De Fransen kunnen vanaf volgende zomer voor rond de 50 euro een pas kopen waarmee ze een maand lang onbeperkt in Frankrijk met de trein kunnen reizen. Dat heeft transportminister Clément Beaune gezegd, nadat president Macron begin van de week al had gezegd dat hij daarnaar streefde om op die manier de CO2-uitstoot terug te dringen
Het goedkope abonnement geldt voor intercitytreinen en regionale treinen die onder de naam TER bekend zijn. In de hogesnelheidstreinen TGV zal de maandpas niet geldig zijn. Beaune zei dat hij is geïnspireerd door het Duitse voorbeeld met speciale passen voor goedkoop treinreizen.
Beaune gaat nog bekijken of het mogelijk is dat dezelfde treinpas ook te gebruiken zal zijn voor gratis openbaar vervoer in grote steden. De Franse regering wil het gebruik van de spoorwegen bevorderen en heeft eerder dit jaar maatregelen genomen om het aantal binnenlandse vluchten terug te dringen.
In Duitsland hebben de federale regering en de deelstaten al een populaire goedkope treinpas ingevoerd. Die kost de overheden naar schatting 3 miljard euro per jaar. Het is nog niet bekend wat de Franse treinpas de overheid gaat kosten.
Deze week werd duidelijk dat een zogenaamd 'klimaatticket' ook in het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA is opgenomen. Eerdere voorstellen voor een goedkoop OV-ticket naar Duits model werden door het kabinet verworpen, aangevoerd door de VVD dat liever de fossiele industrie tientallen miljarden toestopt dan werkelijk werk te maken van de aanpak van de klimaatcrisis.
Goed initiatief, alle beetjes helpen. Zal in Nederland wel weer met de bekende mitsen en maren worden ingevoerd. Zo wil GL/PvdA goedkoop OV in de daluren. Wat hebben werkende mensen daaraan? Nederland zou veel vaker goede initiatieven uit het buitenland moeten overnemen. Zo kun je in Berlijn, Rome e.a. voor een erg laag tarief de hele dag reizen in een behoorlijk groot gebied. De Rotterdamse dagkaart van de RET is duurder en geldt alleen maar in de binnenstad. Wij willen altijd het wiel opnieuw uitvinden en zijn bang dat er eens iemand een voordeeltje heeft.
De NS begon met een universele "kortingkaart". Als spoedig gaf die geen 50% korting meer maar 40% en al snel kon niet meer worden gereisd in de ochtend spits. Daarna volgden de daluren. Die zouden per omgaande weer moeten worden afgeschaft.
"Wat hebben werkende mensen daaraan?" Dat de kans wat groter is dat er voor mensen die in de spits reizen ihkv woon-werkverkeer ook daadwerkelijk plek is.
Kor, het gaat niet om werkenden. Het gaat om de miljoenen die niet meer werken, die liever buiten de spits reizen en die we van de weg in de trein willen krijgen.
@Danielle Er zijn wel regelingen voor 65-plussers en studenten. Een DalVrij-abonnement kost voor 65-plussers 54,95 euro. Je hebt dan bovendien 40 % samenreiskorting voor drie mdereizigers.
Mening Die supergoedkope dalvrij abonnementen worden niet meer verkocht. Alleen degenen die ze al hebben kunnen ze nog (even) verlengen. Zelf reis ik ook vaak voor 18.30.
Danielle, ze zijn er nog steeds. Let op pdf. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwijgNuJopuBAxWCgf0HHX83B7gQFnoECB0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ns.nl%2Fbinaries%2F_ht_1668068611619%2Fcontent%2Fassets%2Fns-nl%2Ftarieven%2F2023%2Fns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf&usg=AOvVaw37M3BjfQxhS95VUiuMizZE&opi=89978449
Ok, maar ook wel weer wel tiepiesch dat de gebrachte reden niet ook is dat het voor de gelijkheid van en investering in het volk is. Sociale democratie is al lang niet meer genoeg, natuurlijk. Regeren voor het volk. Het moet iets de maken hebben met de overhemeling van de industrie en economie.
