Joop

Klaver en Kuiken kraken rechtse Rutte: ‘VVD is partij voor miljonairs’

  •  
03-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4969 keer bekeken
  •  
klaverkuiken

Waren het vorig weekend Mark Rutte en Edith Schippers die in De Telegraaf wat murmelden over het gevaar van PvdA, GroenLinks en Joop den Uyl, deze week slaan Jesse Klaver en Attje Kuiken terug met een interview in het AD.

“Je moet maar durven”, zegt Klaver over de spookbeelden die Rutte in het Telegraaf-interview probeerde op te roepen over de ‘linkse wolk’. “De VVD heeft de afgelopen jaren het land in tweeën gespleten. De verschillen tussen mensen met veel vermogen en zonder zijn groot gemaakt. De VVD is een partij voor miljonairs: het gemiddelde vermogen van de rijkste 1 procent is onder Rutte gestegen van 4 naar 6 miljoen.”

De PvdA en GroenLinks die na de Provinciale-Statenverkiezingen met een gezamenlijke fractie in de Eerste Kamer zullen plaatsnemen, willen de vermogensongelijkheid verkleinen. “Hoe mooi zou het zijn als wij mensen zekerheid kunnen bieden door tijdelijke huurcontracten te verbieden of een ‘tochtkorting’ op de huur af te dwingen bij slecht geïsoleerde huizen”, aldus Kuiken. “Ik snap wel dat de VVD en huisjesmelkers dan denken: chips, dat past ons niet.”

Linkse samenwerking is nodig om tegenwicht te bieden aan de gure rechtse wind van de VVD, legt Klaver uit. “We weten niet of dat het beste is voor de PvdA of het beste is voor GroenLinks, maar dit is wel het beste voor Nederland. Of het nou de mensen zijn van Extinction Rebellion die in actie komen voor klimaatverandering, of de verkoopsters bij de Bijenkorf of de buschauffeurs: allemaal zien ze dat het anders moet in dit land.”

Eerder deze week kwamen de directeuren van de wetenschappelijke bureaus van GroenLinks en de PvdA al met een gemeenschappelijk stuk over de toekomst. Noortje Thijssen (GroenLinks) en Tim ’S Jongers (Wiardi Beckman Stichting) pleiten daarin voor een groene welzijnseconomie. Zij willen afrekenen met het primaat van de markt. De strijd voor een leefbare aarde en voor een eerlijke samenleving kunnen volgens GroenLinks en PvdA prima hand in hand gaan.

Zaterdag organiseren GroenLinks en de PvdA hun partijcongressen. Linkse samenwerking is bij beide bijeenkomsten het belangrijkste onderwerp.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (148)

Middenman
Middenman7 feb. 2023 - 7:52

@Baloemparoempaloempa - Er is ook nog zoiets als erfbelasting, voor grote bedragen is dat 20%. De vraag of die misschien omhoog moet is terecht. Maar net doen alsof rijke mensen alles zomaar kunnen doorgeven aan hun kinderen is onzin.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt7 feb. 2023 - 10:33

Sander Schimmelpenninck denkt daar toch anders over. En die is ervaringsdeskundige (kind van rijke ouders). Maar wel zo maatschappelijk betrokken om te duiden dat dat oneerlijk is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2023 - 12:58

Partners (lees weduwes) erven belastingvrij tot een half miljoen.

Berend22
Berend225 feb. 2023 - 11:13

Wat een jaloerse reacties. Miljonairs hebben er gewoon hard voor gewerkt en bovendien betalen zij heel veel belasting en zorgen voor veel werkgelegenheid. Misschien iets meer respect voor deze helden

3 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 feb. 2023 - 17:47

Dit ligt aan je definitie van hard werken. Wie doen het daadwerkelijke werk? wat zie jij als werk? De vloer ergens boenen, of mensen vertellen dat ze een vloer moeten boenen? Daarnaast, is er ook zoiets als erfrecht, dus vele miljonairs hebben helemaal nergens voor gewerkt. Ze kregen alles van papa en mama. Vooral dit, is belangrijk om in je achterhoofd te houden. Families met geld, zetten nog meer geld om en geven dat geld door en door en door Daarnaast, komt VVD rechts altijd met het 'jaloers' verhaal. Ben je kritisch over hun politiek, dan ben je 'jaloers' Maar, of mensen jaloers zijn of niet, is geheel irrelevant. Het is een vorm van op de man spelen, wat je doet. Reageer op de argumenten, niet op de speculatieve gevoelens van je opponent Ik persoonlijk, ben niet jaloers op miljonairs. Ik hoef zelf niet per se een miljonair te zijn. Ik ben tegen geld. Ik verbrand briefgeld altijd, met een aansteker. Geld is iets voor klootzakken

vdbemt
vdbemt6 feb. 2023 - 10:25

De fabrieksarbeider in Tata Steel werkt er ook hard voor. Waar de top giga salrissen en bonussen opstrijkt, mogen zij het doen met een karig salaris en longkanker. Of een andere vorm van kanker. Om maar 1 voorbeeld te noemen. MIljonairs betalen veel belastingen? Miljonairs krijgen veel belastingvrijstellingen. Per saldo blijkt dat verhoudingsgewijs over het eigen inkomen, de arbeider meer belasting betaalt dan de miljonair. Kijk naar de Shell, Exxon e.d . Tientallen miljarden winst alleen maar door de oorlog. Hebben ze niets extra'svoor hoeven doen. En de burger raakt in financiële problemen. Komt door 'schaarste' wordt er dan geroepen. Maar 'schaarste' is niet iemand die de prijs omhoog doet. Schaarste is een omstandigheid die veelal aanleiding is dát 'iemand' de prijs omhoog doet. Dat is een menselijke keuze. Dat is geen plicht. Wat voor 'iemand' ben je (als mens, als organisatie) dat je jezelf met een oorlog verrijkt en de samenleving, de burgers/klanten, in financiële ellende stort.

vdbemt
vdbemt6 feb. 2023 - 10:25

En daar moeten we dan van jou respect voor hebben?

Nejras
Nejras5 feb. 2023 - 9:59

En wat heeft al dit geharrewar van VVD/GL/PvdA met de aanstaande verkiezingen te maken? Imho had GL/PvdA er beter aan gedaan om Rutte te negeren, na zn interview in de telegraaf. Kom eens met een inhoudelijk verhaal. Ik denk echt dat er mensen bestaan die denken dat we in maart verkiezingen houden voor de 2e kamer. Waanzin.

Nicolay2
Nicolay24 feb. 2023 - 17:22

Zeventig % van de bevolking heeft een inkomen waardoor zij heel goed na moeten denken op welke partij zij moeten stemmen zodat hun belangen goed voor hen en de toekomst van hun eventuele kinderen behartigd worden. Zij moeten zeker niet op liberale en populisten partijen stemmen, de populisten zijn gecreëerd om links buiten spel te houden, wat de afgelopen 12 jaar aardig gelukt is doordat te veel niet nadenkende mensen tegen zich zelf stemden.

5 Reacties
Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 21:52

Dus niet op de VVD, CDA, D'66, CU, PvdA en GL? Die de SP al jaren onschadelijk maken? Bedoel je die partijen? De (extreem)rechtse partijen zijn een gevolg van een falend neoliberaal beleid, die alle slechte factoren uit de christen-, sociaal- en liberaal democratie samen hebben gevoegd tot het huidige rampzalige systeem. De oorzaak zit in de partijen die alleen geïnteresseerd zijn in het behoud van macht, en geen oplossingen bieden. Echt linkse oplossingen zijn al sinds jaar en dag onschadelijk gemaakt door te wijzen op de kosten en het niet dragen van verantwoordelijkheid. Vandaar dat (extreem)rechts nu wel geloofwaardig overkomt in tegenstelling met het neoliberale systeem. Kwestie van oorzaak en gevolg.

Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 22:01

Nicolay, correct. Het verklaart de zure opmerkingen van mensen hier op Joop. De afhakers, die met lede ogen moeten toe zien dat GL en PvdA er met de poet vandoor gaan. Dat moet wel zeer doen. Maar in plaats van daar lering uit te trekken worden GL en PvdA als verraders van de goede zaak neergezet. Als psuedo links, als vijand van de denkbeeldige arbeider, die nobele held die beter verdient. Zolang het maar niet bij GL en PvdA is. Dus hangt hij zijn pet op bij de PVV of de BBB want die lijken een beetje op hem. Dat de PVV in al haar bestaan nog nooit iets wezenlijk voor ze heeft gedaan maakt niet uit. Identiteitspolitiek is wat populisten groot houdt. Wat de SP betreft, voor de eigen profilering blijft ze uit de buurt van GL en Pvda, koestert ze haar huidige kiezers door nog even geen keuzes te maken. Ze laat ze feitelijk aan hun lot over. Het gevolg daarvan zie je hier op Joop, radicalisering. Je hebt soms geen idee of je te maken hebt met een SP stemmer of een Wilders aanhanger. Met zulke uiteenlopende smaken binnen een partij is het natuurlijk moeilijk kiezen voor het bestuur. Willen ze een voorportaal voor de PVV worden of knopen ze eindelijk eens knopen door en kiezen ze voor partij die met nieuw elan 25 jaar vooruit durft te kijken .

Rutger Groot
Rutger Groot5 feb. 2023 - 9:16

Dus 70% van de bevolking is dom? Te makkelijk. Er is de afgelopen jaren geen alternatief geweest voor de huidige coalitie. Zelfs de SP heeft geen gebruik kunnen maken van Ruttes wanbeleid, omdat ze geen duidelijk standpunt tav de asielcrisis bieden. Als links met oplossingen komt voor de zorg, woningnood, energieprijzen, veiligheid, integratie, verloedering stadswijken etc. wordt de traditionele SP en PvdA achterban in de handen van populisten gedreven.

