Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bemiddelingswebsites | Pretexting

16-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
291 keer bekeken
  •  
In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: ACM grijpt in bij commerciële bemiddelingswebsites en een nieuwe vorm van WhatsApp-fraude: pretexting.

ACM grijpt in bij bedrijf achter MijnVerklaring.nl

In november 2019 en februari 2020 maakte Kassa items over de website MijnVerklaring.nl, een commerciële tussenpartij waarbij je een Verklaring Omtrent Gedrag kunt aanvragen. Op hun website stond niet duidelijk vermeld dat je eerst hen en vervolgens de overheid moet betalen.
En ondanks dat het bedrijf achter MijnVerklaring (StatEmpire B.V.) twee keer beterschap beloofde, blijven ook in het najaar van 2020 de klachten binnenkomen bij BNNVARA. In Kassa wilde het bedrijf tot twee keer toe niet op beeld verschijnen, en dus trok het BOOS-team van Tim Hofman erop uit om opheldering te vragen.
Voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de maat nu vol. Ze dwingen het bedrijf om te stoppen met het misleiden van consumenten. Het bedrijf moet voortaan consumenten duidelijk informeren over de dienst en de (totaal)kosten. Ook mag het bedrijf klanten niet vragen om een positieve review in ruil voor de terugbetaling van een deel van de kosten. Dat klanten veelvuldig dit aanbod kregen, bleek al uit onze reportage van november 2019.
De eisen die de ACM stelt, zijn te lezen op hun website. Dit doen zij via een last van 15.000 euro per week met een maximum van 150.000 euro. 
In een reactie aan RTL Nieuws geeft Emir Arazov, jurist van StatEmpire, aan dat de websites bewust misleidend waren voor consumenten. “De concurrentiepositie is belangrijk. We willen niet roomser zijn dan de concurrenten”, laat hij weten aan RTL Nieuws. Ook geeft hij aan blij te zijn dat er nu duidelijkheid is over wat mag en wat niet en dat hij hoopt dat ook de andere spelers in de markt worden aangepakt.

Nieuwe variant WhatsApp-fraude: pretexting.

In Kassa besteden we regelmatig aandacht aan zaken als WhatsApp-fraude en spoofing. En nu is er een nieuwe variant van WhatsApp-fraude: pretexting.

Kassa-verslaggever Esther belt met cybersecurity-experts Rik en Erik voor uitleg over deze fraudevorm. Criminelen doen zich altijd voor als een familielid via een voor jou onbekend nummer, maar dat is nu aan het veranderen. Kwaadwillenden kunnen tegenwoordig het échte nummer van iemand kapen en zich op die manier voordoen als de desbetreffende persoon. In de video hieronder leggen Rik en Erik uit hoe het werkt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!