Het "Deutschlandticket" is maar één € per maand goedkoper, maar het grote verschil is dat dit in de eerste plaats voor lokaal vervoer bestemd is. Of het de staat werkelijk zoveel kost waag ik te betwijfelen want men zal geneigd zijn dat ticket door te laten lopen ook in de zomermaanden als je misschien meer fietst en niet met de tram gaat. het is heerlijk om vrij te zijn om het OV te gebruiken. De Nederlandse OV chipkaart is in dat opzicht een ernstige misser. Als je bijv. naar Internet kijkt is iedereen dik tevreden met een maandabonnement en wil men helemaal niet precies worden afgerekend op gebruik. De OV chipkaart houdt je ook nog eens voor de gek, want vanwege het "opstaptarief" is de prijs helemaal niet precies evenredig met het gebruik., en dat wordt nog erger met de dubbele opstaptarief waar je tegenaan loopt als je overstapt op de trein. Ik woon af en toe in de derde stad van Zuid-Holland, waar je je reizen zorgvuldig moet plannen anders moet je zo 20 minuten op een aansluiting wachten, en ik kom ook vaak in Berlijn, waar ook buiten het centrum de meeste lijnen overdag elke 5 minuten rijdenzodat je niet meer hoeft te plannen. Wat et Nederlandse OV ook mist is de Duitse "S-Bahn", een kruising tussen een sneltram en een lokale trein. De nieuwe wijken rond Den Haag worden bij voorbeeld ontsloten met tramlijnen. Als het echt moet kun je daar veel mee bereiken, maar zo langzaam dat de fiets vaak sneller is. Zodat het OV alleen nog voor een restgroep is zonder auto die
Nu nog toegeven dat een groot deel van Nederland al zwaar verstedelijkt is. Voor Nederland met zijn korte afstanden zijn trams heel geschikt.
@Frits Het Nederlandse spoorwegnet is fijnmaziger dan het Duitse en de frequentie is ook hoger. Tussen 6:00 en 21:00 rijden er vrijwel altijd 2 treinen per uur in beide richtingen. Dat geldt ook voor de lokale lijntjes in de periferie van ons land. De drie grootste Nederlandse steden hebben een uitgebreid tramnet en bovendien een metro- en snelttramnet. Utrecht heeft zijn sneltramverbindingen met Nieuwegein, IJsselstein en Sciencepark. Die naar en van Sciencepark rijdt 12 keer per uur in beide richtingen, dus om de 5 minuten. Jouw kritiek op de NS is dan ook niet rationeel.
VIJFTIG Euro? Stelletje afzetters. In Duitsland kostte precies zo'n ticket, twee jaar geleden maar €39,-! Wordt zo'n ticket ooit ingevoerd in Nederland, pas op! Dan willen ze er minstens €80,- voor hebben. In mijn jeugd kon je voor 400 gulden(!) een maand voor niks lang door heel Europa treinen. Zonder dat de trein overvol zat met oude mensen, dus je had altijd een zitplaats. Het is een schande dat dit ticket ooit is afgeschaft. Als we een Europese unie willen, dan moet eerst de jeugd een maand lang voor (bijna) niks door Europa kunnen reizen! Anders wordt het nooit wat. Dit lijkt mij een goed verkiezingspunt voor VOLT.
Wow 400 gulden, dat is nu zo'n 350 euro.. niet super goedkoop dus. Overigens, interrail bestaat nog steeds en dat kost nu 530 euro 1 maand "voor niks lang door EU" aan eengesloten reizen...
@Rutger - 'Wow 400 gulden, dat is nu zo'n 350 euro.. ' Welke rekenmethode je hanteert weet ik niet, maar als je de officiële koers van 45 eurocent voor een gulden hanteert is vierhonderd gulden gelijk aan €180,-. Een ticket van €530,- zou destijds meer dan 1700 gulden hebben gekost. Meer dan vier keer zo duur als in mijn jeugd. Wel fijn dat er in ieder geval nog zo'n ticket bestaat.
Jij wil geen oude mensen in de trein? Want die houden jouw zitplaats bezet? En zij zijn ook nog met zovelen dat de trein overvol is? Kost dit soort onzin nu nog veel moeite om te verzinnen?
@vuurrood - 'Jij wil geen oude mensen in de trein? Want die houden jouw zitplaats bezet?' O jee. Mijn beste vuurrood, inmiddels bén ik een van die oude mensen, snap je dat? Toen het mogelijk was om voor 39 Euro rond te reizen in heel Duitsland heb ik daarvan gebruik gemaakt. Het station van Hamburg deed denken aan het station van Calcutta. Het was nauwelijks mogelijk om je te verplaatsen over de perrons, want die waren overvol. Net als de treinen zelf, uiteraard. Dat krijg je, als dat soort kaartjes ook beschikbaar zijn voor ouderen, zoals ik.