Gimli1955
Gimli19555 feb. 2023 - 11:00

De PvdA heeft met Rutte 2 het bewijs geleverd dat ze niet meer aan de kant van de goede zaak staan, incluis GL die met de steun voor Kunduz en het lente akkoord fout zaten. Het de realiteit tegenover de wens om als sociaal over te komen. Wanneer je bewust meedoet met het falende systeem, is het pijnlijk om dat toe te moeten geven. Dan roepen dat de tegenstanders zuur zijn, is het blijven hangen in een onterecht superioriteitsgevoel. De peilingen zeggen wat anders en "links" gaat de boot missen, mogelijk halen ze genoeg stemmen om de meerderheid in de EK te halen, maar dat is uitstel van de executie. Ze zullen hun kiezers weer teleurstellen door voor de pensioenwet te stemmen. Waarna in de nabije toekomst zal blijken dat dat een verkeerde keuze zal zijn geweest. Vergelijkbaar met de truc in 2012, wat naderhand ook een verkeerde keuze was. Waarna nog meer kiezers rechtsaf zullen slaan.

Nicolay2
Nicolay25 feb. 2023 - 18:33

Rutger Groot 5 feb. 2023 - 10:16 "Dus 70% van de bevolking is dom? Gelukkig is 70% van de bevolking niet dom, dat heb ik ook niet geschreven. De domme zijn de mensen met een laag inkomen, die zich in de handen van de populisten lieten drijven, die nog nooit wat voor wie dan ook gedaan hebben.

Farmer2
Farmer24 feb. 2023 - 16:08

Een Kuiken of Klaver gaan geen buschauffeur of verkoopster aanspreken. ( het gaat toch om de poppetjes ) Met dit soort leiders zijn beide partijen een soort yuppen-partijen geworden. Ze hebben de afgelopen twee jaar bijna altijd meegestemd met de coalitie. Ze kunnen tientallen wetenschappelijke rapporten schrijven, maar dit zal links echt niet helpen. Ik denk dat een persoon als Rutte een gemiddelde buschauffeur of verkoopster nog meer aanspreekt dan een afstandelijke Kuiken of jochie Klaver. ( het gaat toch om de poppetjes)

5 Reacties
Nicolay2
Nicolay24 feb. 2023 - 16:59

“Ik denk dat een persoon als Rutte een gemiddelde buschauffeur of verkoopster nog meer aanspreekt dan een afstandelijke Kuiken of jochie Klaver. ( het gaat toch om de poppetjes)” Ik hoop dat die gemiddelde buschauffeur of verkoopster eindelijk eens begrijpen dat zij Qua inkomen nooit op een liberale partij als de VVD en de populisten moeten stemmen, want dan zullen zij en hun kinderen nooit een betaalbare woning kunnen huren en zeker niet kopen enz enz . Die doen alleen de belangen van de multinationale bedrijven en de rijken behartigen die veel te weinig belasting betalen

LaBou
LaBou 4 feb. 2023 - 17:33

En dat terwijl rutte tegen die buschauffeur of verkoopster roept: "pas op je koekjes", wijzend op klaver en kuiken met zijn ene hand, ondertussen de koekjes met zijn andere hand weggraaiend.

EenMening3
EenMening34 feb. 2023 - 17:54

@Farmer2 GL is de partij met meeste hoogopgeleiden (ca 58 %). Laagopgeleiden zijn vaak praktisch ingesteld en herkennen zich meestal niet in het theoretische, enigszins zweverige denken van GL en de huidige PvdA. Hoogopgeleiden maken vaak beleid voor andere hoogopgeleiden. Een goed voorbeeld is de energiebelasting. Voor een goedverdienende GL'er is dit peanuts, maar voor iemand die weinig verdient, is het een grote kostenpost. Dat geldt ook voor andere kostprijsverhogende belastingen als de brandstofaccijns en de (lage) BTW. Mensen die weinig verdienen zijn vooral bezig met de eerste levensbehoeften, met rondkomen en hebben bijgevolg weinig tijd voor meer ideële zaken als milieu, klimaat, en de vluchtelingenproblematiek. Erst das Fressen... Mensen aan de onderkant van de samenleving hebben vaak niet zoveel vertrouwen in de politiek en huldigen het standpunt dat het weinig uitmaakt of je door de hond of door de kat gebeten wordt.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:12

" Het gaat toch om de poppetjes". Dat is dan ook de reden dat er nu diverse crises gaande zijn, waar een kabinet Rutte na ze veroorzaakt te hebben, geen oplossingen voor voortbrengt. Het is beleidsmatig beroerd. Wordt het geen tijd dat in te zien en niet meer te stemmen op die gezellige Rutte of een ander poppetje, maar te kiezen op inhoud?!!!!

Folkward
Folkward5 feb. 2023 - 10:09

@Farmer2, @EenMening3, Als je verder wil kijken dan 'de poppetjes', ga je alsjeblieft wat inlezen: https://groenlinks.nl/standpunten/overzicht "Mensen die weinig verdienen zijn vooral bezig met de eerste levensbehoeften, met rondkomen en hebben bijgevolg weinig tijd voor meer ideële zaken als milieu, klimaat, en de vluchtelingenproblematiek. " Zelf noemde je kostprijsverhogende maatregelen, maar de uitgavenkant is maar één kant van het huishoudboekje. Het is voor jou goed om toch even de standpunten onder 'Werk' en 'Eerlijk delen' door te nemen. -BTW op groente en fruit omlaag, -Isolatie huurwoningen (energie(belasting) die je niet gebruikt, hoef je ook niet te betalen) -Lagere zorgkosten (ook een grote kostenpost) -Lagere inkomstenbelasting (komt meer binnen) -Hoger minimumloon (komt nog meer binnen) Toegegeven, er blijven pijnpunten, zoals de brandstofaccijns. Het is goed dat de vervuiler betaalt, maar er zijn genoeg werknemers voor wie het geen keus is om de fiets of het OV te nemen (beide krijgen aandacht van GL). De OV-verbinding is slecht en zou slecht blijven, en de afstand is te groot. De aard van het werk kan ook geen flexibiliteit toelaten (ploegen, niet thuis kunnen werken). Toch kun je echt niet ontkennen dat (het lot van) de lageropgeleide, de minder-verdienende en de kansarme ruim aan bod komen bij Groenlinks. En voor mensen die het om de poppetjes gaat: daar doe je moeilijk wat aan. Als je per se je toekomst wil vergooien voor een leuke lach... Tsja

TheBigLebowski
TheBigLebowski4 feb. 2023 - 15:20

Die rechtse wind was er een die heel erg bruin was de afgelopen 40 jaar. Weg met dat rechtse gelul.

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk4 feb. 2023 - 17:19

Zolang links niets te bieden heeft behalve onrealistische luchtkastelen blijft er weinig alternatief over.

Pindaklaas
Pindaklaas4 feb. 2023 - 14:27

Kuiken vindt de SP veel te ver van de PVDA staan, vandaar geen samenwerking met hen. Toch is de SP de partij die een en ander wil veranderen ten gunste van het gewone volk. Energie, zorg, woningmarkt, sociale huren, inkomen.

2 Reacties
LaBou
LaBou 4 feb. 2023 - 17:36

"Kuiken vindt de SP veel te ver van de PVDA staan" Als ze de kans krijgen kruipt ze zo weer bij rutte in bed (pun not intended). En daar wil je geen sp hebben die je vertelt dat je de zaak weer eens bedonderd.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 feb. 2023 - 11:27

PVDAers bevinden zich nu in een identiteitscrisis Wel of geen derde weg? Wel of geen Rutte ?

Realpolitik
Realpolitik4 feb. 2023 - 12:50

"Linkse samenwerking is nodig om tegenwicht te bieden aan de gure rechtse wind van de VVD, legt Klaver uit. “We weten niet of dat het beste is voor de PvdA of het beste is voor GroenLinks, maar dit is wel het beste voor Nederland. Of het nou de mensen zijn van Extinction Rebellion die in actie komen voor klimaatverandering, of de verkoopsters bij de Bijenkorf of de buschauffeurs: allemaal zien ze dat het anders moet in dit land.”" Voorlopig zie ik de combinatie gl/pvda geen enkel deukje slaan in het rechtse blokje boter, de 'arbeider' zit helemaal niet te wachten op meer woke/inclusiviteits/stikstof-geleuter, de arbeider wil betaalbare energie, betaalbare woningen, betaalbare zorg, betaalbare benzine etc. en dat biedt 'links' ook al niet. Het is niet vreemd dat links klein is en blijft met hun programma, voor veel mensen heeft links nu eenmaal niets beters te bieden dan rechts, van beide stromingen (links/rechts) wordt de arbeider niets wijzer dus stemmen ze niet of stemmen ze op coalitiepartijen omdat ze weten wat ze eraan hebben. Wil links indruk maken op de potentiële (zwevende) kiezer dan zullen ze hun programma drastisch moeten aanpassen want zoals gezegd de arbeider koopt niks voor de huidige linkse standpunten.

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk4 feb. 2023 - 17:22

Daarbij optellend lijkt de samenwerking tussen PvdA en GL meer op een overname van PvdA door GL.

JohnVKR
JohnVKR4 feb. 2023 - 12:29

Als je klimaatverandering het allerbelangrijkste thema vindt, dan zijn de enige partijen op wie je kan stemmen: GL/PvdA, D66, PvdD en Bij1. Andere keuzes zijn er volgens mij niet. Waarbij in volgorde van serieusheid op dit terrein PvdD waarschijnlijk op 1 staat, Bij1 op 2, GL/PvdA op 3 en D66 op 4. Denk en Christen Unie hebben op dit terrein een dubbele agenda, omdat Denk het auto- en vliegverkeer voor hun achterban niet wil belemmeren en Christen Unie de boeren niet tegen zich in het harnas wil jagen. Voor alle overige partijen heeft het aanpakken van klimaatverandering een lage prioriteit; deze partijen zouden daarom niet voor onze stem in aanmerking mogen komen.

