Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Canal Digitaal maakt fout maar laat klant boeten

23-10-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1022 keer bekeken
  •  

Als Inse na een lange coronaperiode eindelijk zijn oma weer kan bezoeken, ziet hij dat een opgezegd kabelabonnement meer dan een jaar is doorgelopen. Canal Digitaal was vergeten het abonnement stop te zetten, geeft het bedrijf toe. Maar oma had ook maar beter op moeten letten, stelt de kabelaanbieder. Ze krijgt dus maar de helft van het ten onrechte afgeschreven abonnementsgeld terug. Inse is woedend en schakelt de Belbus in.

Inse gaat na lange tijd weer op bezoek bij zijn oma en ziet een brief van Canal Digitaal liggen. Uit deze brief maakt hij op dat het abonnement nog steeds loopt, dus hij belt meteen het bedrijf. De medewerker geeft eerlijk toe dat het abonnement is opgezegd maar dat ze het vergeten zijn. De 14 maanden dat mevrouw te veel had betaald, worden dan ook meteen teruggestort. Een vervelende fout, maar gelukkig wordt het snel opgelost denk Inse. Of toch niet?

Beter opletten 

In augustus 2021 krijgt mevrouw 184 euro teruggestort, wat vreemd is want het te veel betaalde bedrag is in totaal 350 euro. Inse belt weer met Canal Digitaal en krijgt te horen dat zijn oma maar zes maanden vergoed krijgt. De medewerker vertelt hem het volgende: ‘’Het is net zo goed haar fout dat ze de afschriften niet in de gaten heeft gehouden. Als ze dat wel had gedaan, was er geen probleem geweest.’’

Inse en zijn oma schrikken van deze reactie en kunnen geen kant op. Inse belt meerdere malen met Canal Digitaal om de situatie uit te leggen. Hij krijgt telkens dezelfde conclusie te horen. Canal Digitaal schuift de schuld van hun eigen fouten af op mevrouw. Inse is boos op deze oneerlijke gang van zaken en mailt de Belbus.

“Verkeerde beleidsregel”

Wanneer de Belbus contact zoekt met Canal Digitaal komt er meteen een oplossing. Het resterende bedrag is onderweg naar mevrouw, samen met een bosje bloemen. Maar ondanks dat ze nogmaals hun schuld erkennen, willen ze ons niet te woord staan.

Woordvoerder Christiaan Puper zegt via e-mail dat er “een inschattingsfout” is gemaakt bij mevrouw Lommerse- Tielen. “Er is een verkeerde beleidsregel toegepast en de medewerker heeft de casus onjuist geïnterpreteerd.“ Christiaan belooft een “extra duw” te geven aan de medewerkers om klanten goed uit te vragen. Nu nog maar hopen dat die extra duw ervoor zorgt dat dit niet nog een keer gebeurt.

Heb jij De Belbus nodig? Stuur je verhaal naar belbus@bnnvara.nl.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!