Het aansluiten van een zonnepaneel of laadpaal op het elektriciteitsnet moet in de toekomst binnen twaalf weken gebeuren, als het aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ligt. Dat geldt voor kleine ingrepen. Als er graafwerkzaamheden moeten plaatsvinden voor een nieuwe aansluiting, wordt de termijn achttien weken. Consumenten moeten zo beter kunnen inschatten waar ze aan toe zijn.
Dat valt te lezen in een door de toezichthouder gepubliceerde consultatie: "De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil groot- en kleinverbruikers zoveel mogelijk duidelijkheid geven over de termijn waarbinnen zij door netbeheerders aangesloten worden op het elektriciteitsnet."
In theorie zijn de plannen goed nieuws voor consumenten: zij wachten vaak maanden op een relatief eenvoudige ingreep, zoals het verzwaren van een bestaande aansluiting in huis.
Voor een installateur is dat een koud kunstje, maar vanwege materiaal- en personeelstekort krijgen consumenten vaak lange tijd nul op het rekest. Ook de overbelasting van het elektriciteitsnet speelt mee.
Zelf wat rommelen in de meterkast om het proces te versnellen is daarentegen niet de bedoeling: het wordt door de netbeheerder niet toegestaan. De klus dient te allen tijde door een vakman te worden uitgevoerd..
En dat leidt soms tot gekke situaties. Zoals zonnepanelen die maanden werkloos op het dak liggen.
Bekijk de reportage die Kassa afgelopen voorjaar maakte. Het artikel gaat verder na onderstaande video.
De ACM heeft het voorstel gepresenteerd aan de netbeheerders. Zij krijgen tot begin oktober de gelegenheid om op de plannen te reageren.
Bron: ACM
Op 19 april 2022 bij Gaslicht.com (zonnepanelen zonder gedoe) order geplaatst voor 12 zonnepanelen Sunpower Maxeon6 420AC. Verwachte levertijd 6-8 weken. Op 11 mei 2022 installatie ingepland voor 29 juni 2022. Op 20 mei 2022 gebeld: Maxeon6 420AC niet leverbaar en om toch op 29 juni te kunnen leveren zouden we moeten kiezen voor Maxeon6 435AC panelen. Meerprijs € 35,- per stuk. Hier zijn we mee akkoord gegaan. Op 15 juni aanbetalingsfactuur voldaan. Op 23 juni gebeld: monteur ziek, dus uitstel… Op 7 juli nieuwe installatiedatum 29 juli 2022. Op 22 juli weer Gaslicht (hoezo geen gedoe…). 2 teams ontslagen: kwaliteitsredenen, niet capabel (??). Na boze reactie gebeld door accountmanager(?): reden ziekte monteurs (???) Aanbetaling wordt terug gestorten. Op 25 juli telefonisch: nieuwe datum in week 34. Vraag over terugstorten leverde niets op. Dag later een e-mail met nieuwe installatiedatum 22 december 2022!!!! Op 29 juli aanbetaling nog niet terug en hebben we de order gecanceld, geld zou binnen 2 weken teruggestort worden. Kregen vrijwel direct een bevestiging van de annulering. “Wat spijtig om te lezen dat u de opdracht voor uw zonnepanelen-installatie annuleert”… Op 2 augustus is de aanbetaling teruggestort en dit was de eerste keer dat de firma Gaslicht.com een toezegging nakwam!!! Kortom: Advies aan iedereen: Ga voor zonnepanelen naar een betrouwbare leverancier die bewezen heeft dat ie z’n afspraken nakomt want Gaslicht.com staat voor: GEDOE ZONDER ZONNEPANELEN !!!
Mensen kunnen zoveel willen maar er zijn simpel gezegd veel te weinig adequaat opgeleide technici om het werk aan te kunnen. Die specialisten op dit gebied hebben voor 500 jaar werk bij wijze van spreken. Tijd om het aanzien van MBO en HBO weer eens wat op te vijzelen en al die VWO diploma halers maar eens om te scholen tot een vakgebied waarin wèl overvloed aan werk is i.p.v. bv de zoveelste jurist waar geen hond op zit te wachten. We hebben vaklui nodig in dit landje.!! In Duitsland zitten de loodgieter en de chirurg aan dezelfde tafel in het café: ze respecteren daar elkaars vak en kijken niet neer op andere vaklui zoals dat hier in NL wèl gebeurd: 'even een mannetje ritselen voor een klusje' gezegd dpor mensen die zelf alleen nog maar knoppen of toetsen kunnen indrukken maar verder vrijwel nergens wat van af weten. Stuitend.
Mooi voorstel van het ACM. Helaas is de werkregel momenteel, aanvraag, schouwrapport, inplanning en uitvoering. Tussen inplanning en uitvoering zit dus die 12 weken. Over de voorlopen de stadia is het dus al naad je pet met dit. Voorstel gekregen, weken niets gehoord, eindelijk na de ruim overschreden termijn door de leverancier zelf aangegeven eindelijk een schouwing, eigenlijk (weekend) gelijk gereageerd, inplannings termijn (10 werkdagen) ondertussen al 15 dagen met de reactie we zijn bezig. Compleet uitstel tactiek en je kunt nergens terecht. Ik zie het somber in over de 12 weken na inplanning, word ook door de leverancier aan gegeven. Klein dom rekensommetjes 10 werkdagen voor 12 weken = nu dus 15 werkdagen x 1,2 totaal al 18 weken and counting.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!