4 Reacties
Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 16:27

De wereld en de problemen bestaan niet uit een 1 dimensionaal punt. Je richten op 1 onderwerp, laat vele andere, even belangrijke, onderwerpen liggen. De kwetsbaren hebben niet aan duurzaam, als zij de rekeningen niet kunnen betalen of eten kunnen kopen. Terwijl de groep kwetsbaren steeds groter wordt door de duurzaamheid lobby en als je dan kritiek levert, staat woke en gender je al op te wachten om je te beschuldigen van het zijn van alle -ismen.

Crunchy Frog
Crunchy Frog5 feb. 2023 - 8:53

[De kwetsbaren] Sinds @gimli als vaccinweigeraar de angst van kwetsbare groepen voor een covidbesmetting weghoonde met een libertijns betoog over hoe hij zelf van het leven genoot en aan risicosporten deed, komt zijn gehamer op 'de kwetsbaren' nogal hypocriet over. Meer een retorisch trucje om zijn ideologische tunnelvisie erdoor te hameren dan een uiting van medemenselijkheid.

Gimli1955
Gimli19555 feb. 2023 - 11:03

@Kikker Inhoudelijk zijn persoonlijke aanvallen nooit, en evenmin onderbouwt.

Crunchy Frog
Crunchy Frog5 feb. 2023 - 14:22

Tja @gimli, dit heet metacommunicatie en is een normaal onderdeel van een volwassen discussie. Kan ook reuze leerzaam zijn als je bereid bent om even uit je tunneltje tevoorschijn te komen. Bijvoorbeeld om iets te leren over de discrepantie tussen jouw beeld van jezelf als iemand die 'goed kan duiden en begrijpen' en de realiteit waarin je nepfeit op denkfout op drogreden stapelt. Wat betreft dat zogenaamd niet onderbouwd zijn: ik onderbouw mijn vermoeden met een voorbeeld uit jouw verleden. Je stelt zelf hieronder: 'het verleden is een bewijs van de toekomst', dus het lijkt erop dat je er ook hier weer voor kiest om heel hypocriet met twee maten te meten.

Polarisario
Polarisario4 feb. 2023 - 11:35

De miljonairs die ik ken stemden de vorige keer vrij openlijk bijna allemaal op D66. Het zijn mensen die graag anderen de maat nemen, maar zelf de hele wereld overvliegen. De VVD is meer dan D66 een volkspartij. Dat ze de weg al jaren kwijt zijn is wel duidelijk inmiddels. Wat ze belijden met hun verkiezingsprogramma’s is totaal wat anders dan ze in de praktijk laten zien. Het kraken van de VVD kan wat mij betreft niet vaak genoeg gebeuren, maar als dat al enig effect zou hebben zal dat niet inhouden dat deze veelal rechtse kiezers naar PvdA/GL over zullen stappen. In mijn omgeving is wat ik waarneem de twijfel behoorlijk. Ik hoor steeds weer de vraag “Wat moet ik DAN stemmen” als ik ze confronteer met zaken als voedselbanken, energiebelastingen (van 6% naar 21% per 1 januari 2023), onderlinge ruzies bij de regeringspartijen, 100 km/u, asielproblemen, noem maar op. Wil je rechts stemmen, stem dan op een partij rechts van de VVD. Links zie ik maar één alternatief en dat maakt het voor mij in ieder geval simpel. De SP. PvdA/Gl zijn mij vaak maar al te blij met het huidige beleid waardoor normale burgers wel erg hard in de problemen zijn geraakt.

11 Reacties
Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 13:35

Klopt helemaal. Wil je verandering? Dan moet je op andere partijen stemmen, die al 40 jaar regeren, gedogen en vaak steunen.

Pietje Puk139
Pietje Puk1394 feb. 2023 - 13:56

Je maakt een grote fout Polisario. Rechts naast de VVD zit de Libertarische Partij. En die zit niet in de tweede kamer. De VVD is 100 % liberaal. Laat dat woordje "rechts" maar weg, want dat veroorzaakt alleen maar misverstanden. In de afgelopen decennia hebben de media en de politici het woordje "rechts" uitgelegd als "anti-buitenlander". Daar klopt geen hout van. Anti buitenlander = nationalisme. Rechts = liberaal. De VVD = liberaal. Dat houdt in dat de regering alleen voor politie en leger zorgt. (Wikipedia - nachtwakersstaat) De Libertarische Partij gaat nog een stapje verder en wil OOK politie en leger afschaffen. Liberale partijen vinden dat het hele land mag worden uitgebuit door ondernemers. Sociale partijen vinden dat TE rijke mensen en bedrijven geld in moeten leveren om de schreeuwende armoede van nu te voorkomen. Liberale partijen vinden dat AOW, WAO en ziektekostenverzekering door hebzuchtige commerciële verzekeraars moeten worden geregeld, met als gevolg dat Jan met de Pet die niet kan betalen, net als huurwoningen. Dus leg eerst maar eens aan die 4 miljoen VVD, CDA en PVV stemmende gepensioneerden uit waar ze mee bezig zijn. Wellicht dat er dan wat verandert.

JoostdeF
JoostdeF4 feb. 2023 - 13:56

Je moet wel durven. Oproepen om op een partij rechts van de VVD te stemmen en aanvoeren dat dat beter zou zijn voor mensen die zich zorgen maken over milieu of gebukt gaan onder armoede. Alle partijen rechts van de VVD stemmen al jaren uitbundig mee met VVD beleid dat ongelijkheid in het land steeds verder vergroot en klimaat maatregelen frustreren. Als je iets tegen vliegen hebt zijn mensen die vliegen en via de politiek proberen dit voor iedereen aan banden te leggen verre te prefereren boven mensen die vliegen en op rechtse partijen stemmen waarvoor de leefbaarheid van de aarde op de laatste plaats komt.

Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 13:59

' de miljonairs die ik ken.....' Die je kent van Rtl4?

Pindaklaas
Pindaklaas4 feb. 2023 - 14:22

De SP is voor mij eigenlijk ook de enige simpele weg om een en ander recht te krijgen voor de gewone burger, al de SP daar best moeite mee hebben. Er is nogal wat verpruts door alle voorgaande coalities.

oproerkraaier
oproerkraaier4 feb. 2023 - 15:49

"Het zijn mensen die graag anderen de maat nemen, maar zelf de hele wereld overvliegen." Je moet niet zo projecteren.

Polarisario
Polarisario4 feb. 2023 - 16:57

@Pietje: Een goede vriend van mij is heel actief bij die Libertarische partij. Het zijn grappige discussies, maar voor mij is die partij net zo gestoord als FvD. Wat je mening over rechts is dat is iets voor een andere discussie. @Joost: De kern van wat ik hier stel is dat als je stemt wat je stemde je de regering krijgt die je hebt! Ik vraag me echt af of mensen met een grotere rechterhersenhelft niet veel beter op een andere rechtse partij dan de VVD kunnen stemmen. Idem voor links en D66. Time for change… @Martin: grappig hoor! Ook jij kent vrij waarschijnlijk wel wat miljonairs. Eigenlijk is iedere Nederlander met een huis in de grachtengordel, iedere boer, iedereen met een vrijstaande woning al miljonair. Het zijn er best veel. Ook ik heb een overwaarde van ruim één miljoen en zo bijzonder ben ik niet eens. @Kraai: Ik heb nog nooit gevlogen. Toch zie ik figuren als Jette (vliegt zo’n beetje elke week wel ergens heen) mij vertellen hoe ik groener moet leven. Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik hem willen zeggen.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:20

Dat is een logisch advies, Gimli. Een belangrijke voorwaarde is natuurlijk dat die partij democratisch is en niet om welke reden dan ook discrimineert. Dan kom ik op PvdD, SP, BIJ1, Volt. Dat is het dan wel. Ouderen Partij?

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 22:06

@vdbemt Daar heb je gelijk, het ligt wel aan welke definities je gebruikt om te beoordelen op discriminatie of democratie. Je zou kunnen stellen dat de SP de rijken discrimineert omdat ze rijk zijn bijvoorbeeld. De PvdD staat niet erg sympathiek tegenover de boeren en zo is er wel wat aan te merken bij iedere partij. Zo lang de rechter een partij niet verbiedt en de partij de democratie onderschrijft, vind ik dat die partij mee mag doen. Ik verafschuw wanneer andere partijen gaan bepalen welke partij niet en welke partij wel mee mag doen. Dan komt het eigen belang om de hoek kijken en dat vind ik ondemocratisch. Net als dat ik vind dat iedereen alles mag zeggen, zo lang er geen wet overtreden wordt, zo verafschuw ik ook die partijen die zelf alles willen kunnen zeggen, maar anderen de mond willen snoeren zoals met Woke en de gender problematiek. Je gekwetst voelen, betekent niet dat je ook gelijk hebt. Die onverdraagzaamheid wordt alleen maar groter als iemand het succes gevoel geproefd heeft, dan schieten anderen als paddenstoelen uit de grond, die zich om wat voor reden ook gekwetst voelen, Zo eindig je met een samenleving die alleen nog maar uit gekwetsten bestaat en is het vrije woord verleden tijd.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 feb. 2023 - 17:53

De libertarische partij is nu voor een basisinkomen. Ik zie dat niet echt als rechts, ik vind ze tegenwoordig eerder sociaal liberaal VVD is eerder neoliberaal, dan liberaal. Neoliberalisme, is een liberalisme met een sterke nadruk op bureaucratie en staatscontrole. Het is geen 19de eeuws kapitalisme. Wat de libertarische partij wilt, is verder vrij vaag. Ze beweren 'anarcho kapitalistisch' te zijn. Maar, ze willen ook een basisinkomen, door de staat geregeld. Het is verder niet zo relevant wat ze willen, want ze komen toch nooit in de kamer. En als ze anarchistisch zijn (wat ze beweren), zouden ze dat ook niet moeten willen.... Wel vind ik het idee van een basisinkomen niet zo gek

vdbemt
vdbemt5 feb. 2023 - 19:36

@Gimli. "Daar heb je gelijk, het ligt wel aan welke definities je gebruikt om te beoordelen op discriminatie of democratie". Laten we om te beginnen de grondwet hanteren. Dat jij het moeilijk wilt houden te beoordelen wat discriminatie is en daarvoor als voorbeeld komt met discriminatie door de SP vanwege rijkdom.....mijn god, hoe verzin je het. "Zo lang de rechter een partij niet verbiedt en de partij de democratie onderschrijft, vind ik dat die partij mee mag doen" Iedere partij die we hebben zegt (.....) de democratie te onderschrijven. Met jouw voortdurend en veel geuite wantrouwen tegenover de heersende rechtse partijen EN de linkse oppositie, die jij niet op hun woorden wilt geloven, moet je toch ook op zijn minst 2 partijen wantrouwen waar het gaat om hun belofte de democratie te onderschijven. Maar DAT lijk je nou weer niet te wilen doen. Zijn dat misschien de partijen die volgens jou de politieke oplossing voor de toekomst moeten gaan brengen? Want die vraag, wie je dat nu ziet doen (niet rechts, niet links, extreem links bestaat niet) is nog altijd niet beantwoord.

