Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Bestelling terugsturen naar webshop? Dit zijn jouw rechten als consument

29-06-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
7243 keer bekeken
  •  
webshop 1127

Het warme weer, de drukte of toch de stijgende coronacijfers: er zijn genoeg redenen om online shoppen te verkiezen boven fysiek naar winkels gaan. Of je nou nieuwe kleren voor de aankomende zomer nodig hebt of een mobiele airco, als je wat bestelt heb je rechten. Want wat nou als een besteld kledingstuk niet past of het product ondeugdelijk is? Lees hier je rechten als consument!

Een product online bestellen maar je later toch bedenken: het overkomt ons allemaal. Maar met de wildgroei aan webshops weet je niet altijd waar je aan toe bent op het moment dat je besluit om een bestelling te retourneren. Sommige websites dwingen je voor de retourkosten te betalen of rekenen zelfs extra administratiekosten. Dan is het goed om te weten wat je rechten zijn.

Herroepingsrecht

Het herroepingsrecht is een belangrijk, wettelijk bepaald recht dat iedere consument heeft. Het houdt in dat je een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren.

Je hebt een herroepingsrecht wanneer je als consument met een handelaar een overeenkomst op afstand of overeenkomst buiten de verkoopruimte hebt gesloten. Wanneer je iets online bestelt via een webshop, voldoe je dus aan al deze eisen.

Terugbetaling van kosten

Gebruik maken van je herroepingsrecht is zo gepiept. We raden aan dit tijdig, schriftelijk bekend te maken bij de verkopende partij. Zo heb je alles zwart-op-wit staan en kun je, mocht het nodig zijn, bewijzen dat je het binnen de 14 dagen kenbaar hebt gemaakt. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief van de Consumentenbond.

Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug. Daarnaast heeft de webshops dus al helemaal niet de bevoegdheid om extra administratieve kosten op jou te verhalen. Deze moet je dus onder geen enkel beding betalen.

Retourzending

De verzendkosten van het pakket krijg je terug, maar wanneer je een product herroept, moet dit product natuurlijk terug naar de webwinkel. Deze bezorging kost geld, maar wie gaat dat betalen? Dit hangt geheel af van de voorwaarden van de webwinkel. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.

Wanneer je er dus voor kiest om een product te retourneren omdat het bijvoorbeeld niet past en in de algemene voorwaarden van de webshop staat dat ze niet betalen voor een retourzending, dan zijn deze kosten voor jou.

Defect product

Het is echter een heel ander verhaal wanneer je online wat bestelt en het product is ondeugdelijk. Een product is ondeugdelijk als het bijvoorbeeld niet compleet, beschadigd of kapot is. Ook als je er niet mee kunt doen wat beloofd is, is het product niet goed. Je hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Heb je een ondeugdelijk product ontvangen? Neem dan eerst contact op met de webwinkel en probeer samen een oplossing te vinden. Kom je er niet uit, stuur dan een brief naar de webshop. Ook hiervoor heeft de Consumentenbond een voorbeeldbrief.

Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste. Blijkt het product binnen de bedenktijd al niet goed, dan kun je kiezen om het te retourneren. In dit geval zijn ook de verzendkosten van de retournering niet voor de consument.

Bron: Consumentenbond/Thuiswinkel.org/Rijksoverheid/Consumentenjurist

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

Tascha7YB
Tascha7YB22 jul. 2022 - 11:56

Ik kreeg via een webshop op facebook een ander product(kleding) dan besteld en wilde het retour sturen. Dat kon maar moest dan wel 25 euro verzendkosten betalen terwijl ze me een verkeerd product stuurden. Ik reclameerde en kreeg antwoord van een bot die heel menselijk leek maar herhaalde enkel de voorwaarden dat ze niet voor de retourzending zouden betalen maar ging uiteraard niet in op mijn klacht. Ook bleken de KVK nummers en adresgegevens ineens verdwenen, op geen enkele mail kreeg ik daara een reactie, waarschijnlijk een gevalletje pech? Het leek een nederlands bedrijf met een goed uitziende website maar de producten kwamen uit China en nu zijn ineens alle advertenties als sneeuw voor de zon verdwenen.

Avee66
Avee6629 jun. 2022 - 17:11

Zoals hier te lezen is, zou je ook de gemaakte kosten terug moeten krijgen, zoals verzendkosten. Maar hoe zit het dan als je een bestelling deels terugstuurt? Dus 2 artikelen gekocht en 1 retour?

1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe30 jun. 2022 - 11:50

De verzendkosten zijn soms voor eigen rekening staat hierboven. Stuur je een deel van een zending terug dan zijn de kosten voor jezelf https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wie-betaalt-de-portokosten-bij-een-retourzending/

agapon1951
agapon195129 jun. 2022 - 13:02

Er ontbreekt iets aan dit artikel nl. wie is verantwoordelijk als een retourzending niet aankomt en verdwijnt??? ook als je track en trace code hebt ontvangen maar wel afgegeven (DHL klinkt dat bekend). Complete jas (Atlaas for menn) verdwenen welke wel betaald was, helaas. Maanden achteraan gezeten en toen maar opgegeven. Toegezonden pakketjes worden aangeven als afgegeven en vervolgens op een geheel ander adres zijn afgegeven. B.v. woon in Alkmaar en wordt afgegeven in Bergen en verdwijnt vervolgens met de aanduiding van de DHL bezorgen werd afgegeven. Wat ook gebeurt is dat er een pakketje bij ons op de vuilnisbak staat voor de buurvrouw.......waar is de verantwoordelijkheid dan als de pakketjes bezorger het aangeeft als bezorgd??? Krijg regelmatig bloemen aangeboden van een straat achter ons met zelfde nummer. Routeplanner geeft aan ons adres, in werkelijkheid echter een straat achter ons. Dan weer een aanmaning van een levering die totaal niet in handen heb gehad. In alle gevallen DHL welk vrijwel niet te bereiken is en bij afgifte punt een neus bloeder tegen kom. ,