Nou, níet hier. Helemaal belazerd.. Hier worden de kaartjes juist duurder. Nog minimaal tot het moment dat we hier (ergens volgende zomer) een nieuw kabinet hebben, hangt boven dit land de naargeestige nawalm van Ruttocratie.
En in Frankrijk kun je reizen. Vele kilometers. Tot je stram maar voldaan ergens uitstapt voor een heerlijk hapje eten om daarna je reis weer voort te zetten. Als een god in Frankrijk. Dat zullen wij helaas nooit mee maken. Zunige Hollanders.
Een heerlijk hapje eten is in Nederland niet meer te betalen, hetzelfde geldt voor reizen. Hopelijk mogen toeristen ook zo'n Frans ticket aanschaffen.
'Dat zullen wij helaas nooit mee maken. Zunige Hollanders. ' Kortzichtige reactie, of bent u niet op de hoogte van de enorme personeelstekorten bij de NS en de verschillende busmaatschappijen?
Chef, de ns heeft zijn tijd gehad. Ik reis vaak in Arriva gebied. Zie nooit een controleur. Als ik met de ns reis verdringen oude knorrige mannen met dikke buiken elkaar in het nauwe gangpad, bovendien vergezeld van sportschooltypes met een overdosis testosteron. Waarom lukt het in Duitsland en Frankrijk wel om goedkoop reizen mogelijk te maken? Omdat zij het belang daarvan in zien en Nederland liever pennywise dan poundfoolish is.
@ChefSache: niemand wil buschauffeur worden want de OV-chipkaart leidt tot veel agressie. Met het Duitse en hopelijk ook het Franse systeem heeft de reiziger helemaal geen contact met de chauffeur. Die dus ook geen Nederlands hoeft te spreken - zodat daar migranten kunnen worden ingezet die onze taal (nog) niet machtig zijn. Als je in Duitsland je kaartje aan de buschauffeur laat zien gebaart die "doorlopen".
Op mijn NS traject wordt spaarzaam gecontroleerd. Niet alleen door oudere heren maar ook door jonge dames.
Waarom het in Duitsland en Frankrijk wel lukt om goedkoop reizen mogelijk te maken is het onderzoeken waard. Minder dicht netwerk? Minder reizigers?
Danielle, ik chargeerde. Wat ik bedoel is dat de ns als bedrijf te duur is. Te veel mensen, te hoge personeelskosten en een enorme overhead. Het is een overblijfsel uit de tijd dat geluk nog heel gewoon was. De politiek onder druk van lobbyend Nederland heeft het lange tijd zo willen houden maar wordt nu door Brussel gedwongen het spoor verder open te gooien voor andere partijen. En daar is niets mis mee. Uiteindelijk bepaalt de overheid de eisen en wensen en stuit daar bij niet langer op een muur van onwil vanwege een beroep op arbeidsvoorwaarden maar op een welwillende dienstverlener die zijn eigen zaken regelt.
in de tijd dat geluk nog heel gewoon was konden de meeste huisvaders niet wachten tot ze de felbegeerde auto konden aanschaffen ....
Nederland is ook heel geschikt voor trams. Lag Friesland vroeger niet vol met rails?
Lag Friesland vroeger niet vol met rails?' Weet ik niet, ik woon hier pas 42 jaar.
Geen speciale belangstelling voor Friesland maar OV interesseert me. https://www.nnttm.nl/kris-kras-door-friesland/
Ben benieuwd of het in alle landen een buiten-de-spits ticket wordt, dus mensen die voor hun plezier in de trein gaan zitten... Buiten-de-spits reizen is echt voor heel veel mensen niet mogelijk, ook al denken we met z'n allen van wel. Benieuwd of de leraar kan zeggen: begin maar vast, mij zie je om 11uur wel verschijnen!
Het Deutschlandticket is in elk geval niet aan "daluren" gebonden. Het past bij de NS dat die reizigers wil straffen die in de spits willen reizen. De NS heeft een hekel aan reizigers en snapt niet dat wie dat kan vanzelf de spits mijdt omdat de treinen dan overvol zijn. Als je op mijn leeftijd een uur moet staan is dat echt vervelend, maar zitplaatsen reserveren is er bij de NS net bij, zelfs niet in IC's. Daar hebben de stoelen niet eens nummers.