Rode druppel
Rode druppel4 feb. 2023 - 11:04

Praatjes vullen geen gaatjes. Het opkomen voor de zwakkeren moet centraal staan bij links. GL heeft enkele keren met Rutte samen gewerkt, zie Kunduz akkoord en leenstelsel. De PvdA heeft het brevet van ongeloofwaardig gekregen door hun deelname in Rutte 2, waar ze VVD beleid uitvoerden. Laat maar eens zien dat jullie opkomen voor de zwakkeren met daden en niet alleen woorden.

4 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 14:03

Druppel, wat dacht je van verhoging van het minimumloon, AOW en bijstand? Het prijsplafond voor energie? Of zat je toen in een spaans pensionado resort zippend aan je pina collada? Of lijdt je aan selectief geheugenverlies?

Ejoth
Ejoth4 feb. 2023 - 14:39

Waar ze VVD beleid uitvoerden….”nivelleren is een feest” was niet echt VVD beleid hoor.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 feb. 2023 - 14:49

Rode Druppel Dan moeten ze wel haast maken!

Frans Akkermans3
Frans Akkermans34 feb. 2023 - 15:27

Als je klein wilt blijven moet je vooral opkomen voor de zwakkeren, een minderheid, en dat centraal stellen. Zo wordt je nooit een volkspartij.

Berend22
Berend224 feb. 2023 - 10:30

Net zo’n waardeloze en niet originele campagne als de VVD laatst begon. Hoop dat het einde van het links vs rechts nu toch echt een keer begint.

1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk1394 feb. 2023 - 13:59

Berend, dat is onmogelijk. Rechts = de regering bemoeit zich niet met de dagelijkse gang van zaken. Links = de regering zorgt er voor dat de gruwelijke misstanden die dagelijks in de krant staan, worden voorkomen. De enige daklozen die je 50 jaar geleden had, waren zwaar verslaafden en psychiatrisch patiënten. En nu? Elk jaar worden 3000 gezinnen met en zonder kinderen uit hun huis gegooid. MET OPZET.

Kit2
Kit24 feb. 2023 - 9:35

Het is de aanloop naar de laatste veldslag. De verslagen woke-troepen van alle ondersoorten die elkaar jaren bestreden hebben, klampen zich uit noodzaak nerveus aan elkaar vast achter de 17e eeuwse stadspoorten van de grachtengordel, hun laatste bastion, voordat ze door hen zo verfoeide arbeiders, boeren en halflingen uit de wingewesten in het noorden, zuiden en oosten aan mootjes gehakt worden bij de komende verkiezingen. Voor de laatste slag hebben ze nog de NPO in handen en ook de tot superwoke-VMBO afgezakte UVA, maar ook die pionnen zullen niet lang stand houden. In diepe zelfgenoegzaamheid, blindheid en giftige gedachtencontrole gaat deze stervende achterhoede, die in zelfverwarring meende links te zijn, ten onder. Laten we links maar weer van de bodem opnieuw opbouwen. Zonder hen, graag. Opgehoepeld.

10 Reacties
Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 13:37

Thanks Kit2, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

oproerkraaier
oproerkraaier4 feb. 2023 - 15:54

"Laten we links maar weer van de bodem opnieuw opbouwen." het lijkt me dat u in dat geval een soort paard van troje zou zijn. Uw gezemel over "de grachtengordel" en "superwoke" weet een gewoon mens genoeg. U bent uit de op de vernietiging van links en bent totaal niet geïnteresseerd om links "op te bouwen". Totaal huigelachtig en ongeloofwaardige haatzaaierij. Meer kan ik er niet in zien.

oproerkraaier
oproerkraaier4 feb. 2023 - 15:54

Dat gimli het met je eens is, zou je ook tot nadenken moeten stemmen.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 16:31

Iedereen die niet de mening van oproerkraaier heeft, is fout. Dat is een tunnelvisie van A'dam tot Tokio. Erg eenzijdig als politiek standpunt en lost niets op aan de problemen van de meest kwetsbaren, daar hoor ik oproerkraaier nooit over.

GeenProbleem
GeenProbleem4 feb. 2023 - 18:48

@oproerkraaier 'Dat gimli het met je eens is, zou je ook tot nadenken moeten stemmen.' Het betekent dat Kit2 goed bezig is.

GeenProbleem
GeenProbleem4 feb. 2023 - 18:49

@Kit2 Het ligt altijd aan iedereen, behalve aan GroenLinks of de PvdA zelf..

Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 20:48

Eens oproerkraaier, ik snap niet waarom deze mensen zich links noemen. Ze hebben die plek allang verlaten en doe nu alles om links in diskrediet te brengen. En dat alles doordrenkt met haat en afgunst. Lees het commentaar van Kit en je waant je in de diepste krochten van het fascisme.

GeenProbleem
GeenProbleem4 feb. 2023 - 22:11

@Martin 'Lees het commentaar van Kit en je waant je in de diepste krochten van het fascisme. ' Wat is er dan fascistisch aan? Kun je dat uitleggen/onderbouwen?

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 22:24

@Martin Het is voorspelbaar en makkelijk, dat de andere meningen worden weggezet als fascisme, dan zelf eens in de spiegel te kijken. Met voorbeelden uit Rutte 2 en het institutioneel racisme en discriminatie is het zeer aan te bevelen om als links persoon eens in de spiegel te kijken en kritisch naar jezelf te kijken. Dat heb ik gedaan en heb moeten concluderen dat de PvdA en GL niet meer links zijn, ze zijn toegetreden tot de neoliberalen. De SP is de enige nog echt linkse partij, maar die heeft andere in hun ogen belangrijkere standpunten aangenomen, waar ik me niet meer thuis voel. Zo ben ik partijloos en ben ik nog mijn positie aan het bepalen wat ik volgende maand ga stemmen. Het is altijd raadzaam om kritisch naar je zelf te kijken en niet lui te wijzen en beschuldigen. Dat is lui de discussie en de spiegel ontwijken. Waaruit blijkt dat de PvdA en GL nog links zijn, uit welke politieke steun blijkt dat? Welke concrete standpunten hebben ze ingenomen bij de debatten, waaruit blijkt dat ze links zijn? Is duurzaam zijn, links? Is anti(extreem)rechts zijn links? Welke sociale moties zijn er door de PvdA en GL ingediend, en welk onderzoek met bijvoorbeeld het Toeslagschandaal hebben zij opgestart of de gaswinning schade? Wat hebben zij betekent voor de slachtoffers van de Chroom 6 vergiftigingen? Of het stimuleren van controle op de industrie als Chemours en Tata Steel? Hebben ze net als de SP hulpdiensten, die de kwetsbaren helpt bij de contacten met de overheid?

oproerkraaier
oproerkraaier5 feb. 2023 - 20:11

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Ewout Pool
Ewout Pool4 feb. 2023 - 9:32

Ik begrijp waarom een tweestrijd aantrekkelijk lijkt voor Roodgroen. Maar toch heb ik een aantal bedenkingen: Ten eerste maken ze door partij te zijn in deze strijd de VVD alleen maar groter. Ten tweede weet iedereen dat dit enkel voor de bühne is en dat de VVD en Roodgroen na de verkiezingen gewoon weer samenwerken. Ik zou als Roodgroen een écht alternatief bieden en aankondigen dat je in principe niet samenwerkt met de huidige coalitie, Kom met je eigen visie en laat de VVD in zijn sop gaarkoken.

7 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 14:05

Ewout, liever een grote VVD dan nog meer boeren in de kamer.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk4 feb. 2023 - 15:29

Uitgaande van de peilingen en de laatste verkiezingsuitslagen is een uitsluiting van de VVD wel het laatste dat links zou willen om niet in de oppositie te belanden.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:21

@IHAG. Leg eens uit.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk4 feb. 2023 - 22:24

VdBemt, de peilingen laten een voorspelling van de verkiezingsuitslag zien waarbij er voor links geen meerderheid zonder VVD is. Aangezien links zelf geen meerderheid heeft, kan ze niet zonder de VVD, tenzij ze graag met partijen rechts van de VVD in zee willen gaan. Omdat dit laatste onwaarschijnlijk is, zal de VVD dan over rechts gaan regeren en eindigt links in de oppositie.

vdbemt
vdbemt6 feb. 2023 - 10:30

@IHAG. Wat dacht je van de mogelijkheid van een ninderheidskabinet? Hebben we vaker gehad.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk7 feb. 2023 - 13:51

"Wat dacht je van de mogelijkheid van een ninderheidskabinet? Hebben we vaker gehad. " Waarom een minderheidskabinet als er gewoon een meerderheid gevormd kan worden. Zolang de wil er maar is.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2023 - 19:32

@IHAG. Je praat wartaal. Links kan niet regeren zonder de VVD, zeg je. Dat is niet waarschijnlijk, zeg je. "Waarom een minderheidsregering? Als de wil er maar is" zeg je. Maar, zie terug, dat is niet waarschijnlijk. Want ze willen dat niet. Als ze dat wel zouden willen, dan heb je weer te kankeren dat ze toch samen met de VVD gaan. OOK de nog steeds kleiner wordende VVD heeft niet nwaarschijnlijk links nodig vor een meerderheidskabinet. Het ziet er nu naar uit dat ze dat echt niet gaan doen. Ze liggen in de peiling heel dicht bij elkaar. Het is niet voor niets dat de VVD angstig over 'linkse wolk' begint te jammeren.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine4 feb. 2023 - 9:32

De VVD is de partij voor 1, 2, 3x modaal, en niet te progressief (daar zit D66). Het frame dat de VVD alleen voor de miljonairs is proberen ze nu al decennia neer te zetten, maar de kiezer trapt er niet in.

