als de toeslagenaffaire. Of agenten die zoveel mogelijk bekeuringen moeten schrijven. Ik word hier letterlijk misselijk van. Door een totaal gebrek aan service en klantvriendelijkheid. Ik vond het stuitend. Zijn er banken die dit beter doen? Dan tijd om over te stappen

Wil Baselmans
Wil Baselmans29 nov. 2023 - 12:22

het wordt tijd dat r meer naar ouderen wordt ge keken bij voorbeeld meer service puntenin de regio niet alleen binnen halen maar ook meer service.

Wil Baselmans
Wil Baselmans29 nov. 2023 - 12:17

ali baba en de 40 rovers de rovers zijn dan de banken.

Wil Baselmans
Wil Baselmans29 nov. 2023 - 12:15

ik vindt dit waardeloos de ing bank verdiend alleen maar aan het geld van de consument maar rente vehoging op spaar of bank rekening ho maar.

ed in den bosch
ed in den bosch29 nov. 2023 - 11:34

Als aandeeelhouder, i.d.g. een bank, heb je aandelen gekocht of geërfd. Dan heb je al geld of geluk gehad. Je kunt je dan aandeelhouder noemen. Zij plukken de gebruikers van de mogelijkheden die een bank geeft. Zij bepalen hoe hun bank nog meer winst kan genereren ten koste van de klanten. Zij zijn de graaiers in deze en wij de dupe. Er zou een organisatie moeten zijn die dit soort zaken reguleert en corrigeert zodat niet de overheid, ook nog eens met ons geld, de bank in moeilijke tijden zou moeten redden. Die leeuw in het loge van de ING-bank doet mij nog steeds denken aan de Postbank en de Giro. Ik denk er het mijne van.

jan van den heuvel
jan van den heuvel29 nov. 2023 - 10:48

Deze reactie is verwijderd

jan van den heuvel
jan van den heuvel29 nov. 2023 - 10:48

Het blijven graaiers die banken.

jan van den heuvel
jan van den heuvel29 nov. 2023 - 10:48

Deze reactie is verwijderd

Frans Boot
Frans Boot29 nov. 2023 - 10:17

Miljoenen winst maken en toch blijven schrapen leve de aandeelhouders😝

Pietmaarten
Pietmaarten29 nov. 2023 - 10:09

Dit is de reden waarom de banken graag willen dat u Electronich betaald. De vergoeding die een winkelier aan de bank betaalt voor een betaling met een betaalpas is in Nederland wettelijk vastgesteld op 0,25% van het transactiebedrag, met een minimum van €0,02 en een maximum van €0,35. Deze vergoeding wordt ook wel de Interchange Fee genoemd. De vergoeding wordt betaald aan de bank die de betaalpas heeft uitgegeven, in dit geval de bank van de klant. De winkelier betaalt deze vergoeding dus niet rechtstreeks aan de bank van de winkelier zelf. De Interchange Fee is bedoeld om de kosten van het verwerken van de betaling te dekken. Deze kosten bestaan onder andere uit de kosten voor het gebruik van het betalingsnetwerk, de kosten voor het beveiligen van de transactie en de kosten voor het afhandelen van eventuele fraude. De Interchange Fee is een belangrijk onderdeel van het betalingsverkeer. Het zorgt ervoor dat de kosten van het betalen met een betaalpas voor de consument laag blijven. Kunt u zelf wel nagaan wat ze eraan verdienen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) werden er in 2022 gemiddeld 130 miljoen betalingen per dag gedaan met een betaalpas in Nederland. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van 2021. De meeste betalingen worden gedaan in winkels (60%), gevolgd door tankstations (20%) en online (20%).

Jaappostma
Jaappostma29 nov. 2023 - 10:07

Het is machtsmisbruik van de banken , de rente blijft laag maar de tarieven niet.

Reinier182
Reinier18227 nov. 2023 - 8:54

Jammer dat bankrekeningnummer niet mee te nemen is en overstappen makkelijker had gemaakt anders had ik al weg geweest. Eerst meer betalen de rente is laag en nu rente hoog nog steeds meer betalen. Weg kunnen we niet. Pure machtmisbruik wat hier plaats vindt.

3 Reacties
gastonf
gastonf29 nov. 2023 - 10:42

Vrij simpel, er bestaat een overstapservice. De enigst belangrijkste die je zelf moet veranderen is je werkgever en de belastingdienst. Wel krijg je een nieuw bankrek.nummer, maar dat went snel..

sira
sira29 nov. 2023 - 10:46

Als overstappen mogelijk was geweest dan was ik al weggegaan toen girorekening bankrekening werd. Waarom je nummer meenemen niet mogelijk is, snap ik niet, want bij een telefoonnummer is dat wel mogelijk. Alleen de naam van de bank (INGB) moet worden gewijzigd, het 2-cijferige controlegetal is ter controle van het rekeningnummer waarnaar je overmaakt, naar mijn mening is het gewoon onwil.

sira
sira29 nov. 2023 - 10:56

@gastonf Het gaat juist om een ander rekeningnummer, dat willen de mensen niet. Als je vanaf de jaren '60/'70 hetzelfde (giro)rekeningnummer hebt dan wil je dat behouden, omdat er zoveel instanties aan dat nummer zijn gekoppeld. Er worden bij een overstap altijd instanties vergeten. De overstap van het giro-nummer naar het IBAN-nummer van de ING was wel mogelijk.

Ik Vertrek zsm
Ik Vertrek zsm26 nov. 2023 - 18:52

Primera/Bruna winkelpersoneel moet problemen met de rekening/betaalpas oplossen, want kantoorpersoneel isbij ING blijkbaar niet meer capabel genoeg, voor het salaris dat ze verdienen. En met die honderden miljoenen winst die ze maken kan ook waarschijnlijk geen euro worden besteed aan de beveiliging van betalingsverkeer. Ze moeten zich doodschamen bij de ING, grote schande!!!!

Pippi langkous
Pippi langkous25 nov. 2023 - 8:07

Zoveel inkomsten,te weinig hulp,ik kreeg zo helemaal niet te pakken de hele week lang en rente teruggeven ho maar,jantien dicht ,ik kan alleen 20 km verder naar e bank???maar wel zoiets duurder maken,ziek die mensen.straks als se hulp nodig hebben extra zwaar straffen en je geld vd bank halen,ik denk er ook over

Yvonne-909
Yvonne-90925 nov. 2023 - 7:52

Verhogen van de service terwijl er nauwelijks meer kantoren zijn en ze telefonisch niet alles op kunnen lossen?