5 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas4 feb. 2023 - 14:25

En toch is er weinig aan gelogen. De VVD is de partij voor de miljonairs, de multinationals en zeker niet voor de gewone Jan met de pet. Maar goed, de gewone burger laat zich graag voorliegen door de in en in corrupte Rutte.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 14:45

De kiezer trapt er al minstes 13 jaar in. Er zijn er nog steeds teveel met een bescheiden inkomen die denken dat ze wat aan de VVD hebben.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine4 feb. 2023 - 16:49

@Pindaklaas, @vdbemt, blijkbaar verwacht Jan met de Pet dan nog minder van de linkse partijen (?) of misschien is geld niet het enige waardoor mensen hun keuze bepalen. De cijfers laten zien dat niet alleen miljonairs op de VVD stemmen, maar het gewoon de grootste partij is onder werkend Nederland. Dat het de partij voor miljonairs is, is niets anders dan een loos frame.

Gentleman
Gentleman4 feb. 2023 - 18:14

De VVD is niet de partij voor 1 of 2 x modaal, de VVD is er voor vanaf 3 x modaal en meer. De VVD is de partij voor de multinationals en voor de zeer rijken die corrupt zijn en naar hartelust belastingen ontduiken

vdbemt
vdbemt5 feb. 2023 - 0:54

"blijkbaar verwacht Jan met de Pet dan nog minder van de linkse partijen (?) of misschien is geld niet het enige waardoor mensen hun keuze bepalen." Lees ik dit nou goed Little bit? Als geld niet het enige is dat je keuze bepaalt dan stem je niet op ....links??

Stedeling
Stedeling4 feb. 2023 - 6:59

Terwijl ze zelf waarschijnlijk ook al miljonar zijn. Maar dat is anders

11 Reacties
vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 10:00

Zo. Jij laat goed zien er geen zicht op te hebben. Politici verdienen goed, maar om rijk te worden moet je niet in de politiek zitten. Zelfs de premier niet. Er zijn er wel die superrijk zijn, maar dat komt dan niet door de politiek. Dat komt door andere activiteiten, zoals huisjesmelker van Haga (die schijnt een vermogen van ca 30 miljoen te hebben).

Zomaareenmening
Zomaareenmening4 feb. 2023 - 10:00

Vertel! Blijkbaar heb jij inside informatie omdat je deze uitspraak doet. Of moeten we je reactie zien in het kader van de VVD tactiek?

Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 10:49

Stedeling In uw heldere allesverklarende simpele opvatting, lijkt GL/PvdA lijkt in uw ogen weinig meer dan een middel om miljonair te worden, terwijl dan de VDD een partij is om miljonair te blijven.

Ejoth
Ejoth4 feb. 2023 - 11:34

Zandb: Dat laat gedegen onderzoek zien? Of hebt u een gedegen duim?

Rutger Groot
Rutger Groot4 feb. 2023 - 12:59

Timmermans, Duivestijn en uber salonsocialist Van Dam, allemaal miljonair. En kijk voor de grap eens naar het % GL stemmers in miljonairsgemeenten zoals Bloemendaal en Wassenaar.... >8%. Elite links...

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:26

@Rutger. Stedeling doet voorkomen alsof Klaver en Kuiken en overige Kamerleden door hun politieke functie miljonair zolijn. Dat is flagrante onzin. En als jij er kiezers bijhaalt die miljonair zijn, dan verandert dat er niets aan.

GeenProbleem
GeenProbleem4 feb. 2023 - 18:48

@vdbemt Je weet dat je met 120.000 euro per jaar een mooie hypotheek kunt nemen?

GeenProbleem
GeenProbleem4 feb. 2023 - 20:09

@vdbemt Paul Rosemöller heeft overigens een geschat vermogen van 9 miljoen euro..

vdbemt
vdbemt5 feb. 2023 - 1:03

@GeenProbleem. Voor jou opnieuw: een Kamerlid heeft een mooi salaris. Een beetje topfunctie in het bedrijfsleven heeft al gauw meer. Echt rijk word je niet in de politiek. En van de politiek. Waarmee ik niet zeg dat er geen rijken tussen zitten. Maar dat komt dan door een functie in het leven buiten de politiek. Van Haga, huisjesmelker. Rosemuller, jij zegt het. Een lid van de 1e Kamer doet dit er maar 1 a 2 dagen per week bij. Ook niet rijk dus door de politiek.

GeenProbleem
GeenProbleem5 feb. 2023 - 11:31

@vdbemt 'Een lid van de 1e Kamer doet dit er maar 1 a 2 dagen per week bij. Ook niet rijk dus door de politiek.' Het laat vooral zien dat Rosemöller een beetje hypocriet is.

vdbemt
vdbemt6 feb. 2023 - 10:40

@GeenProbleem. Dan ken ik er nog wel een paar; van Haga, Jorritsma, Mr. I.A. Bezaan (PVV), Mr. M.A. de Blécourt-Wouterse (VVD), Mr. N.J.J. van Kesteren (CDA). Zal ik nog even doorgaan?

Hann63
Hann634 feb. 2023 - 6:43

Kleine vraag aan Kuiken en Klaver. Waarom stemmen jullie dan altijd mee met de coalitie? Als het de groene kant betreft, stem dan eens een keer tegen. Kijken wat Rutte dan doet. Maar de PvdA heeft heel veel roomboter op haar hoofd.

9 Reacties
vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 10:03

Dat is nu en dan zo. Dat is in de politiek niets nieuws. Soms stem je mee, soms tegen. Als oppositie kun je niet veel meer dan dat. De vraag is: hoe ver ga je daarin. NU hebben ze besloten te proberen hun eigen pad te trekken. Als je dan in het verleden blijft hangen, zoals jij, zal het nooit veranderen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 feb. 2023 - 10:39

Ik snap allemaal jullie sceptische houding. Maar, misschien besluiten ze allebei uit de neoliberale hegemonie te stappen? Misschien gaan ze écht iets nieuws uitdenken? Kunnen we ze een kans geven, of hebben jullie geen vertrouwen meer in ze ? Ik ben het met je eens, dat het allemaal wat onbeholpen overkomt. Maar, misschien wordt het toch wat

Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 10:53

Hann Nou, dat de GL en de PvdA altijd met de coalitie, dat klopt niet helemaal. Daarbij is de coalitie de VVD niet. En waarom zou de VVD in vredesnaam waarschuwen voor GL/PvdA als die altijd al met de VVD meestemt? Dan kan het de pijlen beter richten op partijen die het haar echt moeilijk kunnen maken.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 13:43

@vdbemt Met de huidige aanwezige partijen die al 40 jaar verschillende regeringen gesteund hebben, is er niet verbeterd. In Rutte 2 heeft de PvdA zelf de participatie wet ingevoerd, incluis het leenstelsel. GL heeft het Lente akkoord gesteund incluis Kunduz. Er is al 40 jaar niet veranderd ten goede, en dat ligt mede aan de mooie woorden elke keer voor de verkiezingen en de teleurstelling erna. Het verleden is een bewijs van de toekomst. Dat heet het opdoen van ervaringen, het komt overeen met de beloftes van een man die elke keer excuses aanbiedt en belooft dat hij haar en de kinderen nooit meer in elkaar zal slaan. Na genoeg keren in de geloofwaardigheid weg en moet er puin geruimd worden.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 13:46

@Zandb Dat heet een een tweetje, verleden weekend was het de beurt aan Rutte en nu is de beurt aan Kuijken en Klaver. Dat heet verkiezingsretoriek, en dat is al zo vaak geprobeerd dat het lachwekkend overkomt en totaal ongeloofwaardig. Ben je 2012 vergeten en de mooie beloftes en het afgeven op mekaar?

Pietje Puk139
Pietje Puk1394 feb. 2023 - 14:03

Zandberg. De coalitie is de VVD niet? Na de VVD is CDA de meest rechtse (= liberale) partij. D66 zit in de LIBERALE fractie van het Europarlement, samen met de VVD. CDA en D66 zijn bijna net zo VVD als de VVD, dus ik snap jouw stelling niet. De coalitie is wel degelijk VVD.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:52

@Gimli. "Het verleden is een bewijs van de toekomst." Ik dacht het toch niet. Het verleden geeft geen garanties voor het heden ( en de toekomst). Het verleden bewijst niet meer dan het verleden. "Dat heet het opdoen van ervaringen" Ervaringen kunnen uiterst leerzaam zijn. Maar niet zoals jij ermee om gaat. Ze laten zien of en hoe dingen wel of niet werken. OOK aan de mensen die ze zelf uitgevoerd hebben. Met jouw benadering ga jij ervanuit dat zij niet leren en altijd hetzelfde zullen blijven doen.

Gimli1955
Gimli19555 feb. 2023 - 11:12

@vdbemt Mijn ervaring van de laatste 40 jaar sterkt mijn in de overtuiging dat links er niets van leert. Rechts evenmin. De sociale ontwikkeling staat al 40 jaar stil, incluis alle andere fundamentele problemen. Rutte is er zelfs trots op geen visie te hebben. Ervaringen zouden leerzaam moeten zijn, al twijfel ik of dat het geval is met de huidige politiek. Ze schijnen niets geleerd te hebben, gezien de aanpak van vele schandalen en affaires. Die verlopen volgens een voorspelbaar stramien en dat wordt steeds zichtbaarder. Ze stoten iedere keer hun teen aan dezelfde steen, waarna de ontwijk reflex wordt ingezet, het uitstellen en het complex maken van welke oplossing dan ook. Incompetentie regeert op vele fronten bij vele instanties en ze blijven zich blindstaren op een doodlopende weg : de marktwerking. Zelfs de PvdA doet daaraan mee, te samen met GL.

vdbemt
vdbemt6 feb. 2023 - 19:08

@Gimli. Het is ontzettend knap hoe jij met heel veel woorden steeds hetzelfde weet te brengen, dat hierop neerkomt: "Mijn ervaring van de laatste 40 jaar sterkt mijn in de overtuiging dat links er niets van leert. Rechts evenmin." Volgens mij vind je dat gefoeter op rechts EN links alleen maar heel erg leuk. Want als ik je vraag: hoe zou dat anders moeten (normaal gesproken wil je, als je ergens ontevreden over bent, dat het anders gaat) en wie zie je dat in de politiek dan WEL doen, dan BLIJFT het stil. Dat wil zeggen: over 'hoe wel' (of 'wie' wel) blijft het stil. Over 'hoe niet' en 'wie niet' weet je maar niet te stoppen.

pahan
pahan4 feb. 2023 - 6:08

Ik ben heel benieuwd naar de mening van de leden van beide partijen. Uiteindelijk mag iedereen elke jas aantrekken natuurlijk en ben je als kiezer overgeleverd aan de grillen van de partij ideologen, maar als je de leden niet mee hebt is het een kort verhaal. Maakt Klaver hiermee nu eindelijk de belofte waar die hij al vanaf het begin van zijn politieke carrière mee belast is, of graaft hij zijn politieke graf? Boeiende tijden.

Norsemen
Norsemen4 feb. 2023 - 5:23

De VVD is een partij voor mensen die miljonair willen worden en niet kan schelen hoe. Niet die miljonair zijn, die stemmen GL of D66.

3 Reacties
Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 10:54

Norsemen Dat laat gedegen onderzoek zien? Of hebt u een gedegen duim?

JoostdeF
JoostdeF4 feb. 2023 - 11:57

Kijk naar de wetten die mede op initiatief van de VVD de afgelopen 20 jaar zijn gepasseerd. In beginsel hebben hier vooral de mensen van geprofiteerd die hun centen verdienen met rendement uit hun kapitaal. De zogenaamde 'hardwerkende Nederlander' zit met zijn inkomen uit arbeid al die jaren op de nullijn. Dat er zoveel telegraaf en geenstijl lezende mensen zijn die het idee hebben dat de VVD een volkspartij is, laat zien hoe makkelijk mensen misleidt kunnen worden om tegen hun eigen belang te stemmen.

Pietje Puk139
Pietje Puk1394 feb. 2023 - 14:09

JoostdeF, dat de hardwerkende nederlander al jaren op de nullijn zit, is niet waar. NUL betekent dat je GEEN loonsverhoging krijgt. De laagst betaalden kregen de afgelopen 40 jaar wel loonsverhoging, alleen was die verhoging bij lange na niet voldoende om de inflatie te compenseren. Alleen al tussen 2001 en 2019 ging vanwege dat vieze spelletje het NETTO minimum loon omlaag met 11 %. Dat elk jaar meer mensen met een full time baan richting de voedselbanken worden gedwongen, interesseert de gigantische meerderheid (met dank aan alle gepensioneerden) aan liberale partijen geen fluit. Tot iemand de bevolking gaat uitleggen wat een nachtwakersstaat is.

Gio Servas
Gio Servas4 feb. 2023 - 5:14

Tja klinkt leuk, maar ondertussen zullen mensen die niet genoeg geld hebben alleen maar benadeeld worden door de prijzen die stijgen. Kun je geen elektrische auto kopen, jammer dan, ben je vanuit de provincie voor een baan aangewezen op eigen vervoer doordat OV niet toereikend is, jammer dan. Kun je geen zonnepanelen, warmtepomp of isolatie betalen, jammer dan. Alles wat je wel kunt betalen zal extra belast worden. Links is net zo min een oplossing als rechts.

3 Reacties
Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 10:58

Gio Ik durf het bijna niet te vragen, maar..... wat zou dan wel een oplossing, laten we het niet te moeilijk maken 'kunnen' zijn?

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:44

Oké. Links niet. En rechts niet. Wie/wat dan wel.? Wel graag met oog voor de uitgangspunten van democratie. En dus zonder discriminatie om wat voor reden dan ook.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2023 - 10:47

Bijzonder toch, net als bij Gimli. Ernstige kitiek hebben op zowel rechts als links, daar volstrekt niet meer op vertrouwen. Maar als je dan vraagt wie en hoe dan wel, dan blijft het stil. Ons land moet toch politiek bestuurd worden. Wie, welke politiek, gaat jou redden?

EenMening3
EenMening33 feb. 2023 - 22:12

"De VVD heeft de afgelopen jaren het land in tweeën gespleten. De verschillen tussen mensen met veel vermogen en zonder zijn groot gemaakt. De VVD is een partij voor miljonairs: het gemiddelde vermogen van de rijkste 1 procent is onder Rutte gestegen van 4 naar 6 miljoen.” De VVD is de enige overgebleven "volkspartij" waar mensen uit alle lagen van de bevolking op stemmen. Van snackbareigenaren en marktkooplui tot CEO's van multinationals. Deze mensen hebben lang niet allemaal de ambitie om miljonair te worden. Wat ze wel willen is een gunstig ondernemersklimaat: een overheid die ondernemen stimuleert, minder bureaucratie en redelijke belastingen. Er wordt in dit citaat erg gefocust op de rijkste 1 %, maar de meerderheid van de Nederlanders beschikt over enig vermogen of is bezig dit op te bouwen. Meestal is dit in de vorm van een eigen huis, 60% van de Nederlanders is immers huiseigenaar. Een eigen huis kan, afhankelijk van de woningmarkt in waarde stijgen of maar heeft altijd een bodemprijs, die in de buurt ligt van de stichtingskosten van een nieuwbouwhuis. Bovendien wordt de hypotheekschuld door de inflatie als het ware "opgegeten". Naast de eigenwoningbezitters is er een groep mensen die huurt maar wel degelijk over enig vermogen beschikt in de vorm van aandelen, kunst, sieraden, spaargeld etc.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 10:06

"Er wordt in dit citaat erg gefocust op de rijkste 1 %, maar de meerderheid van de Nederlanders beschikt over enig vermogen of is bezig dit op te bouwen. Meestal is dit in de vorm van een eigen huis, 60% van de Nederlanders is immers huiseigenaar. " Of die 60% klopt weet ik niet. Verder is het wel waar. Neemt niet weg dat het verschil tussen die 1% superrijken en de overigen gigantisch is. En onder de VVD alleen maar is toegenomen.

Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 11:01

mening U meent dus dat de VVD met recht en reden de grootste partij is, omdat die de belangen van diegenen die 'hebben' koesteren.

JoostdeF
JoostdeF4 feb. 2023 - 12:19

"Wat ze wel willen is een gunstig ondernemersklimaat" Vraag aan de stikstofboeren, de pulsvissers, de taxichauffers de vele uitgebuite ZZP-ers, de houders van benzinestations, sociaal advocaten hoe prettig de VVD zorg heeft gedragen voor hun ondernemingsklimaat. De wereld verandert snel en de VVD is uiterst conservatief de belangen van aandeelhouders en renteniers aan het behartigen. Ja, de VVD stimuleert ondernemingen maar vooral om daar de aandeelhouders beter van te laten worden. Om niet achterop te raken, moet onze maatschappij de komende tijd verduurzamen en dat staat haaks op het steven van de VVD om rendementen en winsten op kapitaal jaar in jaar uit in het belang van de renteniers te laten groeien. Alle VVD-ers hebben bevorderen van economische groei boven aan het prioriteiten lijstje staan, een alternatief in in hun ogen achterlijk en onbestaanbaar. En we weten allemaal dat die groei bij de rijkste 1% terecht komt en de wereld steeds sneller onleefbaar maakt. Het is hoog tijd om weer te investeren, niet voor nog meer kapitaal voor een kleine groep mensen maar voor behoud en liefst vergroten van welzijn voor zoveel mogelijk mensen.

Ranonkel2
Ranonkel23 feb. 2023 - 21:58

Moest hier wel even om gniffelen, GroenLinks die een partij verwijt voor miljonairs te zijn. Om klaver te quoten, “Je moet maar durven”. GroenLinks is bij uitstek de partij voor de miljonairs onder ons, de miljonairs met een groen hart dat wel. De partij voor mensen die een paar tonnetjes hebben liggen om te vergroenen. De rest van de bevolking mag het doen met o zo geliefde sprookje dat de rijke medeburger het bedrag voor vergroening wel eventjes voor hun gaat aftikken. Of ze sluiten een lening af.

2 Reacties
Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 11:04

Ranonkel Tja. als u nou ook nog even de bewijzen voor uw stelling aanlevert, dan praten we wel eens verder. Verder spreekt u van GL, als een partij voor mensen die een paar tonnetjes hebben liggen en als een partij voor miljonairs. Maar wat is het nou?

Ranonkel2
Ranonkel24 feb. 2023 - 11:50

Zand, Verder spreekt u van GL, als een partij voor mensen die een paar tonnetjes hebben liggen en als een partij voor miljonairs. Maar wat is het nou? De gemiddelde miljonair heeft wel wat geld liggen.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans33 feb. 2023 - 21:47

De VVD is denk ik meer een 'volkse' partij dan de PvdA en Groen Links. Hun achterban is overwegend goed opgeleid, goed verdienend. Als de VVD echt de partij is van miljonairs dan zullen ze daar weinig stemmen vandaan halen. Ik snap hun campagne dan ook niet. Maar het is allemaal populisme wat de klok slaat tegenwoordig.

2 Reacties
Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 11:05

Frans Leuke definitie van "Het Volk": Overwegend goed opgeleid en goed verdienend.

Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 14:17

Frans, de populistische toon is er niet om links aan te vallen maar om stemmen weg te trekken bij absoluut rechts. Wil je niet dat verschrikkelijke links, stem dan VVD want die partij waar je nu op stemt kan en wil je daar niet mee helpen. En daar heeft de VVD zeker een punt. Bovendien levert deze tactiek links veel gratis publiciteit en zetels op. Genoeg om straks als regeringspartner mee te doen.

Rutger Groot
Rutger Groot3 feb. 2023 - 21:34

Prima natuurlijk om tegenwicht te geven want Rutte is over zijn houdbaarheidsdatum heen. Maar welke communicatieklunzen verzinnen dan zo'n miskleum als "het gemiddelde vermogen van de rijkste 1 procent is onder Rutte gestegen van 4 naar 6 miljoen.”? (1,5x) Vermogen zit met name bij vastgoed, en laat nu de huizenprijzen sinds 2010 verdubbeld zijn... dus 2x Dus kom niet met zo'n stompzinnig voorbeeld waaruit blijkt dat het gemiddelde vermogen slechts 1,5x is gestegen... Kunnek Klaver en Kuiken zelf niet nadenken? Voorbeelden te over, bijvoorbeeld tav inkomensongelijkheid... maar dit is zo ontzettend zwak.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman3 feb. 2023 - 21:31

Strijden voor de verkiezingen en als puntje bij paaltje komt, elkaar weer in de armen vallen, voor een volgend rondje ellende.

Gaitj
Gaitj3 feb. 2023 - 20:42

‘VVD is partij voor miljonairs’ Zou best kunnen. PvdA en GL zijn partijen voor de vermogende grachtengordel.

17 Reacties
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick3 feb. 2023 - 21:36

Dus dat. De arbeider is al jaren weg bij de PvdA. GL is de partij met de meeste rijke blanke mensen. Bovenal is dit poppenkast. Na de verkiezen spelen VVD en PvdA onder één hoedje en Klaver mag mee doen als dat nodig is voor de zetels.

vdbemt
vdbemt3 feb. 2023 - 21:59

OP de grachtengrodel zullen er ook best mensen zijn die op de PvdA of GRL stemmen. Het is niet zo dat alle rijken asociaal zijn. Een klein citaat van de website van GRL: We kiezen voor een samenleving waarin vertrouwen de basis is in plaats van wantrouwen. Voor hogere lonen in plaats van hogere winsten. Voor een eerlijke arbeidsmarkt, waar alle werkenden zijn verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en ouderdom. Voor een eerlijke samenleving waarin kwetsbare mensen worden ontzien en de rijken de zwaarste lasten dragen. Vind jij maar zoiets van de VVD.

Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 7:22

Gaitj En daar moeten we dan bang voor zijn? Wat daar zijn er wel veel meer dan vier tot zes miljoen van?

dordtenaar2
dordtenaar24 feb. 2023 - 7:36

@Zandb Volgens mij wordt hier bedoeld dat de "gewone" man/vrouw/het enz niet op partijen als GroenLinks en PVDA stemt. Ik denk zelfs dat het grootste probleem niet de inkomensverschillen of milieuproblemen zijn, waar deze partijen zich vooral druk om maken maar vooral hun eigen inkomen, dat in sommige gevallen niet toereikend is. Het maakt niet uit dat een ander veel meer verdient als deze persoon zelf maar gewoon kan leven en zich thuis voelt waar deze persoon leeft. Daar schort het volgens mij aan.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 7:42

@Zandb Verkiezingsretoriek, of ben je 2012 al weer vergeten. De fractievoorzitter van toen, die ons verzekerde dat hij pertinent niet met Rutte zou gaan regeren. Die daarna het meest asociale kabinet heeft opgetuigd met de participatie wet als grootste voorbeeld, de belasting van de woningbouwcoöperaties en nog veel meer. Het zijn altijd mooie beloftes voor de verkiezingen, die na de verkiezingen geen zak waard zijn. Dat heeft niets met compromissen te maken, maar met de onbetrouwbaarheid van alle partijen. Ze vertegenwoordigen niet meer hun kiezers en leden, maar zichzelf. Zijn ook hoofdzakelijk met zichzelf bezig en niet in staat om de fundamentele problemen in de samenleving op te lossen. Het politieke systeem faalt al heel lang en dit is de bekende tragikomedie die pretendeert een democratie te zijn. Vergelijkbaar met de ziektekostenverzekeraars, ieder jaar rond de maand december. Kost een hoop en dan heb je naderhand steeds minder. De vermarkting van de politiek en de democratie.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 10:11

@Gimli. Ja. Maar waar ik nou zo vreselijk benieuwd naar ben, met jouw afzetten tegen zowel rechts als links, hoe vind jij dat het nu verder zou moeten? Wie brengt in de politiek de oplossing? Ik heb je dit al 2 keer eerder gevraagd. Het blijft steeds stil.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 feb. 2023 - 11:09

vdBemt Dat zijn verkiezingsbeloften! Mijn ervaring is dat die niet zoveel zeggen!

Zandb
Zandb4 feb. 2023 - 11:11

Dordtenaar, Gimli Wat een woorden maken jullie er aan vuil. Het is gewoon een nuchtere constatering: Wie zou er nu op een partij die zich inspant voor zo'n relatief klein aantal vermogende grachtengordelaars willen stemmen? Dan moet je wel helemaal wereldvreemd zijn. En al helemaal, wanner je daar dan ook nog bang voor moet zijn.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 14:01

@vdbemt Ik heb al vaker mijn visie hier geplaatst, maar het is natuurlijk makkelijker om die te negeren dan er op in te gaan op het moment dat het geplaatst wordt. Ik heb mij al een tijdje los gemaakt en ben zover mogelijk self supporting, heb voorraden aangelegd, koop mijn boodschappen lokaal bij de boer en heb mijn bankzaken ook bij een lokale bank verplaatst. Gewoon een kantoor waar je geld op kunt nemen, waar iemand achter een balie zit. Coöperaties zijn de toekomst, zoals ooit is ingevoerd. Samenwerkingsverbanden op lokale basis, waar je producten kunt kopen en niet bij de multinationals. Mijn zonnepanelen leveren mij genoeg stroom om vrijwel zelfstandig te zijn, ik ben sociaal democraat met liberale ideeën van een verregaande zelfstandigheid en de wens om de minder bedeelden te ondersteunen waar mogelijk. Daarom koop ik mijn spullen ook lokaal. Democratie is de minst slechte manier van het onderhouden van een samenleving, maar alles heeft nadelen. Ik ben me ook bewust van die nadelen en ben altijd kritisch op mijn eigen standpunten. Zonder principes en visie wordt je in deze maatschappij geleefd door anderen. Ik heb ook een hekel aan personen, die iets vinden en dat willen opleggen aan anderen, dat staat haaks op mijn socialistische inborst van het gezamenlijk regelen, so be it. Dwang zoals een opgelegde mening als woke en gender keur ik af, omdat mijn eigen inzicht datgene is wat mij drijft.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 14:14

2 Wij wonen in het Noordoosten en dat geeft een hoop vrijheid aan de ene kant en toch de samenhorigheid die in het westen verdwenen is. Daarnaast ben ik sinds een jaar met pensioen, derhalve is het heilige moeten verdwenen. Ik strijd echter nog steeds tegen onrecht en onrechtvaardigheid en dat zijn 2 verschillende zaken. Dat heeft vooral te maken met een systeem en/of bepaalde personen of groepen. De tijd om aardig gevonden te worden is voorbij, en dus interesseert me de duimpjes weinig. Het streelt niet eens mijn ego meer. Betrouwbaarheid is de basis van het zijn, vandaar dat ik altijd fel ben tegen leugens en onbetrouwbaarheid en het ontwijken van onderwerp. Daarnaast zijn feiten en voorbeelden incluis inhoud belangrijk. Mensen krijgen van mij 1 kans om mij te bedonderen, daarna is het voorbij. De omschrijving van mij is gezamenlijk en toch zelfstandig, en uiteraard altijd sociaal. Dat betekent niet anti(extreem)rechts en zeker niet woke en gender. Ik accepteer iedereen zoals hij is, maar die ander kan daar niet meer rechten uit ontlenen door te zijn wie hij, zij of het is. Iedereen is in mijn ogen gelijkwaardig en niemand hoort meer rechten te hebben om wat voor reden dan ook. Dat is het probleem tegenwoordig dat iedereen meer wil zijn en hebben dan een ander, of dat nu qua bezit geldt of qua rechten in de samenleving. Die onverdraagzaamheid zal de samenleving slopen.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 14:53

@Minoes. Die ervaring deel ik. Maar als je niet tevreden bent met hoe het nu is, en het anders wilt, kun je ALLEEN maar afgaan op wat men zegt te gaan doen. Dat geldt voor iedere partij. Ze kunnen alleen pas dan de daden bij het woord voegen als ze de kans daarvoor krijgen, de meerderheid. Als je ze die niet geeft, zal het nooit anders gaan.

vdbemt
vdbemt4 feb. 2023 - 18:41

@Gimli. Dank voor je uitgebreide verhaal over jezelf. Het maakt duidelijk waarom je ontevreden bent met zowel rechts als links. En waarom je naar beiden enorm uitvalt. Ik zie nog steeds de vraag niet beantwoord hoe, door wie, jij dat politiek in verandering ziet brengen. Want dat is voor jou en mij, voor ons land belangrijk.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 22:43

@vdbemt Dat zie ik helaas niet, dat is het trieste van de hele situatie. Ik zie geen enkele politieke stroming, die op dit moment mijn stem verdient. Ik heb al rondgekeken naar bijvoorbeeld de ideeën van Bob de Wit over een coöperatieve samenleving, waar ik veel in zie. Echter de aanpak lijkt toch weer een verdienmodel te zijn met dure seminars en bijeenkomsten. Ik vul het nu zelf in, maak me enigszins los uit de maatschappij en los het lokaal op. Ik heb nu niets te klagen op de meeste gebieden. Wacht eigenlijk gewoon af, of er op een bepaald moment weer een radicaal linkse beweging ontstaat, waar ik me thuis voel. Zal nooit (extreem)rechts stemmen en als ergens een deur dichtslaat, gaat er altijd ergens weer een deur open. Kan me goed aanpassen aan nieuwe omstandigheden, en dat komt door mijn afkomst, opvoeding en ervaring. Mijn ouders kwamen na WW2 uit Nederlands Indië, ben in Nederland geboren, opgegroeid op Aruba tussen mijn 6de en 12de jaar, mijn middelbare school op Aruba en Nederland doorgebracht en via de MAVO, naar het MBO en via avondstudie HBO gehaald en altijd gewerkt. Tijdje in Israël gezeten en in de VS en weer gesetteld in Nederland. Veel gereisd en berg geklommen in de Alpen, altijd actief en altijd veel gelezen en mezelf geestelijk ontwikkeld. Dat blijf ik hopelijk doen en altijd nieuwsgierig naar kennis. Ooit bijna verslaafd aan het opdoen van kennis om alles te snappen. Echter hoe meer ik weet, hoe minder ik snap.

Gimli1955
Gimli19554 feb. 2023 - 23:04

2 Wat ik in de huidige tijd mis, is verdraagzaamheid en begrip. Een toekomst visie en een positieve instelling naar de toekomst. Het uitzicht is zo somber, alsof we op het punt staan om ons uit te roeien. De mensen onderling en het wantrouwen en de achterdocht jegens andersdenkenden. Daar maak ik me ook schuldig aan en dat baart me zorgen. De overheersende onverdraagzaamheid tussen jong en oud, rijk en arm, autochtoon en allochtoon, stad en platteland, hoog en minder opgeleid. Ik was vanuit mijn beroep ondersteunend en analytisch. Ik kan goed duiden en begrijpen. Mijn zwakke kant is het oplossend vermogen, wel op concreet en praktisch gebied. Heb een snelle geest, maar mis de creativiteit om overkoepelende grote problemen te tackelen. Ik verzand in de details en verzuip in de randvoorwaarden van een groot probleem. Wat ik wel kan is een plan duiden en de zwakke kanten er uit halen, de discrepanties in de argumentatie en uitleg van plannen. Daarom is het zo leuk om veel te lezen en de kruisverbanden te ontdekken en de fouten in de redenaties. Daar heb ik tijdens Covid een hoop aan gehad om mijn standpunten te beredeneren en begrijpbaar te maken voor mezelf en welke keuze ik moest nemen bij het vaccineren. Voor een deel omdat het mijn vak was als medisch analist, maar ook omdat ik het gewoon wilde snappen. Hoe werkt dat vaccin en wat is het verschil met een ouderwets regulier vaccin. Wat doet het virus en hoe werkt het. Net als in de jaren '80 met HIV, dat was ook onbekend.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 feb. 2023 - 9:08

vdBemt Ik heb daar geen vertrouwen meer in. Ik vind beide partijen. in wezen even neo-liberaal als de anderen. Oproerrkraaaier Als je. durft te beweren de stemmers op de VVD dom zijn, dan onderschat je ze. Daarnaast moet jij jezelf wel geweldig vinden om zoveel persoonlijke aanvallen te lanceren zonder zelf ooit met je billen bloot te gaan. Eerder bestond er op Joop nog een soort van moderatie waar dit soort reacties er niet door zouden komen. Nu is het willekeurigheid troef blijkbaar.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 feb. 2023 - 15:48

Minoes De VVDers die ik ontmoet heb, waren olietje dom Meer zeg ik niet

vdbemt
vdbemt8 feb. 2023 - 11:18

@Gimli. Ik zie nu je antwoord op "hoe/wie dan wel". Je antwoord is dat je dat antwoord niet hebt: "Dat zie ik helaas niet, dat is het trieste van de hele situatie. Ik zie geen enkele politieke stroming, die op dit moment mijn stem verdient." Dat is een heel somber beeld op de politiek. Maar gelukkig weet je je leven persoonlijk naar tevredenheid in te vullen: : " Ik heb nu niets te klagen op de meeste gebieden. Wacht eigenlijk gewoon af, of er op een bepaald moment weer een radicaal linkse beweging ontstaat, waar ik me thuis voel. " Maar weet je wat het is? Zo'n nieuwe linkse beweging kan zich aanvankelijk alleen maar presenteren met woorden/ideeën/beloftes voor de toekomst. Waarom zou jij die geloven? Nu geloof je ook niets van wat politici zeggen te gaan doen. Jij gelooft niet dat politici kunnen leren en het anders kunnen doen dan ze gedaan hebben. "Zal nooit (extreem)rechts stemmen" . Nou. Gelukkig maar. "...en als ergens een deur dichtslaat, gaat er altijd ergens weer een deur open. " Kijk. DAT mis ik nu juist in je houding tegenover (lerende) politici. Woorden en daden?? "Kan me goed aanpassen aan nieuwe omstandigheden, en dat komt door mijn afkomst, opvoeding en ervaring........" Ik begin de indruk te krijgen dat de hoge dunk over jezelf je grootste probleem is.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa3 feb. 2023 - 20:22

VVD is voor miljonairs. Veel stemmers geloven dat ze ooit ook miljonair zullen worden, als ze maar hard werken Daarnaast kijken ze enorm op, tegen miljonair. Een beetje zoals een katholiek opkijkt tegen een bisschop. Daarnaast zou er 'trickle down' plaatsvinden, als geld zich ophoopt, maar dit is niet bewezen en blijft theorie. We zien er in ieder geval niets van, van die trickle down. Nederland is een grote vuilnisbelt geworden, onder Rutte's beleid.

7 Reacties
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman3 feb. 2023 - 21:34

Zolang de miljonair of de bisschop, eten omzet in feces, is iedereen gelijkwaardig. Al komt er bij sommige ook poep uit de mond, dat dan weer wel.

Oki Doki
Oki Doki3 feb. 2023 - 21:42

It's very clear that money is trickling up at the moment.

oproerkraaier
oproerkraaier4 feb. 2023 - 1:37

De meerderheid van de VVD stemmers zijn erg dom.

Markzelluf
Markzelluf4 feb. 2023 - 9:19

Precies! Als het gros van de mensen moet kiezen tussen het zelf financieel onafhankelijk worden en bijvoorbeeld een kleinere kloof tussen arm en rijk, dan weet ik wel wat de uitslag wordt. Zie hier het gebrek van linkse leiders: geen idee wat in de maatschappij leeft of - mocht ik me daarin vergissen- niet het vermogen om dit op een positieve manier onder woorden te brengen. Kun je 100 keer fuseren, pvdd erbij betrekken, maar blijft dood paard

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa4 feb. 2023 - 10:32

haha oproerkraaier Dit keer ben ik het honderd procent met je eens De VVDers die ik ontmoet heb, waren gewoon erg simpele mensen. Je kan niet echt met ze debatteren, omdat dat een stapje te ver voor ze is. Ze zijn heel goed in het napraten van dingen die ze op televisie gehoord hebben, op in de telegraaf gelezen hebben, maar meer ook niet. Ik kan ze niet serieus nemen. Ik ga ook geen energie aan ze besteden, of woorden aan ze vuil maken. Ik lach vriendelijk naar ze

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 feb. 2023 - 11:11

Oproerkraaier Zoals de meerderheid van de PvdA stemmers dat waren?

Markzelluf
Markzelluf4 feb. 2023 - 13:45

Och , oproerkraaier, een zin, twee schrijffouten en dan durven te stellen dat honderdduizenden kiezers dom zijn. Tja, dat helpt onze samenleving uit de problemen.

Bjorn Raben
Bjorn Raben3 feb. 2023 - 20:11

"De PvdA en GroenLinks die na de Provinciale-Statenverkiezingen met een gezamenlijke fractie in de Eerste Kamer zullen plaatsnemen" "Zaterdag organiseren GroenLinks en de PvdA hun partijcongressen." ??? Zijn ze nu een geworden of niet? In ieder geval volgens Ipsos tussen peilingen in december en die van 31 januari met 13% zetels gekelderd.

5 Reacties
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman3 feb. 2023 - 21:35

Goede zaak.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen3 feb. 2023 - 21:51

Bjorn Raben "Zijn ze nu een geworden of niet?" Nog niet, ze gaan na de PS verkiezingen een gezamenlijke fractie in de eerste kamer vormen. Een volledige fusie zal nog wel even op zich laten wachten denk ik. Bij het CDA zijn ze er dertien jaar zoet mee geweest. En bij Groenlinks een jaar of tien.

vdbemt
vdbemt3 feb. 2023 - 22:02

In de laatste peiling van de Hond: de VVD 20 zetels. GRL en PvdA samen: 22 . Oeps.

oproerkraaier
oproerkraaier4 feb. 2023 - 1:38

Ben je blij?

Ejoth
Ejoth4 feb. 2023 - 11:41

Bemt. Het blijven helaas op dit moment 2 partijen. Dus 22 zetels maakt niet de grootste partij.